ASSESSING INCLUSION IN PCTOs: RESEARCH IN SCHOOL SETTING WITH STUDENTS WITH DISABILITIES

Gianluca Barone

Abstract


The question arises as to whether PCTOs are actually suitable for students with disabilities. This research analyses the effectiveness of PCTOs in terms of inclusion, particularly for these learners in upper secondary school: through a questionnaire administered in five hotel management schools in Naples, accessibility, personalisation, support, skills development and inclusion are assessed. The aim is to propose suggestions for more inclusive and effective pathways that respond to the special needs of these students.


Full Text:

PDF

References


Canevaro A., (2015). Nascere fragili. Processi educativi e pratiche di cura. EDB editore. ISBN-10 : ‎ 8810558316

Canevaro A., Cibin C. M., Bottà M., Calderoni S., (2022). Dalla scuola al lavoro verso una realtà inclusiva. Trento, Edizioni Centro Studi Erickson S.p.A. ISBN-10: 8859028353

Corsini C., (2023). La valutazione che educa. Liberare insegnamento e apprendimento dalla tirannia del voto. Franco Angeli ed. ISBN-10: 8835147247

Cottini L. (2018). La dimensione dell’inclusione scolastica richiede ancora una didattica speciale? riviste digitali erickson. Vol. 17, n. 1, febbraio 2018 (pp. 11-19)

d’Alonzo L., (2016). La differenziazione didattica per l’inclusione. Trento, Erickson.

Dovigo F., Pefone F., (2019). I Bisogni Educativi Speciali. Una guida critica per insegnanti. Roma: CAROCCI. ISBN: 978-88-7466-818-2

Galliani L., (a cura di) (2022). L'agire valutativo. Manuale per docenti e formatori. Scholè ed. ISBN 10: 8828404914

Pala E., Mura A., (2022). Scuola, PCTO e disabilità. Quando l’orientamento al lavoro incontra il Progetto di vita. In “L’integrazione scolastica e sociale”. Trento, Edizioni Centro Studi Erickson. Vol 21, n. 4. doi: 10.14605/ISS2142206 (pp. 148-161)

Pinnelli S., (2015). La pedagogia speciale per la scuola inclusiva: le coordinate per promuovere il cambiamento. In “L’integrazione scolastica e sociale”. Trento, Edizioni Centro Studi Erickson. Vol 14, n. 2. (pp. 183-194)

Società Italiana di Pedagogia Speciale (SIPeS) (a cura di) (2024). L’inclusione non si ferma. Cammina sempre. Volume in ricordo di Andrea Canevaro. Trento, Edizioni Centro Studi Erickson. ISBN: 978-88-590-4136-8

Traina I., Lascioli A., (2023). Orientamento, sviluppo delle competenze lavorative e di vita indipendente per studenti e studentesse con disabilità. In “Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro”. Società Italiana di Pedagogia. pp. 677-680. Pensa Multimedia. ISBN: 979-12-5568-059-8




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i2_Sup.1563

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296