THE ROLE OF THE HEADTEACHER IN THE MANAGEMENT OF SCHOOL INCLUSION ACTIONS

Giuseppe Filippo Dettori, Barbara Letteri

Abstract


The paper presents the data emerging from a survey carried out on a sample of 336 school head teachers from a wide variety of school orders in all Italian regions. The research investigated the following areas: which aspects related to the inclusion of pupils with BES are managed personally by the headmaster and which aspects he delegates to: collaborators, instrumental functions, specialised teachers; how he manages relations with families and health personnel and the difficulties he encounters. The survey shows a constant participation of the S.D. in institutional meetings and a good ability to delegate to the system professional staff. There is a need for more training and participation in the school networks for the experimentation on issues regarding pedagogy and special education, in order to become more incisive leaders in the processes of inclusion of disabled students.


Parole chiave


Leadership functions, inclusion, BES, lifelong learning

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Canevaro, A., Malaguti, E. (2014). Inclusione ed educazione: sfide contemporanee nel dibattito attorno alla pedagogia speciale. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 2, 102.

CNUDD (2014). Linee guida sul Miglioramento della Didattica Inclusiva https://www.unimi.it/sites/default/files/regolamenti/LINEE_GUIDA_CNUDD_2014%281%29.pdf

Cottini, L. (2017). Didattica Speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.

Dettori, F., Pirisino G. (2021). Autodeterminazione e partecipazione attiva degli alunni con disabilità nella secondaria di secondo grado ai percorsi formativi. QTimes, 13, 31-44.

European Agency for Development in Special Need Education (2012). https://www.european-agency.org/sites/default/files/te4i-profile-of-inclusive-teachers_Profile-of-Inclusive-Teachers-IT.pdf.

Fiorucci, A. (2017). La funzione del docente nello sviluppo e nella promozione di una scuola inclusiva. Rivista Formazione Lavoro Persona, 8.

Ianes D., Cramerotti S. (a cura di) (2016). Dirigere scuole inclusive. Trento: Erickson.

Janney, R., Snell, M.E. (2013). Modifying schoolwork: Teachers’ guides in inclusive practices. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing.

Istat (2020). L’inclusione scolastica degli alunni con disabilità. www.istat.it

Liasidou, A., Antoniou, A. (2015). Head Teachers' Leadership for Social Justice and Inclusion. School Leadership & Management, 35, 347-364.

MIUR (2009). Linee guida per l’integrazione scolastica degli alunni con disabilità. http://www.edscuola.it/archivio/norme/circolari/nota_4_agosto_09.pdf

MIUR (2018). Nota MIUR del 17 maggio 2018 n 1143, L'autonomia scolastica quale fondamento per il successo formativo di ognuno.

https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/Prot.+n.+1143+del+17+maggio+2018.pdf/d1cf5e93-36de-47b7-9014-d7b85eee79d4?version=1.0&t=1526636630693.

Moliterni, P., Covelli, A. (2020). Il ruolo del dirigente scolastico per la qualità dell’inclusione scolastica: percezione degli insegnanti. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 8, 237-259. https://doi.org/10.7346/sipes-01-2020-18

Nazioni Unite. Agenda 2030 (2021). https://unric.org/it/agenda-2030-il-consiglio-dellunione-europea-conferma-il-forte-impegno-dellue/.

Nota, L., Ginevra, M.C., Soresi, S., (2015). Tutti diversamente a scuola, l’inclusione scolastica nel XXI secolo. Padova: CLEUP.

Paletta A. (2020). Dirigenza scolastica e middle management. Distribuire la leadership per migliorare l'efficacia della scuola. Bologna: Bononia University.

Park, S., Lee, S, Alonzo, M., Adair, J. (2021). Reconceptualizing Assistance for Young Children of Color with Disabilities in an Inclusion Classroom. Topics in Early Childhood Special Education, 4, 57-68.

Pavone, M. (2015). Scuola e bisogni educativi speciali. Milano: Mondadori.

Striano, M., Capobianco, R., Cesarano, V.P. (2017). La didattica inclusiva per una scuola di tutti e per tutti. Dal riconoscimento dei Bisogni Educativi Speciali alla personalizzazione degli apprendimenti. Rivista Formazione Lavoro Persona, 8, 30.

UNESCO (2017). Education for ALL http://www.ibe.unesco.org/en/glossary-curriculum-terminology/e/education-all-efa

UNI3V (2016). Linee Guida della Didattica Inclusiva realizzate da cinque università del Triveneto https://www.unipd.it/sites/unipd.it/files/2018/17%20Accordo_UNI3V%20rep257-2017.pdf




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i4.452

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.