A MAIEUTIC SOCCER/UN CALCIO MAIEUTICO
Abstract
This paper aims to present a good practice created as result through a collaboration between a Roman soccer school and the University of Tor Vergata. This collaborative research has led to the shaping of a new model of soccer coach, influenced and inspired by a Socratic pedagogical approach. Along time, this educational proposal has found the right approach in the so-called funiño, a technical and football methodology, which was rich in pedagogical insights that have unfolded in practice on the field and in the creation of a second soccer club. This ethical ‘vision’ of both the coach and the soccer school aims .
L’articolo ha come finalità quella di presentare una buona prassi costituita grazie a un lavoro sinergico tra una scuola calcio romana e l’Università degli Studi di Roma “Tor Vergata”. Questo percorso di ricerca azione ha dato vita a un modello di allenatore che si basa su una proposta pedagogica socratica. Nel tempo la riflessione educativa ha poi trovato un connubio vincente con una metodologia tecnico-calcistica, il funiño, ricca di intuizioni pedagogiche che si sono dispiegate nella prassi sul campo e nella creazione di una seconda società calcistica. Oggigiorno la visione etica dell’allenatore e della società di calcio vogliono essere un ulteriore tassello per la strutturazione di una scuola di pensiero calcistico, la Wellness Football Academy.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Amanendra M. & Bani, N. (2017). Positive Psychology in Sports. An overview. International Journal of Social Sciences, 6(2), 153-158. DOI: 10.5958/2321-5771.2017.00017.5
-Augè M. (2016). Football. Il calcio come religione. Bologna: Edizione Dehoniane.
-Bellantonio S. (2018). L’altra faccia della medaglia. L’agonismo secondo la prospettiva della pedagogia dello sport. Formazione & Insegnamento”, 16(1), 73-82. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2763/2438
-Bellantonio S., & Tafuri D. (2018). Pedagogical Reflections about the value of contemporary Sport. Some educability conditions. Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics, 2(2), 25-30. DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v0i2.70
-Bellingreri A. (2015). Piccola fenomenologia della vita interior. Studium Educationis, 16(2), 7-15. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/studium/article/view/2194/2002
-Boerchi D., Castelli C., & Rivolta M. (2013). Costruire resilienza attraverso lo sport. Castelli C. (ed.) Sport e resilienza pp. 15-42, Milano: Vita e Pensiero.
-Brady A., Grenville-Cleave B. (2018). Positive Psychology in Sport and Physical Activity. An Introduction, Routledge/Taylor & Francis Group.
-Carraro, A. & Marino, M. (2016). Lo sport che educa: tra miti e realtà. Formazione & Insegnamento, 14(3), 13-23. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2078/1947
-Cereda F. (2018). Educazione allo sport: insegnante, istruttore o allenatore? Tra qualifiche e competenze, Formazione & Insegnamento, 16 (1), 21-31. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2758/2433
-Ciuffini F. (2014), Gioco e divertimento con Horst Wein
http://www.calcioscouting.com/relazione-tecnica-integrata-funino/
-Colella D. (2016). Stili di insegnamento, apprendimento motorio e processo educativo. Formazione & Insegnamento, 14(1), 25-34. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/1874/1783
-Costantini, E. (2008). Sport e educazione. Brescia: La Scuola.
-Criscenti A. (2018). Le scienze umane, l’interdisciplinarità, lo
specifico pedagogico. Una questione ancora aperta. Studi sulla Formazione, 21(2), 147-157. https://doi.org/10.13128/Studi_Formaz-24662
-Csikszentmihalyi M. (2014). Application in flow in human developmentand Education, New York: Springer.
-Csikszentmihalyi M. (1990). Flow. The psychology of optimal experience, New York: Harper.
-Dahlsgaard K., Peterson C., & Seligman M. (2005). Shared virtue: The convergence of valued human strengths across culture and history. Review of General Psychology, 11(3), 203-213. https://doi.org/10.1037/1089-2680.9.3.203
-Dewey J. (1967). Esperienza e educazione. Firenze: La Nuova Italia.
-Dewey J. (1950). Il mio credo pedagogico. L’educazione di oggi. Firenze: La Nuova Italia.
-Falaschi E. (2020). Ordine e disordine: un’apparente antinomia nell’educazione motoria e sportiva. Interviste a confronto. Studi sulla Formazione, 23(1), 237-264. https://doi.org/10.13128/ssf-11780
-Farnè R. (ed) (2008). Sport e formazione. Milano: Guerini.
-Faro G. (2007). Etica ed ethos professionale. Ovvero: l’uomo, animale a responsabilità individuale e limitata. Acta Philosophica, 16(2), 307-326.
-Freccero R. (2016). Un solo cuore unito per la pace, Torino: Levrotto & Bella.
-Fredrickson L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218–226.
-Garin E. (1993). A scuola con Socrate. Una ricerca di Nicola Siciliani de Cumis. Firenze: La Nuova Italia.
-Grion L. (2015), Le virtù nello sport. Grion L. (ed.) L’arte dell’equilibrista. La pratica sportiva come allenamento del corpo e formazione del carattere pp. 29-46, Trieste: Ed. Meudon.
-Grion L. (2016). Quando vincere non è tutto. Il potenziale educativo dello sport. Aggiornamenti Sociali. 11, 757-765.
-Hadot P. (2010). Che cos’è la filosofia antica?. Torino: Einaudi.
-Hadot P. (1988). Esercizi spirituali e filosofia antica. Torino: Einaudi.
