Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

La rivista offre uno spazio di condivisione, che valorizzi la ricerca scientifica, sui temi dell’educazione alla salute attraverso lo studio delle Neuroscienze Educative applicate alla scuola (Didattica e Didattica inclusiva), allo sport ed alle Nuove Tecnologie.  L’interesse per la divulgazione dei lavori di ricerca è ispirato a “Health 2020”.
Particolare attenzione è rivolta da tali attività ai processi di inclusione di soggetti con disabilità.
Il modello di politica europea elaborato dall’OMS spinge tutti i governi ad azioni concrete, in tutti i settori, a tutti i livelli e in ogni paese, coinvolgendo le parti interessate, affinché tutti i cittadini possano vivere meglio e più a lungo grazie a uno stile di vita che preveda lo svolgimento di attività fisica su base regolare e l’uguaglianza nei diritti alla pratica sportiva. La ricerca scientifica in questi ambiti, sia a livello italiano che europeo, è florida, trasversale e di buon livello e può contribuire alla spinta che l’OMS vuole dare alla concezione educativa del movimento.
In questo contesto, è importante non sottovalutare l’influenza e l’impatto che le nuove tecnologie hanno nella vita degli individui. Lo sviluppo tecnologico è un fattore di accelerazione dei fenomeni che sono direttamente connessi. Rappresenta un veicolo di socialità con nuovi aspetti ed è strumento per il lavoro, lo scambio e la cultura sui quali è di sicuro interesse sviluppare riflessioni ed effettuare ricerca per individuarne le potenzialità e i rischi. Lo studio delle tecnologie è trasversale agli studi in ambito psicologico e pedagogico offrendone una visione di maggiore dettaglio. 

 

The Journal offers a space for sharing, which enhances scientific research, on health education issues through the study of Educational Neurosciences applied to schools (Didactics and Inclusive Teaching), Sports, and New Technologies. The interest of scientific publication of research works is inspired by "Health 2020".
Particular attention is paid by these activities to the processes of inclusion of people with disabilities.
The European policy model developed by OMS pushes all governments to take concrete action, in all sectors, at all levels and in every country, involving stakeholders, so that all citizens can live better and longer thanks to a lifestyle that includes the exercise of physical activity on a regular basis and equality in the rights to sports. Scientific research in these sectors, both at Italian and European level, is flourishing, transversal and of a good standard. It can contribute to the boost that WHO wants to give to the educational concept of the movement. The Physical Activity Strategy aims to push governments and stakeholders to work to increase levels of practice for all European citizens.
In this context, it’s important not to underestimate the influence and impact that new technologies have on individuals' lives. Technological development is a factor accelerating the phenomena that are directly connected. It represents a vehicle for socializing with new aspects and it is a fundamental tool for work, exchange, and culture. So, it is interesting to develop reflections and carry out research to identify its potential and risks. The study of technologies is transversal to those both in the psychological and pedagogical fields, offering a vision of greater detail.

AIMS AND SCOPES

The journal is aimed at researchers, educators, trainers and teachers; it publishes original empirical research papers, case studies and experiences, critical and systematic studies, adapted translations and brief reports on recent developments in these sectors.

The goal is to spread scientific and methodological culture, to encourage debate and stimulate new research.

DIRETTORE/EDITOR IN CHIEF Francesco Peluso Cassese (Unicusano - Italy)

MANAGING EDITOR Stefania Morsanuto (Unicusano - Italy)

COMITATO SCIENTIFICO / EDITORIA L BOARD: Beatrice Aurelia Abalasei (Alexandra Ioan Cuza University - Romania), Antonio Ascione (University of Naples “Parthenope” - Italy), Javier Brazo-Sayavera (University of the Republic of Uruguay), Onofrio Antonio Catalano (University of Harvard -USA), Francesco Casolo (Cattolica - Italy), Andrea Ceciliani (Alma Mater Studiorum University of Bologna - Italy), Dario Colella ( Foggia University - Italy), Antonia Cunti (Parthenope University), Paola Damiani (University of Turin), Henriette Danes (University of Eotvos - Hungary), Davide Di Palma (University of Naples “Parthenope” - Italy), Monica Dragoicea (University Politehnica of Bucharest- Romania), Ario Federici (University of Urbino “Carlo Bo” - Italy), Francesco Fischetti ( Bari University) Filippo Gomez Paloma (University of Salerno - Italy), emilia Florina Grosu (Bolyai University - Romania), Luca Impara (Unicusano University - Italy), Bela Molnar (University of Eotvos - Hungary), Stefania Morsanuto ( Unicusano - Italy) Agnes Nemeth-Toth (University of Budapest - Hungary), Goran Oreb (University of Zagreb - Croatia), Elvira Padua (San Raffaele Rome University), Valentina Perciavalle (University of Catania - Italy), Eliisa Pitkasalo (University of Tampere - Finland), Alessandra Priore (University of Reggio Calabria), Gaetano Raiola (University of Salerno - Italy), Antonio Donato Sciacovelli (University of Turku - Finland), Domenico Tafuri - Co Editor ( Parthenope Naples University),Mirela Vasilescu (University of Craiova - Romania).

