TRAINING INCLUSIVE TEACHERS, THE FOCUS ON "MISSING DIMENSIONS". AN EXPLORATORY SURVEY IN HIGHER EDUCATION
Abstract
The research investigate the foundational dimensions of the three constructs (Self-efficacy, Empathy, Self-Compassion) and possible correlations, in order to detect the level of development of these dimensions in a population of future educators and teachers specializing in support activities, attending two different academic training courses (24 CFU and Specialization Course), and to identify any differences. It is assumed that theoretical preparation may not be sufficient for the development of the three constructs. In particular, in relation to the characteristics of the training and recruitment paths explained above.
la ricerca intende indagare le dimensioni fondative dei tre costrutti (Autoefficacia, Empatia, Self-Compassion) e le possibili correlazioni, al fine di rilevare il livello di sviluppo di tali dimensioni in una popolazione di futuri educatori e di docenti specializzandi per le attività di sostegno, frequentanti due diversi percorsi formativi accademici (24 CFU e Corso di Specializzazione), e di individuare le eventuali differenze. Si suppone che la preparazione teorica possa non essere sufficiente allo sviluppo dei tre costrutti. In particolare, in relazione alle caratteristiche dei percorsi formativi e di reclutamento sopra esplicitate.
Full Text:
PDF (Italiano)References
References
Aiello P., Sharma U., Sibilio M. (2016). La centralità delle percezioni del docente nell’agire didattico inclusivo: perché una formazione docente in chiave semplessa? Giornale italiano della ricerca educative, Vol. IX. pp.17-28.
Aiello P., Sharma U., Dimitrov D.M., Di Gennaro D.C., Pace E.M., Zollo I. e Sibilio M. (2016), Indagine sulle percezioni del livello di efficacia dei docenti e sui loro atteggiamenti verso l'inclusione, L'integrazione scolastica e sociale, vol. 15, n. 1, pp. 64-87.
Ainscow, M. (2005) Developing Inclusive Education Systems: What Are the Levers for Change? Journal of Educational Change, 6, pp. 109-124.
Bandura A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioural change, Psychological Review, vol. 84, pp. 191-215.
Bandura, A. (2000). Autoefficacia. Teoria e applicazioni. Trento: Erickson.
Berthoz A. (2010). Physiologie de la perception et de l’action, L’annuaire du Collège de France, n. 109, pp. 371-403.
Berthoz A. (2013). Le sens du mouvement, Paris: Odile Jacob
Bertolini P. (1988). L'esistere pedagogico. Ragioni e limiti di una pedagogia come scienza fenomenologicamente fondata, Scandicci: La Nuova Italia.
Bertolini P. (2005). Ad armi pari. La pedagogia a confronto con le altre scienze sociali, Torino: UTET,
Bion W.R. (1970). Attention and interpretation, London: Tavistock Publications.
Blandino G. (2001), Le capacità relazionali, Torino: Utet.
Bobbo N. (2020). Empatia e pratica riflessiva come premesse alla competenza comunicativa e relazionale nel lavoro educativo con famiglie vulnerabili. Una proposta per un Syllabus didattico-formativo, Rivista Italiana di Educazione Familiare, n. 2 - 2020, pp. 269-290.
Caprara G.V. (a cura di) (2014). La valutazione dell’autoefficacia. Trento: Erickson.
Caprara, G. V., Barbaranelli, C, Borgogni, L, & Steca, P. (2003). Efficacy beliefs as determinants of teachers’ job satisfaction. Journal of Educational Psychology, 95(4), pp. 821-832.
Carbonneau, N, Vallerand, R. J., Fernet, C., Guay, F. (2008). The Role of Passion for Teaching in Intrapersonal and Interpersonal Outcomes. Journal of Educational Psychology, 100(4), pp. 977-987.
Contini M. (1992), Per una pedagogia delle emozioni, Firenze: La Nuova Italia.
Cottini, L. (2016). L’autodeterminazione nelle persone con disabilità. Percorsi educativi per svilupparla. Trento: Erickson.
Damiani P. (2011). Le dimensioni implicite e affettive nelle relazioni a scuola ed il successo scolastico, Formazione & Insegnamento IX – 2 – 2011, p. 77-89.
Damiani P. (2017). Embodied Cognition as Inclusive Approach for Special Educational Needs, in Gomez Paloma, Ianes, Tafuri, “Embodied Cognition: Theories and Applications in Education Science,” Nova Science Publischer, NY.
Damiani P., Gomez Paloma G. (2020). “Dimensioni-ponte” tra neuroscienze, psicoanalisi ed ECS per favorire l’inclusione a scuola nella prospettiva transdisciplinare, V. 8 N. 1 (2020), Italian Journal of Special Education for Inclusion, pp. 91-110.
