WHAT INCLUSION FOR 0-6 SERVICES? PRINCIPLES, CRITICAL ISSUES AND EDUCATIONAL PERSPECTIVES
Abstract
The integrated 0-6 system, on the international level, undoubtedly represents a dimension of profound interest from a political as well as pedagogical point of view. In our country, with Legislative Decree 65/2017, the rigid separation between the spaces dedicated to the 0-3 age group and the pre-school ones has been overcome (at least on the regulatory level), with a view to a systemic vision of dedicated educational care in early childhood. In terms of inclusion, however, some open questions still remain. The contribution critically examines two important aspects: the first, which involves the training of educators and teachers, in particular with respect to the dimension of inclusion. In fact, it is a question of rethinking a professional profile able to move easily within this renewed educational space. The second axis, strongly linked to the previous one, has to do with the competences from an inclusive planning perspective of educators and teachers, in order to more uniform the practices currently in place to make the educational responsibility towards children with disabilities or difficulties homogeneous and longitudinal.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Amadini, M. (2020). Crescere partecipando. Contesti e prospettive educative per il sistema integrato 0-6. Brescia: Scholé.
Amatori, G. (2020). Il maestro nella costruzione di contesti inclusivi: la didattica speciale tra coerenza e flessibilità. Nuova Secondaria Ricerca, 3, pp. 259-266.
Amatori, G., Del Bianco, N., Capellini A.S., Giaconi C. (2021). Formazione degli insegnanti specializzati e progettazione educativa individualizzata: una ricerca sulle percezioni. Form@re, 21, 1, pp. 24-37.
Amatori, G., Maggiolini, S. (a cura di) (2021). Pedagogia speciale per la prima infanzia. Politiche, famiglie, servizi. Milano: Pearson.
Becchi, E. (2002). Per un progetto pedagogico del nido. In: E. Becchi, A. Bondioli, M. Ferrari, Il progetto pedagogico del nido e la sua valutazione. Bergamo: Edizioni Junior, pp. 134-190.
Bianquin, N., Giraldo, M. (2021). La qualità dell’inclusione nel sistema integrato 0-6: promozione e sostegno alla partecipazione. In: G. Amatori, S. Maggiolini (a cura di), Pedagogia speciale per la prima infanzia. Politiche, famiglie, servizi. Milano: Pearson, pp. 31-63.
Bondioli, A., Savio, D. (2018). Educare l’infanzia. Temi chiave per i servizi 0-6. Roma: Carocci.
Bondioli, A., Savio, D. (a cura di) (2018). Crescere bambini. Immagini d’infanzia in educazione e formazione degli adulti. Bergamo: Edizioni Junior.
Calaprice, S. (2017). La nuova Legge sui servizi educativi per 0-6 anni: DL 65/2017. Studium Educationis, (3), 141-144.
Cottini, L. (2017). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.
Cottini, L. (2021). Didattica speciale per l’educatore socio-pedagogico. Roma: Carocci.
Council of European Union (2009). Council Conclusions of 12 May 2009 on a Strategic Framework for European Cooperation in Education and Training, 2009/C 119/02, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52009XG0528(01)&from=EN
Dewey, J. (1902). Il bambino e il curriculum. Trad. it. a cura di G. Banzi. Milano: Università degli Studi di Milano-Bicocca.
Dozza, L., Ulivieri, S. (a cura di) (2016). L’educazione permanente a partire dalle prime età della vita. Milano: FrancoAngeli.
European Commission/EACEA/Eurydice (2019). Key data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report, Luxemburg. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/5816a817-b72a-11e9-9d01-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-102611557
European Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014). Key data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2014 Edition. Eurydice and Eurostat Report, Luxemburg. https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/5785249/EC-01-14-484-EN.PDF/cbdf1804-a139-43a9-b8f1-ca5223eea2a1
Galanti, M.A., Giaconi, C., Zappaterra, T. (2021). Didattiche e progettazioni: storie e tracce evolutive verso l'inclusione. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 9(1), pp. 7-14.
