THE EDUCATIONAL VALUE OF THE BODY'S LIVED SPACE EXPERIENCES IN NEUROSCIENCE, ARCHITECTURE, AND EDUCATION

Angelamaria De Feo

Abstract


 

The classroom, a container of objects and relationships that has a profound effect on the psycho-physical health and learning of educators and educands and can expand from indoor to outdoor, physical to virtual dimensions, is the archetypal educational space.

Education is a transformative activity that strives to promote both physical and emotional well-being. In order to drive progress, it is imperative that barriers that may hinder learning and engagement in unfamiliar or perceived hostile physical-relational spaces are removed. The dynamic and intense interaction between action and context is an illustration of the significant role that learning environments play in fostering school well-being and societal progress (Searles, 1960).


Keywords


Neuroscienze, Embodied Cognition, emozioni, ambiente di apprendimento, Outdoor Education

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Aru, S. (2015). Identità, spazi e luoghi. In Geografie di oggi. Metodi e strategie tra ricerca e didattica (pp. 69-75). Roma: Franco Angeli.

Augè, M. (2009) Non luoghi. Introduzione a una antropologia della submodernità, Milano: Elèuthera

Barrett, L. F. (2017). How emotions are made: The secret life of the brain. Pan Macmillan.

Barsalou, L. W. (2008). Grounded Cognition. Annu. Rev. Psychol, 59, 617–645.

Bobbio, A. (2020). La pedagogia di Loris Malaguzzi.: Per una ‘nuova’idea di bambino. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 9(2), 85-93.

Canepa, E., Fassio, A. (2021) Architettura e neuroscienze: Un nuovo equinozio disciplinare, PH Magazine, 1 (2021):28–36.

Disponibile in : https://www.researchgate.net/publication/354837247_Architettura_e_neuroscienze_Un_nuovo_equinozio_disciplinare_-_Architecture_and_Neuroscience_A_New_Disciplinary_Equinox [20 settembre 2023]

Castoldi, M. (2017). Ripensare la scuola: un'esperienza di progettazione partecipata. Form@ re, 17(3), 323-332.

Damasio, A. (1995), L’errore di Cartesio. Emozioni, ragione e cervello umano, Milano: Adelphi.

Damasio, A. (2003). Feelings of emotion and the self. Annals of the New York Academy of Sciences, 1001(1), 253-261.

Delle Donne, V. Costruire le scuole di domani. L’avviso e gli strumenti per una nuova edilizia scolastica, Scuola 7-286, 29/05/2022.

Disponibile in : https://www.scuola7.it/2022/286/costruire-le-scuole-di-domani/ [20 settembre 2023]

Dewey, J. (1916), Democracy and Education, in The Middle Works of John Dewey 1899-1924, Boydston Jo Ann (ed.), vol.9, Carbondale, Southern Illinois Press, 1978.

Eberhard, J. P. (2008). A place to learn: How architecture affects hearing and learning. The ASHA Leader, 13(14), 26-29.

Disponibile in : https://leader.pubs.asha.org/doi/full/10.1044/leader.FTR6.13142008.26 [20 settembre 2023]

Eberhard, J. P., Architettura e neuroscienza: una doppia elica, pp.126-138, La mente in architettura. Neuroscienze, incarnazione e il futuro del design. (a cura di) Robinson, S., Pallasmaa, J., trad. Zambelli M., Firenze: University Press, 2015.

Disponibile in : https://media.fupress.com/files/pdf/24/5980/16926 [20 settembre 2023]

Fabbri, C. Urdanch, B. Quale ambiente efficace ed efficiente per la scuola?

Disponibile in : https://didatticainclusiva.loescher.it/uploads/13/8045_Quale_ambiente_efficace_ed_efficiente_per_la_scuola.pdf [20 settembre 2023]

Gagliardi, R., Gaetano, A., Sacchi, D. (2016). Lo “spazio d’azione”, uno strumento per insegnare–Rivoluzionare lo “spazio-aula-scuola” per una didattica attiva. Bricks, Anno 6- 1. 51-71. Disponibile in : http://www.rivistabricks.it/wp-content/uploads/2017/08/10_Equipe.pdf

Giunti, C., Lotti, P., Mosa, E., Naldini, M., Orlandini, L., Panzavolta, S., Tortoli, L. et al. (a cura di), “Avanguardie educative”. Linee guida per l’implementazione dell’idea “Outdoor education”, versione 1.0 [2021], Indire, Firenze, 2021.

