THE LANGUAGE OF SIGNS: SOCIO-ANTHROPOLOGICAL APPROACHES

Anna Chiara Stellato, Alessandro Daniele, Domenico Tafuri

Abstract


The purpose of this contribution is to illustrate the general characteristics of sign language as a communicative system that exploits the visual-gestural channel. Since each sign language has its own basic identity, the focus is on Italian sign language (LIS). It then analyzes the method of learning/ teaching sign language; In particular, it illustrates the CounseLis method and an online teaching/learning experience that the CounseLis school has developed during the pandemic due to the spread of Sars cov2.

Lo scopo del presente contributo è quello di illustrare le caratteristiche generali della lingua dei segni come sistema comunicativo che sfrutta il canale visivo-gestuale. Poiché ogni lingua dei segni ha una sua identità di base, ci si sofferma in particolare sulla lingua dei segni italiana (LIS). Si analizza poi il metodo di apprendimento/ insegnamento della lingua dei segni; in particolare si illustra il metodo CounseLis e un’esperienza di insegnamento/apprendimento online che la scuola CounseLis ha sviluppato in occasione della pandemia dovuta alla diffusione della Sars Cov2.


Keywords


Sign language; Italian sign language; CounseLis method; Lingua dei segni; Lingua dei segni italiana; metodo CounseLis

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DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i4.725

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