Immordino-Yang, M.H. (2017). Neuroscienze affettive ed educazione. Milano: Raffaello Cortina.
Maggiolini, S., Zanfroni, E. (2019). Innovare al nido. La proposta pedagogica di Pulcini & Co.. Brescia: Morcelliana.
Malavasi, P., Iavarone, M.L., Mortari, L. (a cura di) (2018). Educazione alla sostenibilità. Editoriale. Pedagogia Oggi, 16(1), pp. 9-18.
Montessori, M. (2007). Come educare il potenziale umano. Milano: Garzanti.
Mortari, L. (2020). Educazione ecologica. Roma-Bari: Laterza.
OECD (2001). Starting Strong: Early Childhood Education and Care. Paris: OECD. https://www.oecd-ilibrary.org/education/starting-strong_9789264192829-en
OECD (2006). Starting Strong II: Early Childhood Education and Care. Paris: OECD. https://www.oecd-ilibrary.org/education/starting-strong-ii_9789264035461-en
OECD (2012). Starting Strong III: A Quality Toolbox for Early Childhood Education and Care. Paris: OECD. https://www.oecd-ilibrary.org/education/starting-strong-iii_9789264123564-en
OECD (2015). Starting Strong IV: Monitoring Quality in Early Childhood Education and Care. Paris: OECD. https://www.oecd-ilibrary.org/education/starting-strong-iv_9789264233515-en
OECD (2017). Starting Strong V: Transitions from Early Childhood Education and Care to Primary Education. Paris: OECD. https://www.oecd-ilibrary.org/education/starting-strong-v_9789264276253-en
OECD (2021). Starting Strong VI: Supporting Meaningful Interactions in Early Childhood Education and Care. Paris: OECD. https://www.oecd-ilibrary.org/education/starting-strong-vi_f47a06ae-en
Oliverio, A. (2017). Il cervello che impara: neuropedagogia dall’infanzia alla vecchiaia. Firenze: Giunti.
Pennazio, V. (2017). Il nido d’infanzia come contesto inclusivo. Progettazione e continuità dell’intervento educativo per il bambino con disabilità nei servizi educativi per l’infanzia. Milano: FrancoAngeli.
Rossi, P.G., Giaconi C. (a cura di) (2016). Micro progettazione: pratiche a confronto. PROPIT, EAS, Flipped Classroom. Milano: FrancoAngeli.
Salis, F. (2021). Dalle politiche assistenziali al welfare di comunità. Traiettorie e narrazioni per un sistema pedagogico integrato e inclusivo dei servizi educativi 0-6. In: G. Amatori, S. Maggiolini (a cura di), Pedagogia speciale per la prima infanzia. Politiche, famiglie, servizi. Milano: Pearson, pp. 3-29.
Sannipoli, M. (2021). Verso un’infanzia claudicante. Servizi educativi, medicalizzazione e pratiche di cura. In: G. Amatori, S. Maggiolini (a cura di), Pedagogia speciale per la prima infanzia. Politiche, famiglie, servizi. Milano: Pearson, pp. 169-190.
SIPeS – Società Italiana di Pedagogia Speciale (2021). Considerazioni sul documento “ORIENTAMENTI NAZIONALI PER I SERVIZI EDUCATIVI PER L’INFANZIA” - Commissione nazionale per il Sistema integrato di educazione e di istruzione (art. 10 decreto legislativo 13 aprile 2017, n. 65). https://s-sipes.it/wp-content/uploads/2021/12/Documento-SIPES-ORIENTAMENTI-NAZIONALI-PER-I-SERVIZI-EDUCATIVI-PER-LINFANZIA.pdf
United Nations (1989). Convention on the Rights of the Child, United Nation General Assembly, New York, https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/crc.aspx
WHO - World Health Organization (2001). ICF. International Classification of Functioning, Disability and Health. Geneva: OMS Press
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i4.450
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296