THE IMPACT OF THE PANDEMIC ON QUALITY OF LIFE

Enza Sidoti, Andrea Farina

Abstract


This paper aims to highlight how the situation related to the spread of Covid-19 infection has disrupted the lives of all citizens, changing their lifestyles. A year ago, the World Health Organisation declared the spread of the virus, which established the start of the pandemic. This situation has had major repercussions on people's lives, affecting not only their mental and physical wellbeing but also brought about various effects of social isolation. Social distancing has forced people to change their habits and experiment with new ways of working, going to school and relating to each other. New technologies have proved very useful in this respect, as they have been able to make people feel close and united despite distance. However, while the new technological means have made it possible to move our lives forward, at the same time they can be very harmful if not used in a conscious and responsible manner. This is why it is essential that students, teachers, parents and educators become skilled in the use of these technologies, so as to extrapolate from them their strengths, without them changing the true essence of human relationships.


Parole chiave


Pedagogy, Didactic, Education

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Allodola, V.F., Buccolo, M., Mongili, S. (2020). Percezione e vissuti emozionali ai tempi del COVID-19: una ricerca esplorativa per riflettere sulle proprie esistenze. Lifelong Lifewide Learning, 16(35), 327-398.

Antonicelli, T., Capriati, E., Foschino Barbaro, M.G., Laforgia, A., Porcelli, R., Sgaramella, A. (2020). Emergenza COVID-19: aspetti psicosociali e buone prassi per promuovere il benessere psicologico. Psicoterapeuti in-formazione, (numero speciale covid-19), 41-55.

Arsena, A. (2020). Didattica a distanza e simulazioni di relazionalità nelle emergenze contemporanee. Formazione & Insegnamento, XVIII (3), 12-23.

Batini, F., & Bartolucci, M. (a cura di) (2016). Dispersione scolastica. Ascoltare i protagonisti per comprenderla e prevenirla. Milano: FrancoAngeli.

Batini, F., Bartolucci, M., Bellucci, C., & Toti, G. (2018). Failure and dropouts. An investigation into the relationship between students repeating a grade and dropout rates in Italy. Italian Journal of Educational Research, 21, 31-50.

Batini, F., & Scierri, I.D.M. (2019). Le emozioni e la dispersione scolastica: comprendere le emozioni degli studenti per cambiare le pratiche in: Bollino, C. A., Cerulo, A., Ghiglieri, V., Mazzeschi, C., Pacilli, M. G., Parnetti, L., Polinori, P., Santangelo, V., Tortorella, A. (a cura di). Le emozioni nei contesti individuali e sociali. Perugia: Morlacchi editore.

Bonini, T. (2020). L’immaginazione sociologica e le conseguenze sociali del covid-19. Mediascapes journal, 13-23.

Colazzo, S., Manfreda, A. (2019). La comunità come risorsa: Epistemologia, metodologia e fenomenologia dell’intervento di comunità. Roma: Armando Editore

Farné R., Bortolotti A.,Terrusi M. (a cura di) (2018). Outdoor Education: prospettive teoriche e buone pratiche. Roma: Carocci.

Cagol, M., Viola, M. (2020). La relazione mascherata. Le mascherine chirurgiche e la comunicazione sociale in prospettiva educativa. Formazione & Insegnamento, XVIII (3), 24-34.

Ciurnelli, B., Izzo, D. (2020). L’impatto della pandemia sulla didattica: percezioni, azioni e reazione dal mondo della scuola. Lifelong Lifewide Learning, 17(36), 26-43.

Colombo, F. (2013). Il potere socievole. Storia e critica dei social media. Milano: Mondadori.

Corbella, L., Ferri, N., Gamelli, I.G. (2020). Corpi remoti eppure presenti. La sfida dei laboratori virtuali universitari di pedagogia del corpo. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica inclusiva, 3, 84-92.

Couldry, N., Hepp, A. (2013). Mediatizzazione concettualizzante: contesti, tradizioni, argomenti. Teoria della comunicazione, vol. 23, n. 3, pp. 191–202, https://doi.org/10.1111/comt.12019

Crescenzo, P., D’Ambrosi, D., Ferrara, I., Maiorino, A., Marciano, R., Paolucci, A. (2020). L’impatto psicologico del Covid-19 sulla popolazione: analisi descrittiva delle problematiche psicologiche lockdown correlate. Original research, 4 (2), 1-14.