-Harmandar Demirel D., & Yıldıran I. (2013). The Philosophy of Physical Education and Sport from Ancient Times to the Enlightenment. European Journal of Educational Research, 2(4), 191-202. https://doi.org/10.12973/eu-jer.2.4.191
-Huizinga J. (2002). Homo ludens. Torino: Einaudi
-Iori V. (2019). Il territorio e l’abitare: prendersi cura delle relazioni educative. Attualità Pedagogiche, 1(1), 1-9.
-Isidori E. (2014). La pedagogia dello sport. Roma: Carocci Editore.
-Isidori E. (2015). Philosophy of Sport Education: Main Issues and Methodology. Physical culture and sport. studies and research, 66,1, 5-13. DOI: 10.1515/pcssr -2015-0003
-Isidori E. (2015b). Sport Pedagogy and Well-Being: A Phenomenological Approach. International Journal of Social Science and Humanities Research”, 3 (4), 1-6.
-Isidori E. & Benetton M. (2014). La pedagogia dell’allenamento sportivo tra epistemologia e lifelong learning. Studium Educationis, 15 (2), 81-94.
-Isidori E. & Fraile A. (2008), Educazione, sport e valori. Un approccio pedagogico critico-riflessivo. Roma: Aracne.
-Isidori E. & Reid H.L. (2011). Filosofia dello sport, Milano: Mondadori.
-Isidori, E. (2012). Filosofia dell’educazione sportiva: dalla teoria alla prassi. Edizioni Nuova Cultura
-Isidori E. (2015c), La pedagogia dell’orientamento sportivo: una prospettiva teorica. Rivista Formazione, Lavoro, Persona, 5(13), 160-174. https://forperlav.unibg.it/index.php/fpl/article/view/183/157
-Lopez Frias F.J., & Isidori E. (2014). Sport and Democracy: Philosophical trends and educational challenges in contemprary society. CCD Cultura_Ciencia_Deporte, 9(27), 189-197.
https://www.redalyc.org/pdf/1630/163036902007.pdf
-Magnanini A. (2020). “Che cos’è l’educazione?” Una indagine esplorativa sulle opinioni di un campione di allenatori, Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 12(20), 286-300. DOI: http://dx.doi.org/10.15160/2038-1034/2280
-Mareš L. (2019), Practical Role of Philosophy in Sport: Case of Philosophical Consultation, Physical Culture and Sport. Studies and Research, 83, 16-25. DOI: 10.2478/pcssr-2019-0017
-Maritain J. (1979). Per una politica più umana, Brescia: Morcelliana.
-Maritain J. (2000). Educazione al bivio. Brescia: La Scuola.
-Maulini C. (2014). Progettare il benessere attraverso lo sport, Indicazioni metodologiche e studio di casi. Milano: Franco Angeli.
-Mazzarelli C. (ed) (2000). Aristotele - Etica Nicomachea. Milano: Bompiani.
-Nanni C. (2013), Una scienza che non tramonta. Nanni C., Quinzi G., Baggio G., & Pace L., Pensare filosoficamente (pp. 11-37), Roma: LAS.
-Pesci F. (2000). L’attivismo rimosso. Aspetti dell'educazione nuova tra Ottocento e Novecento, Torino: Tirrenia Stampatori.
-Pesci G. – Mani M. (2013), Persona. Dizionario di Pedagogia Clinica (pp. 170-171), Ed. ISFAR, Firenze.
-Peterson C., & Seligman M. (2004), Character Strengths and Virtues A Handbook and Classification. Washington D. C : APA Press and Oxford University Press.
-PGS_Polisportive Giovanili Salesiane – Istituto di Sociologia (Università Salesiana – Roma), L’alleducatore. Abitare il futuro dello sport, Editricia Juvemilia, Roma 1993.
-Premoli S. (2017). Educatori e ricerca. Come lavorare tra teoria e prassi. Pedagogia Oggi, 15(2), 437-445. https://www.siped.it/wp-content/uploads/2017/04/437-446-PREMOLI.pdf
-Regni R. (2006). Educare con il lavoro. La vita activa oltre il produttivismo e il consumismo, Roma: Armando Editore.
-Reid H.L. (2009), Sport, Philosophy, and the Quest for Knowledge, Journal of the Philosophy of Sport, 36, 40-49.
https://doi.org/10.1080/00948705.2009.9714744
-Salama-Younes, M. (2011). Towards a Positive Sport Psychology: A Prospective Investigation in Physical Practice. World Journal of Sport Sciences, 4(2), 104-115.
-Scurati C. (2009). Per una pedagogia dello sport: riflessioni dall’Italia. Educaciòn y Educadores, 12(2), 121-129. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1489
-Seligman M., & Csikszentmihalyi M. (2000). Positive Psychology. An Introduction, American Psychologist, 55 (1), 5-14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
-Seligman M. (2011), Fluorish, New York: Free Press.
-Tafuri D, & Cardinali C. (2018). La valorizzazione del potenziale educativo del sistema sportivo, Formazione & Insegnamento, 16(1), 111-116. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2766/2441
-Tafuri D., & Priore A. (2020). Parenting in youth sport. Building family-sport educational partnership, Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics, 4(1), 54-61.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v4i1sup.149
-Trabucchi P. (2019). Resisto, dunque sono. Milano: Corbaccio.
-Tinning R. (2010). Pedagogy and human movement. Theory, practice, research. New York: Routledge.
-Valentini M. (2019). For a pedagogy of values, Formazione & Insegnamento, 17(1), 217-224.
DOI: 107346/-fei-XVII-01-19_19
-Wein H., (2011). Il calcio a misura di ragazzi, Vol.1, Roma: Mediterranee.
-Wein H., (2017). Il calcio a misura di ragazzi, Vol.2, Roma: Mediterranee.
-Zoletto D. (2012). Dall’intercultura ai contesti eterogenei. Milano: FrancoAngeli.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i4.439
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296