INDIVIDUAL PROJECT, INDIVIDUALISED EDUCATION PLAN, LIFE PROJECT AND FAMILY: THINKING ABOUT THE FUTURE TOGETHER
Abstract
The centre of the sustainable inclusive project of/for each person is characterised by the importance of collaboration, of the educational co-responsibility pact between school, family and other subjects, public and private, operating in the territory as essential elements for the promotion and realisation of an effective and reciprocal interrelation between Individual Project, Individualised Educational Plan and Life Project. The points of reflection proposed in this contribution aim at considering the overcoming of the medicalisation of disability in favour of the co-construction of an PEI on the basis of the ICF bio-psycho-social model, as supported by recent regulations (D. Lgs. 66/2017 and 96/2019, L. 328/2000, D.I. 182/2020). This perspective, supported by the instances of universal inclusive design, stimulates the development, also in a future perspective, of the self-determination of the person with disabilities within the most facilitating micro and macro existential contexts (school, family, society), aimed at ensuring and increasing participation and raising the quality of life.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Amatori, G. & Bocci, F. (2021). Il PEI: la via italiana all’inclusione tra istituito e istituente, L’integrazione scolastica e sociale, 20 (2), 72-83.
Arconzo, G., Ragone, G. & Bissaro, S. (2020). Il diritto delle persone con disabilità al progetto individuale, Le Regioni, XLVIII (1), 31-74.
Bandura, A. (2000). Autoefficacia. Teoria e applicazioni. Trento: Erickson.
Basaglia Ongaro, F. (ed.) (2005). Franco Basaglia. L’utopia della realtà. Torino: Einaudi.
Bocci, F. (2021). Pedagogia speciale come pedagogia inclusiva. Milano: Guerini Scientifica.
Bruscaglioni, M. (2016). Persona empowerment. Poter aprire nuove possibilità nel lavoro e nella vita. Milano: FrancoAngeli.
Brunetti, A. (2015). Giorno dopo Giorno. Crescere insieme ad una persona con Sindrome X Fragile. Erickson: Erickson.
Caldin, R. & Scollo, S. (2018). Inclusione lavorativa, disabilità e identità. Riflessioni e rappresentazioni, Studium Educationis, XIX (3), 49-59.
Caldin, R. (2022). Pedagogia speciale e didattica speciale/2. Le origini, lo stato dell’arte, gli scenari futuri. Trento: Erickson.
Canevaro, A. (2008). Pietre che affiorano. Trento: Erickson.
Canevaro, A. (2013). Scuola inclusiva e mondo più giusto. Trento: Erickson.
Canevaro, A. (2015). Nascere fragili. Processi educativi e pratiche di cura. Trento: Erickson.
Canevaro, A. (2021). Un PEI in un contesto e un orizzonte operoso. L’integrazione scolastica e sociale, 20 (2), 84-95.
Cottini, L. (2016). L’autodeterminazione nelle persone con disabilità: percorsi educativi per svilupparla. Trento: Erickson.
Cottini, L., Munaro, C. & Costa, F. (2021). Nuovo PEI su base ICF: guida alla compilazione. I modelli e le linee guida del Decreto Interministeriale n. 182 del 29/12/2020 interpretati in prospettiva bio-psico-sociale e pedagogica, completati con esempi e strumenti. Firenze: Giunti.
D’Amico, M. & Arconzo, G. (2016). I diritti delle persone con disabilità grave: osservazioni al D.D.L. A.S. 2232 approvato dalla Camera dei Deputati sul cosiddetto “Dopo di noi”, Osservatorio costituzionale, 1, 1-13.
De Anna, L. (2014). Pedagogia speciale. Integrazione e inclusione. Roma: Carocci.
Decreto Legislativo del 13 aprile 2017 n. 66, Norme per la promozione dell’inclusione scolastica degli studenti con disabilità e successive modifiche (D.Lgs. 7 agosto 2019 n. 96). https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2017/05/16/17G00074/sg
Ferraro, M. (2020). La cura della terra, la terra che cura, l’orto dei semplici: il progetto individuale diventa cooperativa sociale (pp. 15-24). In M., Borgi et. al (eds.), Modelli innovativi di welfare: il progetto individuale come strumento di inclusione sociale e lavorativa di persone con autismo, Rapporti ISTISAN 20/17.
Foucault, M. (2020). Le Parole e le cose. Milano: Bur Rizzoli.
Frankl, V. (2017). L’uomo in cerca di senso: Milano: FrancoAngeli.
Freire, P. (2014). Pedagogia della Speranza, un nuovo approccio alla pedagogia degli oppressi. Torino: Edizioni Gruppo Abele.
Gardou, C. (2015). Nessuna vita è minuscola. Per una società inclusiva. Milano: Mondadori Università.
Gaspari, P. (2017). Per una pedagogia speciale oltre la medicalizzazione. Milano: Guerini Scientifica.
