TOWARDS INCLUSIVE EDUCATION. A CORRELATIONAL STUDY ON A SAMPLE OF ITALIAN PRE-SERVICE TEACHERS’ PERSONAL VALUES AND ATTITUDES. VERSO L’EDUCAZIONE INCLUSIVA. UNO STUDIO CORRELAZIONALE SUI VALORI PERSONALI E GLI ATTEGGIAMENTI DI UN CAMPIONE DI DOCENTI ITALIANI PRE-SERVICE.

Annalisa Ianniello, Ali Musleh Alodat, Felice Corona

Abstract


The research investigates the hypothesis that teachers' attitudes toward inclusive education may be related to their value priorities. Specifically, it is hypothesized that some teachers' personal values correlate positively with their attitudes toward inclusive education. The study, conducted during a pre-service teacher training course, involved a sample of 647 student teachers. The Portrait Values Questionnaire (PVQ-RR) (Schwartz, 2012) and the Multidimensional Attitudes Toward Inclusive Education Scale (MATIES) (Mahat, 2008). A bivariate linear regression analysis was performed to detect the correlation between the two variables examined statistically. The bivariate statistical analysis confirms a significant positive relationship between the values of Self-transcendence and Openness to Change with the attitudes of pre-service teachers toward inclusive education. It emerged that the more a teacher approves of these values, the more she tends to favor of attitudes related to inclusive education. The results of this study suggest that values should be considered in teacher training programs to improve the implementation of inclusive education policies.

La ricerca indaga l'ipotesi che gli atteggiamenti degli insegnanti nei confronti dell'educazione inclusiva possano essere correlati alle loro priorità valoriali. Nello specifico, si ipotizza che alcuni valori personali degli insegnanti si correlino positivamente ai loro atteggiamenti nei riguardi dell'educazione inclusiva. Lo studio, condotto durante un corso di formazione per insegnanti pre-service, ha coinvolto un campione di 647 docenti in formazione. Per indagare i valori degli insegnanti e valutare l'atteggiamento dei docenti nei confronti dell'educazione inclusiva sono stati somministrati il Portrait Values Questionnaire (PVQ-RR) (Schwartz, 2012) e la Multidimensional Attitudes Toward Inclusive Education Scale (MATIES) (Mahat, 2008). Per rilevare statisticamente la correlazione tra le due variabili esaminate è stata effettuata un’analisi di Regressione Lineare Bivariata. L’analisi statistica bivariata conferma l’esistenza di una relazione positiva significativa dei valori di Auto-trascendenza e Apertura al Cambiamento con gli atteggiamenti dei docenti pre-service nei riguardi dell'educazione inclusiva. È emerso che più un insegnante approva questi valori, più tende ad essere favorevole agli atteggiamenti correlati all’educazione inclusiva. I risultati di questo studio suggeriscono di considerare i valori nell’ambito dei programmi di formazione dei docenti, al fine di migliorare l'attuazione delle politiche di educazione inclusiva.


Full Text:

PDF (Italiano)


DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i4s.901

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296