DESIGN DIDACTICS WITH THE CONTRIBUTION OF NEUROSCIENCE TO FOSTER LEARNING OF STUDENTS WITH A SPECIFIC LEARNING DISORDER

Raffaela Tore

Abstract


Education is a fundamental human right for guaranteeing the realization of other rights. In this overview the Neuroscience are able to provide teachers with advantageous information in order to design appropriate didactics for the development of functional skills for learning and active citizenship (Della Sala, 2016; Frauenfelder, Rivoltella, Rossi, Sibilio, 2013; Unesco, 2015). The contribution presents a case study concerning 30 students’ with a Specific Learning Disorder who have followed a didactic rehabilitation program supported by the hypothesis that in these students’ local perception takes place before the global one (Franceschini, Bertoni, Gianesini, Gori e Facoetti, 2017). The scientific contribution which has also been achieved from the studies, recognizes the importance of movement which is at the basis of mental representation and metacognition incited by active teaching (Peluso Cassese, 2017; Tino, Fedeli, Mapelli, 2019; Cornoldi, Friso, Palladino, 2006). The results of the students who attendes the program have been encouraging.


Keywords


Neuroscience, Active Teaching, Specific Learning Disorder, Inclusion

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Arboix-Calas, F. (2018). Neurosciences cognitives et sciences de l’éducation: vers un changement de paradigme? Éducation et socialisation, 49. https://doi.org/10.4000/edso.4320 (15.04.2021).

Arcolini, I., Zardini, G. (a cura di). (2002). I disturbi di apprendimento della lettura e della scrittura. Milano: Franco Angeli.

Banaschewski, T., Coghill, D., Danckaerts, M., Dopfner, M., Rohde, L., Sergeant, J. A., Barke, S., Taylor, E., Zuddas, A. (2009). Attention-deficit Hyperactivity Disorder and Hyperkinetic Disorder. Oxford: University Press.

Barkley, R. A. (1990a). Attention Deficit Hyperactivity Disorder: a Handbook for Diagnosis and Treatment. New York: Guilford Press.

Calvani, A., (2012). Per un’istruzione evidence based. Analisi teorico metodologica internazionale sulle didattiche efficaci e inclusive. Trento: Erickson.

Coggi, C., Ricchiardi, P. (2010). Progettare la ricerca empirica in educazione. Roma: Carocci Editore

Contini, M., Fabbri M., Manuzzi P. (2006). Non di solo cervello. Educare alle connessioni mente– corpo – significati – contesti. Milano: Raffaello Cortina.

Cornoldi, C., Tressoldi, P. (2014). Linee guida per la diagnosi dei profili di dislessia e disortografia previsti dalla legge 170: invito a un dibattito. Psicologia clinica dello sviluppo, 18 (1), 75- 92. https://doi.org/10.1449/77111 (15.04.2021).

Cornoldi, C., Friso, G., Paola Palladino. (2006). Avviamento alla metacognizione. Attività su «riflettere sulla mente», «la mente in azione», «controllare la mente» e «credere nella mente». Trento: Centro Studi Erickson.

Damiani, P., Santaniello, A., Gomez Paloma, F. (2015). Ripensare la Didattica alla luce delle Neuroscienze Corpo, abilità visuo-spaziali ed empatia: una ricerca esplorativa. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 8 (14), 83-105. https://issuu.com/pensamultimedia/docs/sird_unico (15.04.2021).

Della Sala, S. (2016). Le neuroscienze a scuola. Il buono, il brutto, il cattivo. Milano: Giunti.

Domenici, G. (2009). Descrittori dell’apprendimento. Roma: Monolite Editrice.

DSM-5. (2013). Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali. American Psychiatric Association. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Edelman, G.M. (1987). Seconda natura. Scienza del cervello e conoscenza umana. Milano: Raffaello Cortina.

Fabbri, L., Melacarne, C. (2015). Apprendere a scuola. Metodologie attive di sviluppo e dispositivi riflessivi. Milano: FrancoAngeli.

Fedeli, M., Grion, V., & Frison., D. (a cura di). (2016). Coinvolgere per apprendere. Metodi e tecniche partecipative per la formazione. Lecce-Rovato: Pensa Multimedia.

Franceschini, S., Bertoni, S., Gianesini, T., Gori, S., Facoetti, A. (2017). A different vision of dyslexia: Local precedence on global perception. Nature: Scientific Reports 7, 17462. https://doi.org/10.1038/s41598-017-17626-1 (15.04.2021).