Ghedin, E., Visentin, S. & Montani, R. (2016). Scuola e famiglie a confronto, per una co-evoluzione inclusiva. Costruire alleanze educative per comprendere l’X-fragile. Italian Journal of Educational Research, IX (17), 219-234.
Giaconi, C. (2015). Qualità della vita e adulti con disabilità. Percorsi di ricerca e prospettive inclusive. Milano: FrancoAngeli.
Goussot, A. (2015). I rischi di medicalizzazione nella scuola. Paradigma clinico-terapeutico o pedagogico?, Educazione Democratica, 5 ( 9), 15-47.
Ianes, D., Cramerotti, S. & Fogarolo, F. (a cura di) (2021). Il nuovo PEI in prospettiva bio-psico-sociale ed ecologica. I modelli e le Linee guida del Decreto interministeriale n. 182 29/12/2021 commentati e arricchiti di strumenti ed esempi. Trento: Erickson.
Larocca, F. (1999). Nei frammenti l’intero. Una pedagogia per la disabilità. Milano: FrancoAngeli.
Lascioli, A. & Pasqualotto, L. (2021). Progetto individuale, vita adulta e disabilità. Prospettive e strumenti su base ICF. Roma: Carocci.
Legge 328/2000, Legge quadro per la realizzazione del sistema integrato di interventi e servizi sociali. https://www.parlamento.it/parlam/leggi/00328l.htm
Legge 112/2016, Disposizioni in materia di assistenza in favore delle persone con disabilità grave prive del sostegno familiare. https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2016/06/24/16G00125/sg
Lepri, C. (ed.) (2017). La persona al centro. Autodeterminazione, autonomia, adultità per le persone disabili. Milano: FrancoAngeli.
Maggiolini, S. (2018). Non così fragili: dalla riflessione alla condivisione di esperienze nella costruzione di una scuola inclusiva. Il contributo del percorso “BXProgetti” (pp. 1115-1123). In S., Ulivieri (ed.), Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento. Atti Convegno Firenze. Lecce: Pensa Multimedia.
Maggiolini, S. (2020). «Affari di famiglia» e non solo. Il contributo pedagogico al Progetto di vita della persona con disabilità. Ruolo genitoriale e prospettive di intervento nelle fasi di vita (pp. 37-52). In R., Caldin, C., Giaconi (eds.), Disabilità e cicli di vita. Le famiglie tra seduttivi immaginari e plausibili realtà. Milano: FrancoAngeli.
Marchisio, C.M. & Curto, N. (2017). Costruire futuro. Ripensare il dopo di noi con l’Officina della vita indipendente. Trento: Erickson.
Medeghini, R. (2015). Norma e normalità nei Disability Studies. Riflessioni e analisi critica per ripensare la disabilità. Trento: Erickson.
Montanari, M. (2020). I bisogni educativi nella scuola e i contesti inclusivi. Alcune indagini esplorative sul territorio. Milano: FrancoAngeli.
Montanari, M., Ruzzante, G. (2021). Un curricolo scolastico senza barriere: la prospettiva inclusiva dell’Universal Design for Learning, Educational Reflective Practices (2), 70-80.
Mura, A. & Zurru, A.L. (2013). Identità, soggettività e disabilità. Processi di emancipazione individuale e sociale. Milano: FrancoAngeli.
Nocera, S. (2022). I nuovi PEI riacquisiscono legittimità con la sentenza 3196/22 del Consiglio di Stato. L’Integrazione scolastica e sociale, 21 (2), 149-154.
WHO (2002). ICF. Classificazione Internazionale del Funzionamento, della Disabilità e della Salute. Trento: Erickson.
Parsons, T. (1981). Il Sistema sociale. Roma: Edizioni di Comunità.
Pavone, M. (2014). L’inclusione educativa. Milano: Mondadori.
Sorrentino A.M. (2006). Figli disabili. La famiglia di fronte all’handicap. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Taddei, A. (2021). Associazionismo familiare e disabilità: ruoli, motivazioni e finalità. Una Scoping Review. Italian Journal of Special Education for Inclusion, IX (2), 41-48.
Tagore, R. (1998). La Religione dell’uomo. Milano: SE.
United Nations (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities. https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities.html
Zanfroni, E. (2021). “Cambio di destinazione”: quando la famiglia incontra la disabilità (pp. 67-87). In G., Amatori (ed.). Pedagogia speciale per la prima infanzia. Politiche, famiglie, servizi. Milano-Torino: Pearson Italia.
Zappaterra, T. (2014). Disabilità intellettiva e inclusione. Il lavoro come self empowerment (pp. 153-169). In G., Elia (ed.). Le sfide sociali dell’educazione. Milano: FrancoAngeli.
Zanobini M., Manetti M., & Usai M.C. (2002). L’incontro con la disabilità: implicazioni pratiche ed emotive. Trento: Erickson.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i2.653
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296