CHILDREN, ADOLESCENTS AND THE PANDEMIC: PEDAGOGICAL RESEARCHES AND REFLECTIONS. THE ROLE OF SPORT AND MOVEMENT BAMBINI, ADOLESCENTI E PANDEMIA: RICERCHE E RIFLESSIONI PEDAGOGICHE. IL RUOLO DELLO SPORT E DEL MOVIMENTO

Chiara D'Alessio

Abstract


The period, which we lived in 2020, even if we are still living it now in different way, has raised so many questions to the pedagogical scientific community. This work explores theoretical aspects useful for interpreting the experiences of people in this period with reference to children and adolescents. there are also two researches: one, still in progress, on the experience of children from 6 to 11 years; another one , still going on, on adolescents between 14 and 18 years of age, aimed at exploring some aspects of their lifestyles, with particular reference to the possibility of carrying out physical activity and school experiences. finally, in dealing with the discomfort caused by the pandemic, the main role of motor and sports activity  is analyzed, explaining its numerous potentials, with practical indications and examples of experiences aimed at encouraging movement in ways that are practicable today, considering the current restrictions. The work ends with reflections on overcoming crises, glimpsing possibilities for development through growing of positive attitudes which, starting from the experienced difficulties, are able to formulate effective transformative proposals capable of solving the new problems that have arisen.

Il periodo che abbiamo vissuto nel 2020 e che, anche se in modalità diverse, stiamo continuando a vivere, ha posto non pochi interrogativi alla comunità scientifica pedagogica. Il presente lavoro esplora aspetti teorici utili per interpretare i vissuti delle persone in questo periodo con riferimento a bambini ed adolescenti. È corredato due ricerche: una, ancora in corso, sul vissuto dei bambini da 6 ad 11 anni; un’altra svolta su adolescenti tra i 14 ed i 18 anni volta ad esplorare alcuni aspetti dei loro stili di vita, con particolare riferimento alle possibilità di svolgimento di attività motoria ed al vissuto scolastico. Viene infine analizzato nelle sue parti il ruolo di primo piano dell’attività motoria e sportiva nel fare fronte ai disagi causati dalla pandemia, esplicitandone le numerose potenzialità, con indicazioni pratiche ed esemplificazioni di esperienze volte ad incoraggiare il movimento in forme oggi praticabili, tenuto conto delle attuali restrizioni. Il lavoro termina con riflessioni inerenti al superamento delle crisi, intravedendo in esse possibilità di sviluppo attraverso la coltivazione di atteggiamenti positivi che, partendo dalle difficoltà sperimentate, sappiano formulare proposte trasformative efficaci in grado di risolvere i nuovi problemi sorti.


Keywords


Pandemic; child and youth; healthy life styles; motor activity; sport. Pandemia; infanzia e adolescenza; stili di vita sani; attività motoria; sport.

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Brooks S. K., Webster R. K., Smith L. E., Woodland L., Wessely S., Greenberg N., Rubin G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. In The Lancet. VOLUME 395, ISSUE 10227, P912-920.

Chen P., Mao L., Nassis G. P., Harmer P., Ainsworth B., Li F. (2020). Returning Chinese school-aged children and adolescents to physical activity in the wake of COVID-19: Actions and precautions. In Journal of Sport and Health Science Jul; 9(4): 322–324.

D’Alessio C. (2010). Fondamenti epistemologici e neuroscientifici ad una psicopedagogia della corporeità in: Le neuroscienze e l’educazione. Lecce: Pensa.

D’Alessio C. (2014). Epistemologia della corporeità ed educazione allo sport ed al movimento. Un approccio storico-critico-euristico. In: Formazione&Insegnamento, Anno XIV – n.3, pp.123-137.

Gesuè M. (2020) Bambini e Adolescenti confinati in casa. Come prevenire i rischi psicofisici? 28 maggio 2020 https://www.stateofmind.it/2020/05/covid-bambini-adolescenti/.

Tremblay M. S., Carson V., Chaput J. et alii (2016). Canadian 24-Hour Movement Guidelines for Children and Youth: An Integration of Physical Activity, Sedentary Behaviour, and Sleep. In Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 41(6): S311-S327, https://doi.org/10.1139/apnm-2016-0151.

Selye H. (1976). Stress without Distress. New York: Springer.

Wagner K. D. (2020). Addressing the Experience of Children and Adolescents During the COVID-19 Pandemic. In The Journal of clinical psychiatry; 81(3).

Wang G., Zhang Y., Zhao J., Zhang J., Jiang F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. In The Lancet, 395(10228), 945-947.

Ministero della Salute, comunicato del 25 marzo 2020

http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioNotizieNuovoCoronavirus.jsp?lingua=italiano&menu=notizie&p=dalministero&id=4319




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i1.335

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296