COURSES 0-6 YEARS: OBSERVATION AND PLANNING. THE IMPORTANCE OF THE REALIZATION OF AN INTEGRATED INSTRUMENT.

Stefania Morsanuto, Paola Damiani

Abstract


This work constitutes the presentation of a tool to support educators and teachers, of the educational path 0-6, by building an in-depth knowledge of their students through observation, which allows to detect useful data so that teaching practices can be improved and so that they create functional and inclusive, high-class programs that take into account the specificities of individual children. The tool was born as a response to the guidelines drawn up in a global way by the institutions. The creation of the integrated system of education and instruction 0-6 years has brought back to the centre of national attention the issue of the right to education of children (UN Convention on the rights of the child of 1989, ratified in Italy with the law 27/05 / 1991, n. 176; growing EU interest in Early childhood education and care with the "forty quality objectives" of childcare services -1996-, with studies to analyse the contribution of childcare services to cognitive development and socio-emotional nature of children, with a European framework for the quality of educational and care services for children -2012-).


Keywords


Educational paths; 0-6 years; Observation; Programming; ICF

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Bonaiuti, G., Calvani, A., & Ranieri, M. (2016). Fondamenti di didattica: teoria e prassi dei dispositivi formativi. Roma: Carocci.

Bruner, J. S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Tr. It. Verso una teoria dell’istruzione, Armando, Roma, 1982

Bruner, J. S. (1983). Children’s Talk: Learning to Use Language. New York: Norton. Tr. It. Il linguaggio del bambino, Armando, Roma, 1990.

Cottini L., Morganti, A. (2016). Evidence Based Education e pedagogia speciale. Principi e modelli per l’inclusione. Roma: Carocci.

Cozolino, L. (2008). Il cervello sociale, Milano: Raffaello Cortina.

Damiani P, Gomez Paloma F, Tafuri D (2018). Includere con lo Strumento per la Progettazione educativa e didattica Inclusiva (SPI). Elaborazione e sperimentazione presso le scuole dell’infanzia, in Difficoltà di apprendimento e didattica inclusiva, Vol. 5, pp. 453-483.

Dewey, J. (1961). Come pensiamo. riformulazione del rapporto tra il pensiero riflessivo e l’educazione. Firenze: La Nuova Italia (Edizione originale pubblicata 1933).

Galanti M.A., (2020). La conquista dell’autonomia: problemi educativi e inclusione, Italian Journal of Special Education for Inclusion, Vol. 8 n. 1, pp. 26-35.

Galanti M.A., Sales B., (2017). Disturbi del neurosviluppo e reti di cura. Prospettive neuropsichiatriche e pedagogiche in dialogo, Roma: ETS edizioni.

ICF-CY. Classificazione internazionale del funzionamento, della disabilità e della salute. Versione per bambini e adolescenti. Erikson.

Illich I., (1971). Deschooling Society. New York: Harper & Row.

Mantovani S. (a cura di) (1998). La ricerca sul campo in educazione. I metodi qualitativi. Mondadori. Milano.

Oliverio A., (2009). Il cervello sociale, Mente e Cura – n. 0

Piaget J. (1967). Lo sviluppo mentale del bambino e altri studi di psicologia. Torino: Einaudi (Edizione originale pubblicata 1964)

Tortella P., Tessaro F., Fumagalli G., (2012). Prospettiva ecologica: importanza di ambiente e contesto nello svi-luppo motorio dei bambini. In Cruciani M., Cecconi F., (a cura di) Atti del Nono Convegno Annuale dell’Associazione Italiana di Scienze Cognitive (AISC), Università di Trento. Trento. ISBN: 978-88-8443-452-4

Zanon O., (2012). L’osservazione congiunta dei bambini tra educatori e genitori nei servizi per la prima infanzia. Studium Educationis, anno XIII - n. 3. Pensa MultiMedia Editore srl ISSN 1722-8395 (in press) / ISSN 2035-844X (on line).




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v4i4.266

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296