ARTIFICIAL INTELLIGENCE, TEXT MINING AND SEMANTIC INDEXING IN THE INVESTIGATION OF TEACHERS' PERSONAL EPISTEMOLOGIES REGARDING THE CONCEPT OF INCLUSION

Lucia Campitiello, Giovanni Arduini, Pio Alfredo Di Tore

Abstract


The purpose of this work is to propose a workflow for the analysis of unstructured corpora of texts produced by pre-service support teachers, in search of latent topics and implicit assumptions of teachers about the concept of inclusion. The "Latent Epistemologies" project includes: 1) the definition of a workflow for the extraction of hidden topics in corpora of documents produced by future support teachers; 2) the administration of a series of tasks aimed at producing written texts by future teachers as part of the courses for the 6th cycle support; 3) the extraction of a network of hidden topics and the related analysis, in search of implicit assumptions of teachers relating to the concept of inclusion and its declinations in the pedagogical-didactic field; 4) the dissemination and sharing of the online tool, to allow the enrichment of the corpus and the dissemination of the analysis tool. In this first stage, the project focuses on defining a workflow for extracting hidden topics in a corpus of documents produced by future support teachers.


Keywords


AI, Inclusion, Latent Epistemologies, Text Mining

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Aggarwal, C. C., & Zhai, C. (2012). A survey of text classification algorithms. In Mining text data (pp. 163-222). Springer, Boston, MA.

Aiello, P., Di Gennaro, D. C., Girelli, L., & Olley, J. G. (2018). Inclusione e atteggiamenti dei docenti verso gli studenti con disturbo dello spettro autistico: suggestioni da uno studio pilota. Formazione & Insegnamento. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, 16(1), 175-188.

Altszyler, E., Ribeiro, S., Sigman, M., & Fernández Slezak, D. (2017). "The interpretation of dream meaning: Resolving ambiguity using Latent Semantic Analysis in a small corpus of text". Consciousness and Cognition. 56: 178–187

Azevedo, B. F. T., Behar, P. A., & Reategui, E. B. (2011). Análise temática das mensagens de discussões online. Cadernos de informática. Porto Alegre.

Bocci, F., Guerini, I., & Travaglini, A. (2021). Le competenze dell’insegnante inclusivo. Riflessioni sulla formazione iniziale tra aspettative e conferme. Form@ re, 21(1).

Calidoni, P., Dettori, F., & Pandolfi, L. (2013). TFA: un’analisi sul campo. Italian Journal Of Educational Research, (11), 58-74.

Chinn, C. A., Buckland, L. A., & Samarapungavan, A. L. A. (2011). Expanding the dimensions of epistemic cognition: Arguments from philosophy and psychology. Educational Psychologist, 46(3), 141-167.

Cobo, A., Meseguer, M., Remohí, J., & Pellicer, A. (2010). Use of cryo-banked oocytes in an ovum donation programme: a prospective, randomized, controlled, clinical trial. Human reproduction, 25(9), 2239-2246.

De Angelis, M. (2021). Valutare le competenze del docente inclusivo: revisione sistematica nei corsi di specializzazione sul sostegno in Italia. Form@re, 21(1).

Di Gennaro, D. C. (2016). La formazione docente in chiave semplessa. Indagine sugli atteggiamenti, le opinioni e le preoccupazioni dei docenti campani verso l’educazione inclusiva.

Di Tore, P. A., Di Tore, S., Axelsson, E. P., & Ciasullo, A. Epistemologie Latenti: utilizzo di tecniche di Intelligenza Artificiale, Machine Learning and Text Mining per indagare sulle epistemologie personali dei docenti di sostegno relativamente al concetto di inclusione. Una proposta di flusso di lavoro. Research Trends in Humanities RTH 9.

Dovigo, F., & Ianes, D. (2008). L’Index per l’inclusione. Promuovere l’apprendimento e la partecipazione nella scuola. Erickson: Trento

Ekman, P. (1999). Basic emotions. Handbook of cognition and emotion, 98(45-60), 16.

Guerra, L., & Guglielmi, D. (2016). La formazione iniziale degli insegnanti: un'indagine sul TFA a Bologna. La formazione iniziale degli insegnanti, 1-194.

Hofer, B.K. (2001). Personal Epistemology Research: Implications for Learning and Teaching. Educational Psychology Review 13, 353–383. https://doi.org/10.1023/A:1011965830686

Kovanović, V., Joksimović, S., Gašević, D., Siemens, G., & Hatala, M. (2015). What public media reveals about MOOC s: A systematic analysis of news reports. British Journal of Educational Technology, 46(3), 510-527.

La Marca, A., & Di Martino, V. (2021). L’integrazione delle competenze tecnologiche, didattiche e disciplinari nella formazione iniziale dei docenti di sostegno. Form@ re, 21(1).

Lin, F. R., Hsieh, L. S., & Chuang, F. T. (2009). Discovering genres of online discussion threads via text mining. Computers & Education, 52(2), 481-495.

Litman, D. (2016). Natural language processing for enhancing teaching and learning. In Thirtieth AAAI conference on artificial intelligence.

Liu, M., Calvo, R. A., & Pardo, A. (2013, July). Tracer: A tool to measure and visualize student engagement in writing activities. In 2013 IEEE 13th International Conference on Advanced Learning Technologies (pp. 421-425). IEEE.

Mansur, A. B. F., & Yusof, N. (2013). Social learning network analysis model to identify learning patterns using ontology clustering techniques and meaningful learning. Computers & Education, 63, 73-86.

Mason, L., & Bromme, R. (2010). Situating and relating epistemological beliefs into metacognition: Studies on beliefs about knowledge and knowing. Metacognition and Learning, 5(1), 1-6.

Mura, A. (2014). Scuola secondaria, formazione dei docenti e processi inclusivi: una ricerca sul campo. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 2(2), 175-190.

Pennazio, V., & Bochicchio, F. (2021). Didattica inclusiva e competenze di ingresso degli insegnanti iscritti al Corso di specializzazione per il sostegno. Esiti di un’indagine esplorativa. Form@ re, 21(1).

Pinnelli, S., & Fiorucci, A. (2019). Disabilità e inclusione nell'immaginario di un gruppo di insegnanti in formazione. Una ricerca sulle rappresentazioni. MeTis-Mondi educativi. Temi indagini suggestioni, 9(1), 538-556.

Pinnelli, S., & Fiorucci, A. (2020). Valutazione della componente tecnologica per la promozione dell'inclusione. Un' esperienza di ricerca-azione su base index rivolta a docenti di sostegno in formazione. MeTis-Mondi educativi. Temi indagini suggestioni, 10(1), 257-278.

Santi, M., & Ruzzante, G. (2016). Riformare il sostegno? L’inclusione come opportunità tra delega e corresponsabilità. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 4(2), 57-74.

Soleimani, N. (2020) ELT teachers’ epistemological beliefs and dominant teaching style: a mixed method research. Asian. J. Second. Foreign. Lang. Educ. 5, 12. https://doi.org/10.1186/s40862-020-00094-y

Wang, Z., Pan, X., Miller, K. F., & Cortina, K. S. (2014). Automatic classification of activities in classroom discourse. Computers & Education, 78, 115-123.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1.558

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296