A MAIEUTIC SOCCER/UN CALCIO MAIEUTICO

Carlo Macale

Abstract


This paper aims to present a good practice created as result through a collaboration between a Roman soccer school and the University of Tor Vergata. This collaborative research has led to the shaping of a new model of soccer coach, influenced and inspired by a Socratic pedagogical approach. Along time, this educational proposal has found the right approach in the so-called funiño, a technical and football methodology, which was rich in pedagogical insights that have unfolded in practice on the field and in the creation of a second soccer club. This ethical ‘vision’ of both the coach and the soccer school aims .

L’articolo ha come finalità quella di presentare una buona prassi costituita grazie a un lavoro sinergico tra una scuola calcio romana e l’Università degli Studi di Roma “Tor Vergata”. Questo percorso di ricerca azione ha dato vita a un modello di allenatore che si basa su una proposta pedagogica socratica. Nel tempo la riflessione educativa ha poi trovato un connubio vincente con una metodologia tecnico-calcistica, il funiño, ricca di intuizioni pedagogiche che si sono dispiegate nella prassi sul campo e nella creazione di una seconda società calcistica. Oggigiorno la visione etica dell’allenatore e della società di calcio vogliono essere un ulteriore tassello per la strutturazione di una scuola di pensiero calcistico, la Wellness Football Academy.


Keywords


Maieutica, Allenatore, valori sportivi, funiño, benessere

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Amanendra M. & Bani, N. (2017). Positive Psychology in Sports. An overview. International Journal of Social Sciences, 6(2), 153-158. DOI: 10.5958/2321-5771.2017.00017.5

-Augè M. (2016). Football. Il calcio come religione. Bologna: Edizione Dehoniane.

-Bellantonio S. (2018). L’altra faccia della medaglia. L’agonismo secondo la prospettiva della pedagogia dello sport. Formazione & Insegnamento”, 16(1), 73-82. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2763/2438

-Bellantonio S., & Tafuri D. (2018). Pedagogical Reflections about the value of contemporary Sport. Some educability conditions. Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics, 2(2), 25-30. DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v0i2.70

-Bellingreri A. (2015). Piccola fenomenologia della vita interior. Studium Educationis, 16(2), 7-15. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/studium/article/view/2194/2002

-Boerchi D., Castelli C., & Rivolta M. (2013). Costruire resilienza attraverso lo sport. Castelli C. (ed.) Sport e resilienza pp. 15-42, Milano: Vita e Pensiero.

-Brady A., Grenville-Cleave B. (2018). Positive Psychology in Sport and Physical Activity. An Introduction, Routledge/Taylor & Francis Group.

-Carraro, A. & Marino, M. (2016). Lo sport che educa: tra miti e realtà. Formazione & Insegnamento, 14(3), 13-23. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2078/1947

-Cereda F. (2018). Educazione allo sport: insegnante, istruttore o allenatore? Tra qualifiche e competenze, Formazione & Insegnamento, 16 (1), 21-31. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2758/2433

-Ciuffini F. (2014), Gioco e divertimento con Horst Wein

http://www.calcioscouting.com/relazione-tecnica-integrata-funino/

-Colella D. (2016). Stili di insegnamento, apprendimento motorio e processo educativo. Formazione & Insegnamento, 14(1), 25-34. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/1874/1783

-Costantini, E. (2008). Sport e educazione. Brescia: La Scuola.

-Criscenti A. (2018). Le scienze umane, l’interdisciplinarità, lo

specifico pedagogico. Una questione ancora aperta. Studi sulla Formazione, 21(2), 147-157. https://doi.org/10.13128/Studi_Formaz-24662

-Csikszentmihalyi M. (2014). Application in flow in human developmentand Education, New York: Springer.

-Csikszentmihalyi M. (1990). Flow. The psychology of optimal experience, New York: Harper.

-Dahlsgaard K., Peterson C., & Seligman M. (2005). Shared virtue: The convergence of valued human strengths across culture and history. Review of General Psychology, 11(3), 203-213. https://doi.org/10.1037/1089-2680.9.3.203

-Dewey J. (1967). Esperienza e educazione. Firenze: La Nuova Italia.

-Dewey J. (1950). Il mio credo pedagogico. L’educazione di oggi. Firenze: La Nuova Italia.

-Falaschi E. (2020). Ordine e disordine: un’apparente antinomia nell’educazione motoria e sportiva. Interviste a confronto. Studi sulla Formazione, 23(1), 237-264. https://doi.org/10.13128/ssf-11780

-Farnè R. (ed) (2008). Sport e formazione. Milano: Guerini.

-Faro G. (2007). Etica ed ethos professionale. Ovvero: l’uomo, animale a responsabilità individuale e limitata. Acta Philosophica, 16(2), 307-326.

-Freccero R. (2016). Un solo cuore unito per la pace, Torino: Levrotto & Bella.

-Fredrickson L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218–226.

-Garin E. (1993). A scuola con Socrate. Una ricerca di Nicola Siciliani de Cumis. Firenze: La Nuova Italia.

-Grion L. (2015), Le virtù nello sport. Grion L. (ed.) L’arte dell’equilibrista. La pratica sportiva come allenamento del corpo e formazione del carattere pp. 29-46, Trieste: Ed. Meudon.

-Grion L. (2016). Quando vincere non è tutto. Il potenziale educativo dello sport. Aggiornamenti Sociali. 11, 757-765.

-Hadot P. (2010). Che cos’è la filosofia antica?. Torino: Einaudi.

-Hadot P. (1988). Esercizi spirituali e filosofia antica. Torino: Einaudi.

