SPORTS EDUCATION AS VALUES EDUCATION. THE ROLE OF THE TRAINERS’ TRAINING

Antonio Di Maglie

Abstract


This study proposes a reflection on the sport’s potential as a means of socio-relational practice and psychophysical well-being that allows citizens to be trained to have specific values. These aspects of education are often considered abstract notions and are mainly addressed in  theoretical terms. Sport permits to directly experience positive values, such as fair play and therefore it represents an opportunity to internalize them. This also draws attention to the fundamental role played by the “pedagogical training” of coaches, sports instructors and all the stakeholders involved in the sport sector, especially for young people.

 


Parole chiave


Pedagogia, Didattica, Educazione, Sport, Scienze Motorie, Inclusione

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Bonaccorso S., Castelli L. (2002). Allenatori e insegnanti: guida alla collaborazione fra società sportive e scuola. Milano: Correre.

Calvesi A., Tonetti A., (1978). Guida pratica all’insegnamento nell’educazione fisica nelle scuole elementari. Milano: Di & Gi srl.

Carraro A., Lanza M. (2004), Insegnare/Apprendere in educazione fisica. Roma: Armando Editore.

Casolo F. (2011). Didattica delle attività motorie per l’età evolutiva. Terza ristampa 2017, Milano: Vita e Pensiero.

Cecchini J., Montero J., Alonso A., Izquierdo M., Contreras O. (2007). Effects of personal and social responsibility on fair play in sports and selfcontrol in school-aged youths, European Journal of Sport Science, 7, 203-211.

Coco D. (2014), Lo straordinario valore educativo dello sport. Formazione & Insegnamento XII – 3 – 2014 ISSN 1973-4778 print – 2279-7505 on line doi: 107346/-fei-XII-03-14_11 © Pensa MultiMedia.

Coco, D. (2014). Conoscenza e padronanza del proprio corpo, fiducia in sé e riuscita nel compito attraverso il gioco-sport arrampicata. In F. Casolo, G. Mari, (a cura di). Pedagogia del movimento e della corporeità (pp. 209-224). Milano: Vita e Pensiero.

Codice Europeo di Etica Sportiva (approvato dai Ministri europei responsabili per lo Sport, riuniti a rodi nel 1992). http://www.fragliavela.it/wpcontent/uploads/2018/05/codice_europeo_di_etica_sportiva.pdf

Corinto G. (2007). L’associazionismo sportivo in Italia: educazione e pratica agonistica (a cura di) Pioletti A.M., Lo sport strumento per l’educazione, il turismo sostenibile e lo sviluppo locale. Pàtron Editore, AGEI - Geotema, 54.

De Coubertin, P. (2003). Memorie olimpiche, (A cura di) R. Frasca, Milano: Oscar Mondadori.

Di Nuovo S., Di Corrado D. (2011). Sport e Valori. Milano: Edizioni Universitarie di Lettere Economia e Diritto.

Giovannini D., Savoia L. (2002). Psicologia dello sport. Roma: Carocci.

Gau, L., Korzenny, F. (2009). An examination of values associated with sports attitude and consumption behavior: an exploratory study, Social Behavior and Personality, 37, 299-305.

Hsu L. (2004). Moral thinking, sports rules and education, Sport, Education and Society, 9, 143-154.

Huizinga J. (1939). Homo ludens. Ristampa del 2002. Torino: Piccola biblioteca Enaudi Nuova serie. Enaudi editore.

Isidori, E. (2008). Educazione, sport e valori. Roma: Aracne.

Le Boulch J. (1979). Educare con il movimento. Roma: Armando.

Loland S. (2002). Fair play in sport. A moral norm system. London: Routledge, Taylor & Francis Group.

Lupo D., Rossetti M., Sirotti Gaudenzi A. (2015), Il nuovo codice della giustizia sportiva. Disciplina e commento, Santarcangelo di Romagna (RN): Maggioli Editore.

Manzi, C., Gozzoli, C. (2009). Identità e pratica sportiva. In: C. Manzi & C. Gozzoli (a cura di), Sport: prospettive psicosociali. Roma: Carocci, 17-29.

McFee, G. (2003). Sport, rules and values. Philosophical investigations into the nature of sport. London: Routledge, Taylor & Francis Group.

Ministero della Pubblica Istruzione, (2007). Indicazioni per il curricolo. Per la scuola dell’infanzia e per il primo ciclo d’istruzione. Roma: Tecnodid editrice.

Sapienza S. (1992). Psicologia e sport. Catania: CUECM.

Scurati C. (2002). Le virtù nascoste dello sport. Etica per le Professioni, 2, 17-24.

Sibilio M. (2005). Lo sport come percorso educativo. Napoli: Alfredo Guida Editore.

Spittle M., Byrne K. (2009). The influence of sport education on student motivation in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 14, 253-266.

Steca P., Militello J. (2009). Efficacia personale e collettiva nelle diverse discipline sportive. In: C. Manzi & C. Gozzoli (a cura di), Sport: prospettive psicosociali. Roma: Carocci, 31-65.

Tenenbaum, G. (2001). The practice of sport psychology. Morgantown WV: Fitness Information Technology.

Vamplew, W. (2007). Playing with the rules: influences on the development of regulation in sport. The International Journal of the History of Sport, 24, 843-871.

http://www.salute.gov.it/portale/salute/p1_5.jsp?lingua=italiano&id=51&area=Vivi_sano




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i2.612

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.