EDUCATING IN MULTIPROBLEM CONTEXTS: THE PEDAGOGICAL PROJECT OF THE CITADEL OF INCLUSION

Fausta Sabatano

Abstract


EDUCATING IN MULTIPROBLEM CONTEXTS: 

THE PEDAGOGICAL PROJECT OF THE CITADEL OF INCLUSION

 

 

 

 

 

 

The aim of the research work is to reflect on how inclusion can take place in multiproblem contexts such as Campania, where socio-political, health and environmental difficulties are added up. To address this purpose, it reports an action-research that, in over 15 years, led to the rise of the Citadel of Inclusion, where people with several difficulties (women and young people who serve a term of imprisonment, children and adolescents who come from camorra contexts, children with disabilities, unaccompanied minors) live together to carry out a project where each other frailties are an educational resource for the whole community. The research is part of the phenomenological-hermeneutic approach and identifies its focus on a care relationship as a privileged place of inclusion. The aim is to identify any fundamentals of transferability in contexts with similar critical social and educational issues after documenting the educational action, evaluating its effectiveness and systematizing choices method selection. 


Keywords


Inclusion - Multiproblem contexts - Action-research - Care relationship – longitudinal research Inclusione - Contesti multiproblematici – ricerca azione – relazione di cura – ricerca longitudinale

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Adler A. (1920). Praxis und Theorie der Individual Psychologie, tr. it. La Psicologia Individuale, Roma: Grandi tascabili economici Newton, 1992.

Aiello P., Di Gennaro D.C., Sibilio M., & Zollo I. (2018). Agire didattico inclusivo: una questione di stile? Pedagogia più Didattica, pp.1-5. ISSN:2421-2946.

Aiello P., Di Gennaro D.C., Sibilio M. & Zollo I. (2017). Il Processo di autodeterminazione in una prospettiva semplessa: possibili indicazioni per l’agire didattico dei docenti. Milano: Franco Angeli.

Bateson G. (1980), Mind and Nature: a necessary unity, tr. it. G. Longo, Mente e Natura, Milano: Adelphi, 1995.

Bertolini P. (1988). L’esistere pedagogico. Ragioni e limiti di una pedagogia come scienza fenomeno logicamente fondata. Firenze: La Nuova Italia.

Bertolini, P., Caronia, L. (1993). Ragazzi difficili. Pedagogia interpretativa e linee di intervento. Nuova edizione, Milano: FrancoAngeli, 2015.

Bettelheim B. (1959), L’amore non basta, Milano: Ferro, 1967.

Bronfenbrenner U. (1979). Ecologia dello sviluppo umano. Bologna: Il Mulino, 2002.

Bruner J. (1979). La cultura dell’educazione. Nuovi orizzonti per la scuola. Milano: Feltrinelli, 2004.

Buber M. (1993). Il principio dialogico e altri saggi. Milano: Ed. San Paolo.

Canevaro A., Gianni M. & Calligari L., L'accompagnamento nel progetto di vita inclusivo, Trento: Erickson, 2021.

Canevaro A. & Malaguti E. (2014). Inclusione ed educazione: sfide contemporanee nel dibattito intorno alla pedagogia speciale. Italian Journal of Special Education for Inclusion, anno II | n. 2.

Canevaro A. (2013). Scuola inclusiva e mondo più giusto. Trento: Erickson.

Colombo E. (2004). Rappresentazioni dell’Altro. Lo straniero nella riflessione sociale occidentale, Milano: Guerini e Associati.

Cottini L. (2016). L’autodeterminazione nelle persone con disabilità., Percorsi educativi per svilupparla. Trento: Erikson.

Cottini L. & Morganti A. (2015). What kind of research for a special education for inclusion, Form@re - Open Journal per la formazione in rete Firenze University Press ISSN 1825-7321, Numero 3, Volume 15, anno 2015, pp. 116-128.

d'Alonzo L. (2016), Marginalità e apprendimento, Brescia: La Scuola.

