PERFORMING ARTS AND MUSIC PSYCHOPEDAGOGY: HOW TO PROMOTE INCLUSION THROUGH MUSIC

Martina Rossi, Guendalina Peconio, Alessia Scarinci, Michele Corriero

Abstract


The performing arts can be defined as an effective means of learning because their teaching is configured with high emotional involvement. Specifically, the following article focuses on the role of music and music teaching interventions and the positive effects in terms of learning and social-emotional development of learners with disabilities-even severe ones-or with specific learning disorders. All this is useful from the perspective of inclusive didactics, defined by Heidrun (2019) as the set of actions for the design, implementation and evaluation of educational practices that activate the learning and participation processes of all pupils. Being, therefore, a teaching of all pupils, the recipients of inclusive teaching are not only students with special educational needs, but every student in the class group, welcomed and valued by the teacher, based on their individual specificities (Rossi, 2021). In this sense, music assumes great inclusive value because, in addition to being an enjoyable and accessible activity even in the presence of severe disabilities, it engages a rather extensive neural network therefore it involves numerous cognitive and socio-emotional resources of learners, including those with special educational needs.


Parole chiave


Inclusion; Education; Performing arts; Music

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Bachmann, C. (Ed.). (2020). Nuove frontiere per i DSA: Indicazioni per la diagnosi funzionale. Milano: FrancoAngeli.

Cardano, M., Cioffi, M., & Scavarda, A. (2021). Dislessia all'università: il caso dell'ateneo torinese. Milano: FrancoAngeli.

Chiappetta Cajola L., Rizzo A. L., & Traversetti M. (2017). Pratiche inclusive con la musica nella scuola secondaria di I grado: una Design Based Research. Giornale italiano della ricerca educativa, 99-114.

Colombo, M. (2014). Apprendimenti non formali ed informali in un contesto educativo formale integrato con le arti performative in quattro scuole elementari del Canton Ticino. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 36(3), 407-434.

Concina, E. (2019). Bisogni educativi speciali e didattica della musica. Indicazioni teoriche, obiettivi, strategie operative e di valutazione. Roma: Carocci.

da Silva, S. C. J., & dos Reis Moura, R. D. C. (2021). Musicoterapia e autismo em uma perspectiva comportamental. Revista Neurociências, 29, 1-27.

Dimauro, G., Bevilacqua, V., Colizzi, L., & Di Pierro, D. (2020). TestGraphia, a software system for the early diagnosis of dysgraphia. IEEE Access, 8, 19564-19575.

Draper, A. R. (2022). Music Education for Students With Autism Spectrum Disorder in a Full-Inclusion Context. Journal of Research in Music Education, 70(2), 132-155.

Gueli, C. (2020). Spettri che non spaventano. Un pensiero critico per l’autismo. AM. Rivista della Società Italiana di Antropologia Medica, 21(50).

Guiot, G., Meini, C., & Sindelar, M. T. (2012). Autismo e musica: il modello Floortime nei disturbi della comunicazione e della relazione. Erickson.

Heidrun, D. (2019). Didattica Inclusiva. In D’Alonzo L. (2019). Dizionario di pedagogia speciale. Ed. Morcelliana, pp. 109-114.

Meini, C. (2020). Comunicare le emozioni con la musica: contorni, forme vitali e qualità affettive. Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio.

Molisso, V., Ascione, A., & Di Palma, D. (2019). Apprendere ad Apprendere: una proposta pedagogica in ambito scientifico per i DSA. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 3(1).

Monacis, L., & Toto, G. A. (2017). La Musica nelle principali scuole di psicologia. Lecce: youcanprint.

Moscato, M., Pedone, F., & Costanza, C. (2022). Alumni in fabula: Rappresentazione e promozione di valori inclusivi mediante l’uso di arti performative nella formazione dei futuri docenti. ITALIAN JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION FOR INCLUSION, 10(1), 190-201.

Nayak S., Wheeler B. L., Shiflett S. C., Agostinelli S., Effect of music therapy on mood and social interaction among individuals with acute traumatic brain injury and stroke, in Rehabilitation Psychology, 45 (3) 2000, pp. 274-283.

Neisser, U. (1967). Cognitive psychology. Nova York: Appleton- Century-Crofts.

Nocera, S. (2013). L’Evoluzione delle normative inclusive in Italia e la nuova direttiva ministeriale, In Ianes, D.; Cramerotti S. (a cura di), Alunni con BES Bisogni Educativi Speciali. Trento: Centro Studi Erickson.

Patel, A. D. (2010). Music, language, and the brain. Oxford: University Press

Peconio, G., Doronzo, F., & Guarini, P. (2021). Ambienti di apprendimento transmediali inclusivi: gli effetti della DaD sugli studenti con DSA e BES. IUL Research, 2(3).

Politano, T. (2020). I bambini della luna: impatto emotivo dell'autismo infantile e tecniche riabilitative. Psychofenia: Ricerca ed Analisi Psicologica, (41-42), 141-198.

Protopapas, A. (2019). Evolving concepts of dyslexia and their implications for research and remediation. Frontiers in psychology, 10, 2873.

Rizzo, A. L., & Pellegrini, M. (2021). L’efficacia della musica a scuola: una rassegna delle evidenze. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS Journal), (24), 173-191.

Rizzo, A. L., Chiaro, M., Corsini, C., & Sapuppo, F. (2020). Insegnamento dello strumento musicale e inclusione scolastica: una ricerca nazionale. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 8(2), 158-168.

Rossi, M. (2021). Universal design for learning and inclusive teaching: Future perspectives. Elementa. Intersections between Philosophy, Epistemology and Empirical Perspectives, 1(1-2), 103-113. doi: https://dx.doi.org/10.7358/elementa-2021-0102-ross

Sacks, O. W. (2007). Tales of Music and the Brain. London, UK:Picador.

Toto, G.A. (2017). The Role of The musical Learning in the Development ofthe socio and cognitive abilities. A review. The online journal of educational tecnology, 16(1), 801-807.

(12) (PDF) Features and Trends of Social Sciences Applied to Sport in the Italian Context.

van Luit, J. E. (2019). Diagnostics of dyscalculia. In International Handbook of Mathematical Learning Difficulties (pp. 653-668). Springer, Cham.

Vannini, I. (2013). Educazione musicale: progettualità educativa e didattica nella scuola. Musica Docta, 3, 117-120.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i3.702

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.