THE SKILLS OF THE SPORTS EDUCATOR: A “FREIREAN” READING

Giuseppe Madonna, Francesco Tafuri

Abstract


The purpose of this work is to outline, starting from the role of the sports educator and his functions and characteristics, a "Freirean" profile of this figure, declining on the ideas of the Brazilian pedagogist Paulo Freire the qualities and skills that the educator who operates in the sports field should use in its educational mission. This type of dialogic approach, which at first reading is difficult to adapt to the motor and sports environment, where the instructor is the repository of the knowledge to be transmitted to the learner, could instead be useful for the development of the personality of children, especially those in childhood and adolescence, and to trigger, also through sport, that process of "conscientizaçao" typical of Freire's thought.


Parole chiave


Sports Educator, Education, Sport Pedagogy

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Agazzi, A. (1975). Il discorso pedagogico. Milano: Vita & Pensiero.

Bauman, Z. (2011). Modernità liquida. S. Minucci (traduttore), Editori Laterza.

Bertagna, G. (2004). Scuola in movimento. La pedagogia e la didattica delle scienze motorie e sportive tra riforma della scuola e dell’università. Milano: Franco Angeli.

Boscolo, P. (1990). Psicologia dell’apprendimento. Aspetti cognitivi e motivazionali. Torino: UTET.

Bruner, J. S., (1996). The culture of education. Cambridge: Harvard University Press.

Catarci M. (2016), La Pedagogia della liberazione di Paulo Freire. Educazione, intercultura e cambiamento sociale, Franco Angeli, Milano.

de Mennato, P. (2007). Per una cultura educativa del corpo. Una epistemologia costruttivista delle scienze motorie, Lecce: Pensa Multimedia.

Farinelli, G. (2005). Pedagogia dello sport ed educazione della persona (Vol. 3). Perugia: Morlacchi.

Freire P. (1970), La Pedagogia degli oppressi, Mondadori, Milano.

Freire P. (1992), Pedagogia della speranza, Ed. 2014, Edizioni Gruppo Abele, Torino.

Freire P. (1996), Pedagogia dell’autonomia, Ed. 2014, Edizioni Gruppo Abele, Torino.

Freire P. (2017), Le virtù dell’educatore, EDB, Bologna.

Gadotti M. (2002), Perché continuare a leggere Freire?, in P. Freire, La Pedagogia degli oppressi, Mondadori, Milano.

Gardner, H. (2002). Formae mentis, Feltrinelli, Milano.

Gardner, H. (2006). Multiple Intelligences. New Horizons. New York: Basic Books, Perseus Books Group.

Isidori, E., (2009). La pedagogia dello sport. Roma: Carocci Editore.

Knijnik, J.; Spaaij, R.; Jeanes, R. (2019). Reading and writing the game: creative and dialogical pedagogies in sports education. Thinking skills and creativity 32, pp. 42-50.

Lo Presti, F. (2005). Il senso del sé. Percorsi autoriflessivi nella formazione. Lecce: Pensa Multimedia.

Moliterni P., Magnanini A. (2018) (a cura di), Lo Sport educativo per una società inclusiva. Tra esperienze, problematiche e prospettive. Franco Angeli, Milano.

Muller A.J. (2011), Pedagogy of the sport. Application of Freirean principles, EFDeportes, Revista Digital, 16, n. 162, Buenos Aires.

Osti, M., Gamberini, A., (2010). Educare per vincere nella vita. Roma: Armando.

Quarmby T. & Luguetti C. (2021) Rethinking pedagogical practices with care-experienced young people: lessons from a sport-based programme analysed through a Freirean lens, Physical Education and Sport Pedagogy, DOI: 10.1080/17408989.2021.1976742

Sibilio, M. (2005). Lo sport come percorso educativo: attività sportive e forme intellettive. Napoli: Guida.

Sibilio, M. (2008). Il gioco e le attività motorie e ludico-sportive: cenni storici e codici pedagogici. Lecce: Pensa Editore.

Spaaij, R., & Jeanes, R. (2013). Education for social change? A Freirean critique of sport fordevelopment and peace. Physical Education and Sport Pedagogy, 18 (4), 442-457.

Spaaij, R., N. Schulenkorf, R. Jeanes and S. Oxford (2018) 'Participatory research in sport-for-development: Complexities, experiences and (missed) opportunities', Sport Management Review 21(1): 25-37.

Tafuri, D., Di Palma, D., & Raiola, G. (2017). The role of the diversity manager for valuing diversity in sport. Sport Science, 10 (1), 70-74.

Valentini, M., Dardanello, R., Federici, A. (2003). L’arte del gioco e dell’animazione, Urbino: Editore Montefeltro.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1s.491

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.