THE EDUCATOR’S SUITCASE: THEATER-MOTOR PRACTICE AT SCHOOL

Claudia Buongiovanni, Angela Rosaria Pezzella

Abstract


This discussion aims to shed light on the original fusion between sports and theatrical practices in the school environment. Theater, sport and school are certainly different worlds which, at first, might seem very distant. And, instead, they share multiple values and objectives such as: a strong sense of discipline, awareness of one's own limits and strengths, respect for oneself and for others, the consideration of diversity as uniqueness. The subject of the study conducted is the role that theatrical-motor practice can have in the educational process as a valid teaching tool, capable of enriching both teaching and learning. Theatrical and motor activities can prove to be two valid supports that the educator can choose to include in their cultural and experiential background. The aim is to create a truly alternative teaching method, which stimulates students and helps them to recognize skills and talents useful for success in life.


Keywords


Sport, Theater, School, Education, Inclusion

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Bongioanni M. (1990) Don Bosco e il teatro, Elledici, Leumann, Torino.

Canevaro, A. (2007). L’integrazione scolastica degli alunni con disabilità. Trent’ anni di inclusione nella scuola italiana. Erickson, Trento.

Decroux E. (2018) Parole sul mimo. Il grande classico del teatro gestuale contemporaneo. Dino Audino Editore, Roma.

Devescovi A., D’Amico S. (2012), Comunicazione e linguaggio nei bambini, Carocci Editore, Roma.

Frances-White D., Salinsky T. (2012), Manuale di improvvisazione. Perché l'improvvisazione non si improvvisa, si prepara, Dino Audino Editore, Roma.

Giusti, M. (2012). L’educazione interculturale nella scuola. Rizzoli Etas, Milano.

Haseman, Bradley C. (1991) Improvisation, process drama and dramatic art. The Drama Magazine, July, pp. 19-21.

Héril A., Mégrier D. (2014), L'improvvisazione teatrale per bambini dagli 8 anni in su. 60 esercizi commentati, Gremese Editore, Roma.

Istituto A.T. Beck (2013). Educare alla diversità a scuola.

Maone, A. (2004), Bambini in movimento. Il gioco e lo sport con una palla diversa da tutte le altre, Sonda Editore.

Marks, D. (2007) L'arco di trasformazione del personaggio, D. Audino (a cura di), D. Scopelliti (Traduttore), Dino Audino Editore, Roma.

Marrou H.I. (1966), Storia dell’educazione nell’antichità, trad. it. Studium, Roma, p. 294.

Montessori M. (2008), Educare alla libertà, Mondadori Editore, Milano.

O' Neill C. (1995), Drama worlds. A framework for process drama, Heinemann, Portsmouth.

Pezin P. (2003), Il libro degli esercizi per attori. Il meglio del training internazionale in 600 esercizi, P. Asso (Traduttore), Dino Audino Editore, Roma.

Portera, A. (2006). Globalizzazione e pedagogia interculturale: interventi nella scuola. Edizioni Erickson

Rodari G. (2010) Grammatica della fantasia. Introduzione all’arte di inventare storie, Giulio Einaudi Editore, Torino.

Russo, P. (2004). Sport e società. Carocci Editore, Roma.

Sibilio, M. (2005). Lo sport come percorso educativo: attività sportive e forme intellettive. Guida Editori, Napoli.

Stanislavskij K.S. (2008) Il lavoro dell'attore su se stesso, G. Guerrieri (a cura di), E. Povoledo (Traduttore), Editori Laterza, Bari.

Stanislavskij K.S. (2021) Il lavoro dell’attore sul personaggio, F. Malcovati (a cura di), Editori Laterza, Bari.

Wagner B. J. (1976) Dorothy Heathcote. Drama as a learning medium, Hutchinson, London.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1s.487

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296