COMPARISON EXPERIENCES OF ACTIVE UNIVERSITY DIDACTICS SUPPORTED BY TECHNOLOGIES, BEFORE, DURING AND AFTER THE PANDEMIC, TO ENHANCE PARTICIPATORY PROCESSES, THE EDUCATIONAL RELATIONSHIP, HARD AND SOFT SKILLS

Raffaela Tore

Abstract


The contribution, as a case study, investigates, with respect to three different periods (before, during and after the Pandemic), the perception that students have of active learning (Peluso Cassese, Torregiani, 2017) supported by digital technologies, highlighting the perceived link with the development of participatory processes, the educational relationship and the implementation of hard and soft skills. The results that emerge can represent significant points of reflection for professors.

 

 

 


Keywords


Educational Technologies, Higher Education, Active Learning, Soft Skills, Students

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Arboix-Calas, F. (2018). Neurosciences cognitives et sciences de l’éducation: vers un changement de paradigme? Éducation et socialisation, 49 https://doi.org/10.4000/edso.4320 [31. 03.2023].

Austin, J. L. (1962). How to do things with words. II ed. riv. 1975.Oxford: U.P. Tr. It., Come fare cose con le parole (1987). Genova: Marietti.

Baldwin, L. (2019). Editorial. Active Learning in Higher Education, 20(2), 95 100. https://doi.org/10.1177/1469787419836554 [31. 03.2023].

Beach, A., Sorcinelli, M. D., Austin, A., & Rivard, J. (2016). Faculty development in the age of evidence. Stylus.

Biggs, J.B. & Tang, C. (2007). Teaching for Quality Learning at University. (3rd Ed.). Maidenhead: McGraw Hill Education & Open University Press.

Boffo, V., Iavarone, M. L., & Nuzzaci, A. (2022). Life skills and human transitions. Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 22(3), 1–8. https://doi.org/10.36253/form-14130 [31. 03.2023].

Boffo V. e Fedeli M., (2018), Employability e Competences: innovative Curricula for New Professions. Firenze: University Press.

Calvani, A., (2012). Per un’istruzione evidence based. Analisi teorico metodologica internazionale sulle didattiche efficaci e inclusive. Trento: Erickson.

Calvani, A. (2001). Educazione, comunicazione e nuovi media. Sfide pedagogiche e cyberspazio. Torino: UTET.

Cinque, M. (2010). Agire creativo. Teoria, formazione e prassi dell’innovazione personale. Milano: FrancoAngeli.

Coggi, C., Ricchiardi, P. (2020). Progettare la ricerca empirica in educazione. Città di Castello (PG): Carocci Editore.

Consiglio dell’Unione Europea. (2018). Raccomandazione del Consiglio del 22 maggio 2018 relativa alle competenze chiave per l’apprendimento permanente (2018/C 189/01). Disponibile in: https://eur-lex.europa.eu/legal-ontent/IT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01) [31. 03.2023].

Contini, M., Fabbri M., Manuzzi P. (2006). Non di solo cervello. Educare alle connessioni mente– corpo – significati – contesti. Milano: Raffaello Cortina.

Corbetta, P. (2003). La ricerca sociale: metodologia e tecniche. Le tecniche qualitative. Seconda Edizione. Bologna: Il Mulino.

Cornoldi, C., Friso, G., Paola Palladino. (2006). Avviamento alla metacognizione. Attività su «riflettere sulla mente», «la mente in azione», «controllare la mente» e «credere nella mente». Trento: Centro Studi Erickson.

Damiani, P. e Gomez Paloma, F. (2020), Dimensioni-ponte tra neuroscienze, psicoanalisi ed ECS per favorire l’inclusione a scuola nella prospettiva transdisciplinare. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 1, pp. 91- 110. https://doi.org/10.7346/sipes-01-2020-08 [31. 03.2023].

Damiani, P., Santaniello, A., Gomez Paloma, F. (2015). Ripensare la Didattica alla luce delle Neuroscienze Corpo, abilità visuo spaziali ed empatia: una ricerca esplorativa. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 14, 83-105. Disponibile in: https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/sird/article/view/1589 [31. 03.2023].

Della Sala, S. (2016). Le neuroscienze a scuola. Il buono, il brutto, il cattivo. Firenze, Giunti

Fedeli, M. (2016). Coinvolgere gli studenti nelle pratiche didattiche: potere, dialogo e partecipazione.

In Fedeli, M., Grion, V., Frison., D. (Eds) (2016). Coinvolgere per apprendere. Metodi e tecniche partecipative per la formazione (113-142). Lecce-Rovato: Pensa MultiMedia Editore.

Frabboni, F., Pinto Minerva, F. (2004). Introduzione alla pedagogia generale. Roma- Bari: Edizioni Laterza.

Francesconi, D., (2011). Pedagogy and cognitive neurosciences in dialog. The example of bodily experience in Formazione & Insegnamento, IX, 1. Disponibile in https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/issue/view/89 [31. 03.2023].

Galliani, L. (2004). La scuola in rete. Roma-Bari: Laterza.