Crivelli, C., Fridlund, A. (2018). Facial Displays Are Tools for Social Influence. Trends in Cognitive Sciences 22 (5)

Diamond, A., Ling, S. (2020). Review of the Evidence on, and Fundamental Questions About, Efforts to Improve Executive Functions, Including Working Memory Daphne. In. Novick, J. M., Bunting, M. F., Dougherty, M. R., Engle R. W. Cognitive and Working Memory Training: Perspectives from Psychology, Neuroscience, and Human Development (pp.143-431). Oxford: University Press

De Angelis, M., Montefusco, C., Santonicola, M. (2020). In presenza o a distanza? Alcuni principi e pratiche per una didattica efficace. Formazione & Insegnamento, XVIII (3), 67-78.

Farina, T. (2020). La crisi dei valori simbolici, rituali e mimetici del gioco infantile durante la pandemia di COVID-19. Education Science & Society, 1, 41-53.

Fumagalli, G., Schembri, R., Tortella, P. (2020). Covid-19 e gli effetti dell’isolamento sulla sedentarietà e sull’attività fisica dei bambini: uno studio italiano. Formazione & Insegnamento, XVIII (3), 101-110.

Gritti, A., Salvati, T., Russo, K., & Catone, G.(2020). COVID-19 pandemic: a note for psychiatrists and psychologists. Journal of Psychosocial Systems, Vol 4, n.1, 63 - 77

Haxby, J.V., Hoffman, E. A., Gobbini, I.M. (2002) Human Neural Systems for Face Recognition and Social Communication. Biol Psychiatry 51: 59-67

Hoffman, E., Haxby, J. (2000) Distinct representations of eye gaze and identity in the distributed human neural system for face perception. Nat. Neurosci. 3, 80–84

IASC Inter Agency Standing Commettee. (2020). Briefing note on addressing mental health and psychosocial aspects of COVID-19Outbreak.

Limone, P., Toto, G.A. (2020). Prestazioni smart e percezione di benessere: categorie definitorie del knowledge work contemporaneo. Metis, 10(2), 261-273.

Merlini, F., & Boldrini, E. (a cura di) (2006). Identità e alterità13 esercizi di comprensione. Milano: Franco Angeli.

Petrella, A. (2020). Distanti ma connessi? Lo smart welfare nei servizi socio-educativi ai tempi del Coronavirus. Journal of Phenomenology and Education, 24(57), 57-73.

Porges S. e Dana D. (a cura di) (2019). Le applicazioni cliniche della teoria polivagale. Roma: Giovanni Fioriti.

Prensky M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, Vol. 9 No. 5.

Riva, G. (2019). Nativi digitali. Crescere ed apprendere nel mondo dei nuovi media. Bologna: Il Mulino.

Rizzolatti, G., Caruana, F. (2017). Some considerations on de Waal and Preston review. Nature Reviews in Neuroscience, 18, 769.

SApIE (2020). Ripartenza della scuola e uso delle tecnologie Cosa non fare, cosa fare. https://sapie.it/wp/wpcontent/uploads/2020/05/Ripartenza-scuola-e-tecnologie.pdf

Sarsini, D. (2020). Alcune riflessioni sulla didattica a distanza. Studi Sulla Formazione. Open Journal of Education, 23 (1), 9-12.

Schwartz, S.E.O. et al. (2014). Mentoring in the digital age: Social media use in adult-youth relationships. Children and Youth Services Review, 47(3), 205–213.

Scierri, I.D.M., Bartolucci, M., & Batini, F. (2018). Il successo formativo per prevenire la dispersione: gli effetti di una didattica attiva sul potenziamento delle strategie di studio nella scuola secondaria di primo grado. Ricerche di Pedagogia e Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 13(1), 1-28. doi: 10.6092/issn.1970-2221/7752

Stella, D. (2020). Educare alla cura della distanza esperienze di comunità del gesto dopo il distanziamento sociale. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica inclusiva, 4, 141-148.

Tramma S. (2008). L'educatore imperfetto. Senso e complessità del lavoro educativo. Roma: Carocci

Wang, X., Fang, J., Zhu, Y., Chen, L., Ding, F., Zhou, R., et al. (2020a) Caratteristiche cliniche dei pazienti non critici con nuova infezione da coronavirus (COVID-19) in un ospedale di Fangcang. Clin Microbiol Infect




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i1.325

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2021 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.