EDUCATIONAL ACTION AS THE "AGENT OF CHANGE" OF PEOPLE, METHODS AND ENVIRONMENT THROUGH PLAY.

Maria Pia Mazzella, Antinea Ambretti

Abstract


L'azione educativa come "agente di cambiamento" si riferisce al ruolo fondamentale che l'educazione e la pratica educativa possono svolgere nel promuovere un cambiamento positivo nella società, nelle persone e nell'ambiente circostante. Il gioco, attraverso la body percussion va considerato come attività elettiva di bambini e ragazzi per l'allenamento e come agente di cambiamento per determinare nella persona il benessere psicofisico e il superamento delle barriere determinate da ansia, paure e isolamento.


Keywords


INCLUSION DIDACTIC PLAY

Full Text:

PDF (Italiano)

References


References

Braun V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77-101. http://dx.doi. org/10.1191/1478088706qp063oa.

Braun V., Clarke V., Hayfield N., Terry, G. (2019). Answers to frequently asked questions about thematic analysis. https://cdn.auckland.ac.nz/assets/psych/about/our research/documents/Answers%20to%20frequently%20asked%20questions%20about%20themati c%20analysis%20April%202019.pdf.

Calvani A., Fini A., Ranieri M., (2011). Valutare la competenza digitale. Prove per la scuola primaria e secondaria. Milano: Erickson.

Carlomagno N., Sibilio M., Palumbo C. (2014). Traiettorie non lineari della ricerca didattica: le potenzialità metaforiche ed inclusive delle corporeità didattiche. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 11(1), 129-143.

Colella D. (2016). The contribution of technology to the teaching of physical education and health promotion. Motor competences and physical activity levels. In Physical Education and New Technologies (pp. 51-60). Zagreb: Croatian Kinesiology association.

Dalcroze É.J., Di Segni-Jaffé L. (2008). Il ritmo, la musica e l’educazione. Torino: EDT.

Denzin N. K., & Lincoln Y. S. (2011). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage.

Frauenfelder, E. (2001). Pedagogia e biologia: una possibile alleanza. Napoli: Liguori.

Frauenfelder, E., Rivoltella, P.C., Rossi, P.G., Sibilio, M. (2013). Bio-education, simplexity, neuroscience and enactivism. A new paradigm? Education Sciences & Society, 4(1), 11-25.

Frauenfelder, E., Santoianni, F. (2002). Le scienze bioeducative. Prospettive di ricerca. Napoli: Liguori.

Frauenfelder, E., Santoianni F., Striano, M. (2004). Introduzione alle scienze bioeducative. Roma-Bari: Laterza.

Freitas L., Morin E. and Nicolescu B. (1994) Charter of transdisciplinarity. Adopted at the first World Congress of Trandisciplinarity. Convento da Arrábida, Portugal, 2-6 November 1994.

Froebel, F. (1967). L’educazione dell’uomo e altri scritti (trad. it. di A. Saloni). Firenze: Carocci.

Gamelli, I. (2011). Pedagogia del corpo. Milano: Raffaello Cortina.

Gardner, H. (2013). Formae mentis: saggio sulla pluralità dell’intelligenza. Milano: Feltrinelli.

Gay, G., Hembrooke, H. (2004). Activity-centered Design: An Ecological Approach to Designing Smart Tools and Usable Systems. Cambridge: MIT Press.

Geiger V., Calder N., Tan H., Loong E., Miller J., Larkin K. (2016). Transformations of teaching and learning through digital technologies. Research in Mathematics Education in Australasia 2012- 2015 (pp. 255-280). Singapore: Springer.

Gomez Paloma, F. (2017). Embodied Cognition: Theories and Applications in Education Science. Nova Science Publishers Incorporated.

Lakoff, G., Johnson, M. (1999). Philosophy in the Flesh. The Embodied. Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books.

Lesh, R., Doerr, H. (2003). Beyond Constructivism. London: LEA.

Maresca S. e Surian A. (2017). Ritmo e musica corporea in prospettiva transdisciplinare: l’approccio Percuaction. Sito internet https://www.casadelleartiedelgioco.it/vecchiosito/associazione/imm/Ritmo-e-musica- corporea.pdf.

Merleau Ponty, M. (2002). Phenomenology of Perception. London: Routledge.

Montessori, M. (1962). L’Autoeducazione nelle scuole elementari. Milano: Garzanti.

Montessori, M. (1970). La mente del bambino: mente assorbente. Milano: Garzanti.

Morin, E. (1989). La conoscenza della conoscenza. Milano: Feltrinelli.

Morin E. (2000). La testa ben fatta. Milano: Raffaello Cortina Ed.

Mortari L. (2007). Cultura della ricerca e pedagogia. Prospettive epistemologiche. Roma: Carocci Ed.

Pestalozzi, E. (1974). Popolo, lavoro, educazione (trad. it. di E. Becchi). Firenze: La Nuova Italia.

Piazza G. (1984). Orff-Schulwerk. Musica per Bambini. Esercitazioni pratiche. Milano: Edizioni Suvini Zerboni.

Rivoltella, P.C. (2012). Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Milano: Raffaello Cortina.

Rosaz S. (2018). Suoni, ritmi e vibrazioni a tempo di vita, Tesi Istituto Meme Scuola di Specializzazione in Musicoterapia, A.A 2017/2018

Shapiro, L. (2010). Embodied Cognition. London: Routledge.

Sibilio, M. (2011). Ricercare corporeamente in ambito educativo. Lecce: Pensa MultiMedia.

Sibilio, M. (2017). Corpo e cognizione nella didattica. In P.G. Rossi, P.C. Rivoltella (Eds.). L’agire didattico. Manuale per l’insegnante (pp. 51-69). Brescia: La Scuola.

Thomas M.O., Hong Y.Y., Oates G. (2017). Innovative uses of digital technology in undergraduate mathematics. In Innovation and Technology Enhancing Mathematics Education (pp. 109-136). Cham: Springer.

Thomas M.O., Palmer J.M. (2014). Teaching with digital technology: Obstacles and opportunities. In The mathematics teacher in the digital era (pp. 71-89). Dordrecht: Springer.

Varela, F.J., Thompson E.T., Rosch E. (1991). The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience. MA: MIT Press.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i2.945

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296