-Harmandar Demirel D., & Yıldıran I. (2013). The Philosophy of Physical Education and Sport from Ancient Times to the Enlightenment. European Journal of Educational Research, 2(4), 191-202. https://doi.org/10.12973/eu-jer.2.4.191

-Huizinga J. (2002). Homo ludens. Torino: Einaudi

-Iori V. (2019). Il territorio e l’abitare: prendersi cura delle relazioni educative. Attualità Pedagogiche, 1(1), 1-9.

-Isidori E. (2014). La pedagogia dello sport. Roma: Carocci Editore.

-Isidori E. (2015). Philosophy of Sport Education: Main Issues and Methodology. Physical culture and sport. studies and research, 66,1, 5-13. DOI: 10.1515/pcssr -2015-0003

-Isidori E. (2015b). Sport Pedagogy and Well-Being: A Phenomenological Approach. International Journal of Social Science and Humanities Research”, 3 (4), 1-6.

-Isidori E. & Benetton M. (2014). La pedagogia dell’allenamento sportivo tra epistemologia e lifelong learning. Studium Educationis, 15 (2), 81-94.

-Isidori E. & Fraile A. (2008), Educazione, sport e valori. Un approccio pedagogico critico-riflessivo. Roma: Aracne.

-Isidori E. & Reid H.L. (2011). Filosofia dello sport, Milano: Mondadori.

-Isidori, E. (2012). Filosofia dell’educazione sportiva: dalla teoria alla prassi. Edizioni Nuova Cultura

-Isidori E. (2015c), La pedagogia dell’orientamento sportivo: una prospettiva teorica. Rivista Formazione, Lavoro, Persona, 5(13), 160-174. https://forperlav.unibg.it/index.php/fpl/article/view/183/157

-Lopez Frias F.J., & Isidori E. (2014). Sport and Democracy: Philosophical trends and educational challenges in contemprary society. CCD Cultura_Ciencia_Deporte, 9(27), 189-197.

https://www.redalyc.org/pdf/1630/163036902007.pdf

-Magnanini A. (2020). “Che cos’è l’educazione?” Una indagine esplorativa sulle opinioni di un campione di allenatori, Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 12(20), 286-300. DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2280

-Mareš L. (2019), Practical Role of Philosophy in Sport: Case of Philosophical Consultation, Physical Culture and Sport. Studies and Research, 83, 16-25. DOI: 10.2478/pcssr-2019-0017

-Maritain J. (1979). Per una politica più umana, Brescia: Morcelliana.

-Maritain J. (2000). Educazione al bivio. Brescia: La Scuola.

-Maulini C. (2014). Progettare il benessere attraverso lo sport, Indicazioni metodologiche e studio di casi. Milano: Franco Angeli.

-Mazzarelli C. (ed) (2000). Aristotele - Etica Nicomachea. Milano: Bompiani.

-Nanni C. (2013), Una scienza che non tramonta. Nanni C., Quinzi G., Baggio G., & Pace L., Pensare filosoficamente (pp. 11-37), Roma: LAS.

-Pesci F. (2000). L’attivismo rimosso. Aspetti dell'educazione nuova tra Ottocento e Novecento, Torino: Tirrenia Stampatori.

-Pesci G. – Mani M. (2013), Persona. Dizionario di Pedagogia Clinica (pp. 170-171), Ed. ISFAR, Firenze.

-Peterson C., & Seligman M. (2004), Character Strengths and Virtues A Handbook and Classification. Washington D. C : APA Press and Oxford University Press.

-PGS_Polisportive Giovanili Salesiane – Istituto di Sociologia (Università Salesiana – Roma), L’alleducatore. Abitare il futuro dello sport, Editricia Juvemilia, Roma 1993.

-Premoli S. (2017). Educatori e ricerca. Come lavorare tra teoria e prassi. Pedagogia Oggi, 15(2), 437-445. https://www.siped.it/wp-content/uploads/2017/04/437-446-PREMOLI.pdf

-Regni R. (2006). Educare con il lavoro. La vita activa oltre il produttivismo e il consumismo, Roma: Armando Editore.

-Reid H.L. (2009), Sport, Philosophy, and the Quest for Knowledge, Journal of the Philosophy of Sport, 36, 40-49.

https://doi.org/10.1080/00948705.2009.9714744

-Salama-Younes, M. (2011). Towards a Positive Sport Psychology: A Prospective Investigation in Physical Practice. World Journal of Sport Sciences, 4(2), 104-115.

-Scurati C. (2009). Per una pedagogia dello sport: riflessioni dall’Italia. Educaciòn y Educadores, 12(2), 121-129. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1489

-Seligman M., & Csikszentmihalyi M. (2000). Positive Psychology. An Introduction, American Psychologist, 55 (1), 5-14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5

-Seligman M. (2011), Fluorish, New York: Free Press.

-Tafuri D, & Cardinali C. (2018). La valorizzazione del potenziale educativo del sistema sportivo, Formazione & Insegnamento, 16(1), 111-116. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2766/2441

-Tafuri D., & Priore A. (2020). Parenting in youth sport. Building family-sport educational partnership, Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics, 4(1), 54-61.

DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v4i1sup.149

-Trabucchi P. (2019). Resisto, dunque sono. Milano: Corbaccio.

-Tinning R. (2010). Pedagogy and human movement. Theory, practice, research. New York: Routledge.

-Valentini M. (2019). For a pedagogy of values, Formazione & Insegnamento, 17(1), 217-224.

DOI: 107346/-fei-XVII-01-19_19

-Wein H., (2011). Il calcio a misura di ragazzi, Vol.1, Roma: Mediterranee.

-Wein H., (2017). Il calcio a misura di ragazzi, Vol.2, Roma: Mediterranee.

-Zoletto D. (2012). Dall’intercultura ai contesti eterogenei. Milano: FrancoAngeli.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i4.439

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296