SENSE-MOTOR DIDACTICS TO STIMULATE EDUCATIONAL DEVELOPMENT IN FORMATIVE CONTEXTS

Antonio Ascione, Davide Di Palma

Abstract


The purpose of this research work is to highlight the educational contribution that the use of light sensors for motor education can provide to athletes who practice sports at a competitive level and beyond. It has been studied to what extent sensory motor activity produces positive effects not only from a physical point of view but also from a cognitive, attentional and therefore formative point of view; precisely for this reason, one of the critical points of the research is the proposal that it be adopted in the formal training context par excellence: the school. The thesis aims, by means of an accurate analysis of the literature and a series of innovative training proposals, to highlight the educational importance of the sensorimotor activity, and to demonstrate that it can and must be understood as opportunity to encourage the learning and complete development of the person / athlete.


Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Alenti, C. (1991). A Modern approach to Visual Training. SOE.

Baptista, A.M.G., Serra, P.M., McAlinden, C., Barrett, B.T. (2017). Vision in high-level football officials. PLoS One.

Berman A. (1990). Starting a sports vision practice. Optometric Management.

Casolo, F. (2019). Scuola primaria: Spazi ambientali e temporali per l’educazione motoria. Pedagogia Oggi, 17(1), 493-508.

Ceciliani, A. (2018). Didattica integrata quali-quantitativa, in educazione motoria-sportiva, e benessere in età evolutiva. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, 16(1), 183-194.

Clark J.F., Graman P., Ellis J.K., Mangine R.E., Rauch J.T., Bixenmann B., Hasselfeld K.A., Divine J.G., Colosimo A.J., Myer G.D. (2015). An exploratory study of the potential effects of vision training on concussion incidence in football. Optometry & Visual Performance, Volume 3.

D'Alessio, C. (2016). Epistemologia della corporeità ed educazione allo sport ed al movimento: un approccio storico, critico, euristico. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, 14(3), 123-138.

Erickson, G. B. (2007). Visual task analysis in sports. Sports vision: vision care for the enhancement of sports performance. St. Louis-Missouri: Butterworth-Heinemann, 8-18.

Federici, A., & Toscani, A. G. (2018). Effetti motori e cognitivi dati dall’attività motoria potenziata nella scuola primaria. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, 16(1), 95-110.

Gao, Y (2015). Contributions of Visuo-oculomotor Abilities to Interceptive Skills in Sports. Optometry Vision Science.

Knudson, D., Kluka, D.A. (2013). The impact of vision and vision training on sport performance. Journal of Physical Education, Recreation & Dance.

Latino, F., Fischetti, F., & Colella, D. (2020). L'influenza dell'attività fisica sulle funzioni cognitive e sulle prestazioni scolastiche tra i ragazzi in età scolare: una revisione della letteratura. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, 18(3), 124-134.

Le Boulch, J. (2009). Lo sport nella scuola. Psicocinetica e apprendimento motorio. Armando Editore.

Maffioletti S., Facchin A. (2016). La visione nell'apprendimento del bambino. Indicazioni, prassi e trattamenti. FrancoAngeli.

Miller, B. T., & Clapp, W. C. (2011). From vision to decision: the role of visual attention in elite sports performance. Eye & contact lens, 37(3), 131-139.

Morsanuto, S., & Marsico, E. (2019). Uso della NEPSY II nella disabilità cognitiva adulta come strumento di valutazione di attività motorie e di apprendimento. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 3(1_Sup).

Naccari, A. G. (2003). Pedagogia della corporeità. Educazione, attività motoria e sport nel tempo (Vol. 4). Morlacchi Editore.

Nicolosi, S. (2015). Strategie didattiche per l'educazione motoria. Franco Angeli Editore.

Palumbo, C., Minghelli, V., & Pallonetto, L. (2020). “L’intelligenza non siede solo nei banchi!” Il gioco senso-motorio nella prospettiva Embodied Centred ei Bisogni Educativi Speciali. ITALIAN JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION FOR INCLUSION, 8(1), 77-90.

Rosa, R., & De Vita, T. (2018). La valenza educativa della Corporeità e delle Attività Motorie nell’apprendimento delle Life Skills Education nella Scuola. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 2(1).

Sclaunich, M. (2016). Il bambino e il gioco attraverso lo sguardo adulto. Una ricerca sui giochi che gli adulti e i bambini condividono.

Weyland, B. (2017). Didattica sensoriale: Oggetti e materiali tra educazione e design. Didattica sensoriale, 1-163.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i3.411

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2021 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.