García-Aracil, A., Monteiro, S., & Almeida, L. S. (2021). Students’ perceptions of their preparedness for transition to work after graduation. Active Learning in Higher Education, 22(1), 49–62. https://doi.org/10.1177/1469787418791026

Gomez Paloma, F., Raiola C, G., Tafuri, D. (2015). La corporeità come potenzialità cognitiva per l’inclusione L’integrazione scolastica sociale, 14, (2), 158-169. Disponibile in https://rivistedigitali.erickson.it/integrazione-scolastica-sociale/archivio/vol-14-n-2/ [31. 03.2023].

Grice, P. (1989). Studies in the way of words. Cambridge. Mass: Harvard University Press. Tr. it. Parziale. Bologna: Il Mulino (1993).

Hammill, J., Nguyen, T., & Henderson, F. (2022). Student engagement: The impact of positive psychology interventions on students. Active Learning in Higher Education, 23(2), 129–142. https://doi.org/10.1177/1469787420950589 [31. 03.2023].

Kolb, D. (1984). Experiential learning as the science of learning and development. Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Maggi, D. (2020). The body in action: mediate, understand, learn. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 4, 149-156. Disponibile in: https://doi.org/10.32043/gsd.v4i4%20sup.264 [31. 03.2023].

Peluso Cassese, F. (2017). Corporeity and Movement Education. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 1 (3), 7-8. https://doi.org/10.32043/gsd.v0i3.24 [31. 03.2023].

Peluso Cassese F.Torregiani, G. (2017). Corpo e neurodidattica. From body language to embodied cognition. Roma: Edizioni Universitarie Romane.

Piceci, L., Mariani, A. M., Peluso Cassese F. (2021). Formare gli insegnanti alla cittadinanza digitale per facilitare un sistema educativo sostenibile, Form@re, 21 (3), 105-117. DOI: https://doi.org/10.36253/form-12114 [31. 03.2023].

Prestridge, S., & Cox, D. (2023). Play like a team in teams: A typology of online cognitive-social learning engagement. Active Learning in Higher Education, 24(1), 3–20. https://doi.org/10.1177/1469787421990986 [31. 03.2023].

Ranieri, M. (2015), Linee di ricerca emergenti nell’educational technology. Form@re, 3, pp. 67-83. http://dx.doi.org/10.13128/formare-17390 [31. 03.2023].

Rivoltella, P.C. (2012a). Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Milano: Raffaello Cortina.

Rivoltella, P.C. (2020b). Nuovi alfabeti. Educazione e culture nella società post-mediale. Brescia: Scholé

Sbisà, M. (Ed.). (1993). Gli atti linguistici: aspetti e problemi di filosofia del linguaggio. Milano: Feltrinelli

Sibilio, M. (2012). Corpo e cognizione nella didattica. In P.G. Rossi, P.C. Rivoltella (A cura di). L’agire didattico. Manuale per l’insegnante (pp. 329-347). Brescia: La Scuola.

Tino, C. (2019). Active learning: resistenza di studenti e studentesse. Strategie per ridurla. Educational Reflective Practices, 1, 194-210. DOI 10.3280/ERP2019-001012 [31. 03.2023].

Tore, R., Peretti, D., Usai, E. (2023). DISCENTIA (DIgital SCience and EducatioN for Teaching Innovative Assessment): alcune ricadute. In A. Lotti, F. Bracco, M. M. Carnasciali, G. Crea, S. Garbarino, M. Rossi, M. Rui, E. Scellato (A cura di), Faculty Development: la via italiana (pp. 254-272). Genova: Genova University Press. Disponibile in https://gup.unige.it/libri-Full-Papers [31. 03.2023].

Tore, R., Tino, C., Fedeli, M. (2021a). Podcast team-based project in Higher Education: percezione di studenti e studentesse. Ricerca e Didattica per promuovere intelligenza comprensione e partecipazione. (II TOMO, pp.122-137). Studi e ricerche sui processi di apprendimento-insegnamento e valutazione. Lecce: Pensa MultiMedia.

Tore, R., Tino, C., Fedeli, M. (2021b). Didattica attiva e sviluppo della creatività: una relazione possibile. Formazione & Insegnamento. XIX, 3, pp. 170-183. PensaMultimedia. Codice doi: 10.7346/-fei-XIX-03-21_12 [31. 03.2023].

Vygotski, L.S. (1931/2014). Histoire du développement des fonctions psychiques supérieures. Paris: La Dispute.

Zambianchi, E, Scarpa, S. (2020). Embodied cognition e formazione del sé: verso un approccio enattivo allo studio della relazione educativa. Formazione & Insegnamento 2, 128-143. Codice doi: 10.7346/-fei-XVIII-02-20_12 [31. 03.2023].

Weimer, M. (2013). Learner-Centered Teaching: Five Key Changes to Practice. San Francisco: Jossey Bass.

Yang, T., Luo, H., & Sun, D. (2022). Investigating the combined effects of group size and group composition in online discussion. Active Learning in Higher Education, 23(2), 115–128. https://doi.org/10.1177/1469787420938524

Yin, R. K. (2005). Lo studio di caso nella ricerca scientifica. Roma: Armando Editore.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i1.806

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296