Frauenfelder, E., Rivoltella, P.C., Rossi, P.G., Sibilio, M. (2013). Bio-education, simplexity, neuroscience and enactivism. A new paradigm? Education Sciences & Society, 4(1), pp. 11-25. https://riviste.unimc.it/index.php/es_s/article/view/695/475 (15.04.2021).

Galaburda, A.M., Lo Turco, J., Ramus, F., Fitch, R.H. & Rosen, G.D. (2006). From genes to

behavior in developmental dyslexia. Nature Neuroscience, 9, 1213-1217.

Gardner, H. (2013). Formae mentis. Saggio sulla pluralità dell'intelligenza. Milano: Feltrinelli.

Gazzetta Ufficiale. Legge 8 ottobre 2010, n. 170. http://www.gazzettaufficiale.it/eli/gu/2010/10/18/244/sg/pdf (15.04.2021).

Gliga, T., Bedford, R., Charman, T., Johnson, M. H. (2015). Enhanced visual search in infancy predicts emerging autism symptoms. Current Biology. 25, 1727–1730.

ISTAT. (2020). L’inclusione scolastica degli alunni con disabilità. https://www.istat.it/it/files/2020/12/Report-alunni-con-disabilit%C3%A0.pdf (15.04.2021).

Gomez Paloma, F., Damiani, P., Ianes, D. (2014). ICF, BES e didattica per competenze. La ricerca EDUFIBES. L’integrazione scolastica e sociale. 13(3), pp. 258-277. https://rivistedigitali.erickson.it/integrazione-scolastica-sociale/archivio/?anno=2014 (15.04.2021).

Lo Presti, F., Tafuri, D. (2020). Interpretare la diversità. La formazione per l’inclusione come argine della dispersione scolastica. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 1 (4), 15-23. https://doi.org/10.32043/gsd.v4i1sup.176 (15.04.2021).

Lucangeli, D., Poli S., Molin A. (2003). L’intelligenza numerica. Abilità cognitive e metacognitive nella costruzione della conoscenza numerica dai 6 agli 8 anni (secondo volume), pp.7-40. Trento: Erickson.

MIUR (Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca). (2011). Linee guida per il diritto allo studio degli alunni e degli studenti con Disturbi Specifici di Apprendimento. https://www.miur.gov.it/web/guest/disturbi-specifici-dell-apprendimento-dsa- (15.04.2021).

Morin, E. (2001). I sette saperi necessari all’educazione del futuro. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Peluso Cassese, F. (2017). Corporeity and Movement Education. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 1 (3), 7-8. https://doi.org/10.32043/gsd.v0i3.24 (15.04.2021).

Profumo, E. (2002). Il bambino dislessico nella scuola dell’obbligo. In La Dislessia. Aspetti clinici, psicologici e riabilitativi (A cura di) (Stella G.). Milano: Franco Angeli.

Santoianni, F. (2018). Teorie emergenti in campo bioeducativo. RTH, 5, 2-21. https://doi.org/10.6093/2284-0184/5429 (15.04.2021).

Stella G. (a cura di), (2002), La Dislessia. Aspetti clinici, psicologici e riabilitativi. Milano: FrancoAngeli.

Tino, C., Fedeli, M., Mapelli, D. (2019). Neurodidattica: uno spazio dialogico tra saperi per innovare i processi di insegnamento e apprendimento. RTH, 6, 34- 43. https://doi.org/10.6093/2284-0184/6013 (15.04.2021).

Tore R. (2019). Implementare capacità metacognitive attraverso la Zona di Sviluppo Prossimale e condividere il processo di valutazione formativa con i discenti. Atti del Convegno Internazionale SIRD, pp. 219-230. Sird - Studi e ricerche sui processi di apprendimento-insegnamento e valutazione. Lecce: Pensamultimedia.

Unesco (2015). Éducation 2030. Déclaration d’Incheon. Vers une éducation inclusive et équitable de qualité et un apprentissage tout au long de lavie pour tous. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_fre (15.04.2021).

Zoccolotti O P, De Luca, M., Di Pace, E., Judica A., Orlandi M., Spinelli D. (1999). Markers of developmental surface dyslexia in a language (Italian) with higt grapheme-phoneme correspondence. Applied Psycholinguistics, 20, pp.191-216.

Vygotski, L.S. (1931/2014). Histoire du développement des fonctions psychiques supérieures. Paris: La Dispute.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i2.347

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296