INCLUSIVE EDUCATION MODELS APPLIED TO PHYSICAL EDUCATION AND ADAPTED PHYSICAL ACTIVITY

Alessia Scarinci, Giusi Antonia Toto, Dario Lombardi, Marco Di Furia

Abstract


The introductory part of this article will outline what pedagogical models are currently used in schools to ensure an inclusive approach to physical education for the student population. The paper will highlight the importance of a didactic intervention based on adapted physical activity (APA), focusing on how it enables students with disabilities to become more self-determined and autonomous, thus improving their quality of life.  The second section of the paper will analyse, using a theoretical–narrative method, how APA is structured and will describe how teachers specializing in support are trained, using the inquiry-based learning (IBL) methodology, to design and set up a physical education lesson based on the APA model. In the final part, the future perspectives of inclusive teaching will be analysed in an educational and school context that encourages the use of information and communications technology (ICT) in physical education.


Keywords


adapted physical activity (APA), self-determination, inquiry-based learning, inquiry-based laboratory, information and communications technology, ICT

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Banchi, H., & Bell, R. (2008). The many levels of inquiry. Science and children, 46(2), 26.

Bauman, Z. (2006). Vita liquida, tr. it. Laterza, Roma-Bari, 4.

Bybee, R. (1997). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Portsmouth, NH:

Heinemann Publications.

Cappuccio, G., & Maniscalco, L. (2020). Physical and Inclusive Education. Un percorso di ricerca Inquiry based con i futuri docenti di sostegno. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 4(4 sup).

Cazzoli S. “Integrazione, individualizzazione, adattamento e i bisogni educativi speciali in Scienze Motorie” in AAVV “Le attività fisiche adattate”, Edizioni La Lontra, Busalla (Ge),(2005)

Cazzoli S. (2008) L’attività fisica adattata (APA) e l’educazione fisica adattata (APE): includere ed integrare i bisogni educativi speciali nella scuola primaria e secondaria in Drabeni M.

Cottini, L. (2016). L'autodeterminazione nelle persone con disabilità: percorsi educativi per svilupparla. Edizioni Centro Studi Erickson.

Cottini, L. (2019). Universal Design for Learning. Verso il curricolo per l'inclusione. Giunti Edu.

Deci, E.L., &Ryan, R.M. (1985). The general causality orientation scale: Self-determinationin personality. Journal of research in personality,19(2), 109-134.

delle Nazioni Unite, O. O. (2006). Convenzione delle Nazioni Unite sui diritti delle persone con disabilità.

De Vita, T., & Rosa, R. (2017). Attività Motorie, Corporeità, Educazione, Inclusione nella prospettiva di una Didattica Speciale. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 1(3).

Eid Luca, (2008), L’attività fisica adattata per i disabili. Prospettive della realtà italiana ed europea, Libreria dello Sport Milano

Ferri, I., Gobbi, E., & Carraro, A. (2012). Attività fisica e disabilità intellettive.

L’UMBRIA, U. S. R. P. LINEE GUIDA PER L’EDUCAZIONE FISICA ADATTATA.

Magnanini, A. (2021). Pedagogia speciale e sport: Modelli, attività e contesti inclusivi tra scuola ed extrascuola. Soares Editore.

Magnanini, A. (2021). Educazione fisica inclusiva a scuola. Uno studio pilota. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 13 (22), 104-121.

Milthaug, D.E. (1998). Your right my obligation?Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps,23(1), 41-43.

Munafò, C. (2039). Le tecnologie dell’informazione in Educazione fisica.

Rapporto Rocard (2007). Science education now: A renewed pedagogy for the future of Europe.

Ward, M. (1992). The OSERS initiative on self-determination. Interchange, 12(1), 1-7

Zacharias, C. Z. et al. (2015). Fasi dell’apprendimento basato sull’indagine: definizioni e ciclo di indagine, Educational Research Review, Volume 14, pagine 47-61, https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1s.477

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296