Darling-Hammond L., & Bransford J. (Eds.) (2007), Preparing Teachers for a Changing World: What Teachers Should Learn and Be Able to Do, John Wiley & Sons, New York.
Davis, MH (1983). Misurare le differenze individuali nell'empatia: prove per un approccio multidimensionale. Journal of Personality and Social Psychology, 44 (1), 113–126. https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.1.113
Engel G. (1977). The need for a new medical model: a challenge for biomedical science. Science, 196:126-9.
Forlin, C, & Chambers, D. (2011). Teacher preparation for inclusive education: Increasing knowledge but raising concerns. Asia Pacific Journal of Teacher Education, 39(1), pp. 17-32.
Franta H., Colasanti A.R. (1991), L’arte dell’incoraggiamento, Firenze: La Nuova Italia Scientifica.
Gasperoni G., Roccato M., (2003). Desiderabilità sociale e aquiescienza. Alcune trappole delle richieste e dei sondaggi, in "Rassegna Italiana di Sociologia, Rivista trimestrale fondata da Camillo Pellizzi" 4/2006, pp. 656-657, doi: 10.1423/23289
Goldstein, J. e Kornfield, J. (2001). Alla ricerca del cuore della saggezza: il sentiero della meditazione di insight . Pubblicazioni Shambhala.
Hogan, R. (1969). Sviluppo di una scala di empatia. Giornale di consulenza e psicologia clinica , 33 (3), 307.
Klein, K. J., & Hodges, S. D. (2001). Gender differences, motivation, and empathic accuracy: When it pays to understand. Personality and social psychology bulletin, 27(6), 720-730.
Mehrabian, A., & Epstein, N. (1972). Una misura di empatia emotiva. Diario della personalità.
Mehrabian, A., Young, AL e Sato, S. (1988). Empatia emotiva e differenze individuali associate. Psicologia attuale: ricerca e recensioni, 7, 221-240. doi:10.1007/BF02686670
Mehrabian, A., Young, AL e Sato, S. (1988). Empatia emotiva e differenze individuali associate. Psicologia attuale , 7 (3), 221-240.
Meneghini, AM, Cunico, L., & Sartori, R. (2006). Adattamento e validazione su campione italiano della Balanced Emotional Empathy Scale di A. Mehrabian. Adattamento e validazione su campione italiano della bilanciata empatia emotiva scale di A. Mehrabian , 1000-1030.
Mura A., Zurro A. (2019). Professionalità docente e processi di inclusione: dall’indagine sulle pratiche didattiche alla rilevazione dei bisogni formativi , «IIS», Vol. 18, n. 1, febbraio, pp. 43-57.
Murdaca A. (2008). Complessità della persona e disabilità. Pisa: Edizioni del Cerro.
Murdaca A.M., Oliva P. e Panarello P. (2016). L’insegnante inclusivo. Fattori individuali, percezione della disabilità e strategie didattiche, «Formazione & Insegnamento», vol. 14, n. 3, pp. 277-286.
Neff K.D. (2003). The Development and Validation of a Scale to Measure Self-Compassion - Self and Identity. 2:223–250, Taylor & Francis Inc. ISSN: 1529-8868 print/1529-8876 online DOI:10.1080/15298860390209035
Neff, K. D., Kirkpatrick, K. L., & Rude, S. S. (2007). Self-Compassion and Adaptive Psychological Functioning. Journal of Research in Personality, 41, pp. 139-154.
Oddone F. (2015). L’autoefficacia come booster dell’innovazione didattica, Proceedings della Multiconferenza EMEMITALIA2015, Genova University Press.
Pavone M. (2015), Scuola e Bisogni Educativi Speciali, Milano: Mondadori.
Pavone, M. (2014). L’inclusione educativa. Indicazioni pedagogiche per la disabilità. Milano: Mondadori Università.
Perla L. (2010), La didattica dell’implicito. Ciò che l’insegnante non sa, Milano: La Scuola.
Rapanà L., Brenna L. (2021). Il binomio empatico nella personalità. La self-compassion come base dell’empatia, Giunti Psychometrics.
Rivkin, S. G., Hanushek, E. A., & Kain, J.F. (2005). Teachers, Schools, and Academic Achievement. Econometrica, 73, pp. 417-458.
Santisi, G., Magnano, P., Hichy, Z., & Ramaci, T. (2014). Metacognitive strategies and work motivation in teachers: An empirical study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, pp. 1227-1231.
Stevens L., Woodruff C.C. (2018) (eds.), The neuroscience of empathy, compassion, and self-compassion, Academic Press, New York.
Stramaglia M. (2021). Compendio di Pedagogia dello Spettacolo. Educare nell’epoca del neo-divismo, Anicia, Roma.
Tschannen-Moran M. e Woolfolk Hoy A. (2001), Teacher efficacy: Capturing an elusive construct, Teaching and Teacher Education, vol. 17, n. 7, pp. 783-805.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i4.547
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296