Disponibile in :

https://pheegaro.indire.it/uploads/attachments/4525.pdf [20 settembre 2023]

Gomez Paloma, F., Ascione, A., & Tafuri, D. (2016). Embodied Cognition: il ruolo del corpo nella didattica. Formazione & insegnamento, 14, 75-87.

Huttenmoser, M., Degan-Zimmermann, D. (1995). Lebenstraume fur Kinder. Zurich: SwissScience Foundation.

Klatte, M. Bergström, K., Lachmann, T. (2013). Does noise affect learning? A short review on noise effects on cognitive performance in children, Frontiers in Psychology, 4

Malaguzzi, L. (2010). I cento linguaggi dei bambini. L’approccio di Reggio Emilia all’educazione dell’infanzia. Bergamo: Edizioni Junior, 2010

Olivieri, D. (2016). Mente-corpo, cervello, educazione: L’educazione fisica nell’ottica delle neuroscienze. Formazione & insegnamento, 14(1 Suppl.), 89-106.

Disponibile in : https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/1882/1789 [20 settembre 2023]

Palmonari, A., Graziani, A.R. Una riflessione teorica sul disagio adolescenziale in Migani, C. (2004) (a cura di) Dal disagio scolastico alla promozione del benessere, Roma: Carocci, 13-24.

Peru, A. (2011). Neuroscienze, Scienze Umane e Pedagogia: quale rapporto? Prospettive e limiti delle Neuroscienze. Studi sulla Formazione/Open Journal of Education, 14(1), 37-46.

Pesci, F. (2017). La questione ambiente. MOMO MONDO MONTESSORI, (12), 5-8.

Pezzano, T. (2017). Democrazia-educazione-metodo scientifico in John Dewey Democracy-education-scientific method in John Dewey. Filosofia, 3(2).

Disponibile in : https://rivistedigitali.erickson.it/pedagogia-piu-didattica/archivio/vol-3-n-2/democrazia-educazione-metodo-scientifico-in-john-dewey/ [20 settembre 2023]

Reilly, E., Buskist, C., Gross, M. K. (2012). Movement in the classroom: Boosting brainpow-er, fighting obesity Kappa Delta Pi Record, 48 (2), 62-66.

Rimoli Giambonini, S. (2013). Abbiamo perso la concentrazione? Muoviamoci! (Doctoral dissertation, Scuola universitaria professionale della svizzera italiana (SUPSI)).

Rivoltella, P. C. (2012). Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Milano:Raffaello Cortina.

Robinson, S., Introduzione, pp. 9-15. La mente in architettura. Neuroscienze, incarnazione e il futuro del design. (a cura di Robinson, S., Pallasmaa, J., trad. Zambelli M. Firenze: University Press, 2015.

Disponibile in: https://media.fupress.com/files/pdf/24/4887/18073 [20 settembre 2023]

Searles, H. (1960). L’ambiente non umano. Torino: Einaudi.

Disponibile in : https://www.casadellacultura.it/1173/il-valore-dei-luoghi-e-dello-spazio [20 settembre 2023]

Shield BM, Dockrell JE (2008). The effects of environmental and classroom noise on the academic attainments of primary schoolchildren, J Acoust Soc Am. 123, 133–44.

Sidoti, E. (2018). Abitare la nuova scuola: embodied cognition e ambienti di apprendimento. PEDAGOGIA OGGI, 16(2).

Stephenson, A. (2003). Physical risk-taking: Dangerous or endangered? Early Years, 23, 35-43.

Vitale, A. (2011). Children’s play: A tool for public health interventions. IJPO, 6 (S2), 57-59. World Health Organization (2004). Global strategy on diet, physical activity and health.Geneva: WHO.

Weyland, B. La pedagogia non è un coadiuvante nella progettazione dello spazio educativo, in Cavrini, G., Parricchi, M., Kofler, D., & Cagol, M. (2021). Per tutta la vita: Pedagogia come progetto umano. Per tutta la vita, 210- 219.

Wilson, M. (2002). Six viex of embodied cognition. Psychonomic Bulletin & Review, 9 (4), 625-636.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i3.988

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296