Depaepe M., Smeyers P., (eds.) (2009), Educational Research: Educationalization of Social Problems, Berlin: Springer.

Ebbut P. (1985). Educational Action Research: Some General Concerns and Specifics Squibbles. In L. G. Burgess, Issue in Educational Research. Qualitative Methods. London: The Falmer Press, pp. 152-174.

Fraunfelder E. (1994). Pedagogia e biologia. Una possibile alleanza. Napoli: Liguori .

Freire P. (1971). La pedagogia degli oppressi. Milano: Mondadori.

Gaspari P., (edited by) (2002). “Aver Cura”, pedagogia speciale e territori di confine. Milano: Guerini.

Gaspari P. (2021). Cura educativa, relazione d'aiuto e inclusione. Le categorie fondative della pedagogia speciale nelle professionalità educative. Roma: Anicia.

Giaconi C., Del Bianco N., Caldarelli A. (eds) (2019), L'escluso. Storie di resilienza per non vivere infelici e scontenti, Milano: FrancoAngeli.

Hartog F. (1988). The mirror of herodotus. The representation of the other in the writing of history. Berkeley: University of California Press.

Heidegger M. (1927). Essere e tempo, Milano: Longanesi, 2009.

Jonassen D. H. (1991). Evaluating constructivistic learning. Educational technology, 31(9), 28-33.

Lo Presti F. & Sabatano F. (2018), Being educators in extreme contexts. When practice challenges theory, Ricerche di Pedagogia e Didattica – Journal of Theories and Research in Education 13, 2 (2018). Special Issue. Phenomenology and Education Today. Edited by Letizia Caronia. ISSN 1970-2221.

Mantovani S. (1995). La ricerca sul campo in educazione: i metodi qualitativi. Milano: Mondadori.

Massa R. (2004) (edited by), La clinica della formazione. Un’esperienza di ricerca, Milano: FrancoAngeli.

Mortari L & Camerella A. , (eds), (2014). Fenomenologia della cura. Napoli: Liguori.

Mortari L. (2007). Cultura della ricerca e pedagogia. Prospettive epistemologiche. Roma: Carocci.

Mortari L., & Tarozzi M. (2010). Phenomenology as Philosophy of research: an introductory essay. In Id. (Eds.), Phenomenology and Human Sciences Research today (pp. 9-56). Bucarest: Zeta Books.

Palmieri C. (2014). La cura educativa. Riflessioni ed esperienze tra le pieghe dell’educare. Milano: FrancoAngeli.

Pellerey M. (1980). Il Metodo della Ricerca-Azione di K. Lewin nei suoi più recenti sviluppi e indicazioni, Orientamenti pedagogici, 3, pp. 449-463.

Sabatano F. (2011). Crescere ai margini. Educare al cambiamento nell’emergenza sociale. (con contributi di A. Menna, M. Cante, M.D. Cozzolino) Roma: Carocci.

Sabatano F. (2015), La scelta dell’inclusione. Progettare l’educazione in contesti di disagio sociale. Milano, Guerini e Associati.

Sabatano F. & Pagano G. (2019). Libertà marginali. La sfida educativa tra devianza delinquenza e sistema camorristico., Milano, Guerini.

Sabatano F. (edited by), (2020). Oltre il disagio. Il lavoro educativo tra scuola, famiglia ed esperienze di comunità. Milano: Guerini.

Sibilio M., Aiello P. (eds) (2015), Formazione e ricerca per una didattica inclusiva, Milano: FrancoAngeli.

Valerio, P., Striano, M., Oliverio, S. (2013). Nessuno escluso. Formazione, inclusione sociale e cittadinanza attiva. Napoli: Liguori.

Van Manen M. (2002), Writing in the dark: Phenomenological studies in interpretive inquiry. London: Ontario: The Althouse Press.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1.546

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296