Comitato Editoriale/Editorial Committee

Anna Maria Mariani ( Niccolò Cusano Rome University), Luigi Piceci ( Niccolò Cusano Rome University), Luisa Bonfiglio ( Niccolò Cusano Rome University), Giuseppe Madonna ( Parthenope Naples University), Davide di Palma ( Parthenope Naples University)


ISSN: 2532-3296

Rivista di Fascia A SSD 11/D1 11/D2

DOI® number           

Each paper published in Italian Journal of Health Education, sports and inclusive didactics is assigned a DOI® number. The DOI of this journal is //doi.org/10.32043/gsd

Avvisi

 

2/2021 Anno 5 RESEARCH ON EDUCATIONAL NEUROSCIENCE

 

La Call 2/2021 Anno 5 RESEARCH ON EDUCATIONAL NEUROSCIENCE è dedicata ai relatori del convegno e  intende  offrire un ulteriore spazio di riflessione sul tema delle neuroscienze applicate alla didattica e, più in generale, all’educazione in contesti evolutivi e di long-life learning.

Negli ultimi anni un numero sempre più ampio di ricerche interdisciplinari di tipo teorico ed empirico ha evidenziato come le neuroscienze possano supportare lo sviluppo di nuovi approcci e metodologie, in funzione dei bisogni emergenti e dei contesti complessi che gli operatori del settore si trovano a gestire. Lo scopo è quello di riflettere sul contributo delle neuroscienze in ambito didattico-pedagogico, analizzandone lo stato dell’arte e le prospettive di sviluppo. Le evidenze empiriche ci dicono che le neuroscienze possono avere un ruolo importante e fornire informazioni utili a rileggere la didattica e i processi di apprendimento in età evolutiva, così come dare un valido contributo nella costruzione di progetti volti al benessere delle persone sia in ambito organizzativo che ricreativo e culturale. Questo rende necessaria una riflessione scientifica sull’utilizzo pratico di quanto acquisito empiricamente, nel rispetto delle individualità e dei modelli oggi applicati. I temi vertono sull’opportunità che le neuroscienze ci offrono di rileggere i processi formativi e riabilitativi in contesti di diversità e devianza, nonché sull’embodiement e sulla stretta interrelazione tra corpo, mente e processi di conoscenza e apprendimento. Un’ulteriore riflessione è legata alle nuove tecnologie, oggi parte integrante della quotidianità sociale, che rappresentano un settore di interscambio culturale per le applicazioni in ambito psicologico e pedagogico.

L’invito a presentare un contributo è aperto a tutti i professori, docenti, dottoranti, educatori e operatori del settore che hanno partecipato al convegno e vogliono contribuire con le loro ricerche di tipo empirico e/o teorico alla riflessione sul tema delle neuroscienze educative.

TOPIC

-      Scuola, Università e Long-Life Learning

-      Il Benessere psicofisico, educazione motoria e sportiva ed embodiment

-      Diversità, inclusione, marginalità e devianza

-      Tecnologie digitali e robotica

-      Contesti sociali, culturali e ricreativi


 

Vengono richiesti contributi in lingua  Inglese certificata, con abstract in  italiano ed inglese. Qualora ci si voglia avvalere del  servizio di traduzione o correzione  della lingua inglese contattare:   managing@gsdjournal.it

SCADENZE

-          Invio articolo completo entro il 10/05/2021

-          Esiti del referaggio entro il  21/05/2021

-          Pubblicazione articoli entro il 30/05/2021

 

The Call 2/2021 Year 5, RESEARCH ON EDUCATIONAL NEUROSCIENCE is dedicated to the speakers of the conference and intends to offer a further space for reflection on the theme of neuroscience applied to teaching and, more generally, to education in developmental and long-life learning contexts.

In recent years, an increasingly large number of theoretical and empirical interdisciplinary research has highlighted how neuroscience can support the development of new approaches and methodologies, according to the emerging needs and complex contexts that operators in the sector have to manage. The aim is to reflect on the contribution of neuroscience in the didactic-pedagogical field, analyzing the state of the art and development prospects. Empirical evidence tells us that neuroscience can play an important role and provide useful information to re-read teaching and learning processes in developmental age, as well as making a valid contribution in the construction of projects aimed at the well-being of people both in the organizational and recreational fields. and cultural. This requires a scientific reflection on the practical use of what has been empirically acquired, in compliance with individualities and models applied today. The themes focus on the opportunity that neuroscience offers us to re-read training and rehabilitation processes in contexts of diversity and deviance, as well as embodiment and the close interrelation between body, mind and processes of knowledge and learning. A further reflection is related to new technologies, today an integral part of everyday social life, which represent a sector of cultural exchange for applications in the psychological and pedagogical fields.

The invitation to submit a contribution is open to all professors, lecturers, graduate students, educators and industry professionals who participated in the conference and want to contribute their empirical and / or theoretical research to reflection on the topic of educational neuroscience.

TOPIC

- School, University and Long-Life Learning

- Psychophysical well-being, physical and sports education and embodiment

- Diversity, inclusion, marginality and deviance

- Digital technologies and robotics

- Social, cultural and recreational contexts

Contributions are requested in certified English, with abstracts in Italian and English. If you want to use the translation or correction of the English language, please contact: managing@gsdjournal.it

 

DEAD LINE

- Full article submission by 10/05/2021

- Results of the referee by 21/05/2021

- Articles published by 30/05/2021

 
Inserito: 2021-04-21 [leggi tutto]
 
Altri avvisi...