BODY AND PHYSICAL ACTIVITY: FROM LABORATORY TEACHING TO EMBODIED COGNITION
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Avalle, U., Maranzana, M., Sacchi P. (2010). Psicologia generale e psicologia dell’educazione. Bologna: Zanichelli.
Barbieri, N. (2002). Dalla ginnastica antica allo sport contemporaneo. Padova: Cleup.
Blaesi, S., Wilson, M. (2010). The mirror reflects both ways: Action influences perception of others, Brain and Cognition Sciences, 72, 306–309, Doi:10.1016/j.bandc.2009.10.001.
Bruner, J. (1998). La mente a più dimensioni. Bari: Laterza.
Cacciamani, S. (2002). Psicologia per l’insegnamento. Roma: Carocci.
Caruana, F., Borghi, A. M. (2013). Embodied Cognition: una nuova psicologia, Giornale Italiano di Psicologia, 1, 23-48, Doi: 10.1421/73973.
Casolo, F., Melica, S. (2005). Il corpo che parla. Comunicazione ed espressività nel movimento umano. Milano: Vita e Pensiero.
Catarsi, E. (1999). Leggere le figure. Il libro nell’asilo nido e nella scuola dell’Infanzia. Pisa: Edizioni del Cerro.
Cosentino E., Vazzano S. (2007). I segni del soggetto, Carocci editore, Roma.
Esrock, E., Ian Davis, J., Benforado, A., Turner, A., Dalton, RC., Noorden, LV. (2012). Four Applications of Embodied Cognition, Topics in Cognitive Science, 4, 786-793, Doi: 10.1111/j.1756-8765.2012.01225.x.
Fauconnier, G., Turner, M. (1996). Blending come processo centrale della grammatica. Nella struttura concettuale, discorso, e la lingua. ed. A Goldberg. Stanford: Centro per lo studio della lingua e informazione.
Gallese, V., Goldman, A. (1998). Mirror neurons and the simulation theory of mindreading. Trends in Cognitive Science, 2(12),493-501.
Gamelli, I. (2012). Ma di che corpo parliamo? I saperi incorporati nell’educazione e nella cura. Milano: Franco Angeli.
Lakoff, G., Johnson, M. (1999). Phylosophy in the flesh: the embodied mind and its challenge to western thought. New York: Basic Book.
Neisser, U. (1976). Psicologia cognitivista. Milano: Martello-Giunti Editore.
Oliverio, A. (1999). L’arte di imparare. Milano: RCS libri.
Ordinamenti didattici per le attività educative nella scuola materna statale. 1991.
Piaget, J. (2000). Lo sviluppo mentale del bambino. Torino: Einaudi.
Rizzolatti, G., Sinigaglia, C. (2006). So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio, Milano: Raffaello Cortina Editore.
Russo, G. (2011). La società della Wellness. Corpi spirituali al traguardo della salute, Milano, Franco Angeli.
Schilder, P. (1973). Immagine di sé e schema corporeo. Milano: Franco Angeli.
Sibilio, M. (2007). Il laboratorio ludico-sportivo e motorio tra corpo, movimento, emozione e cognizione. Roma: Aracne.
Sibilio, M. (2011). Ricercare corporeamente in ambito educativo. Lecce: Pensa Multimedia Editore.
Vitale, C., Iacomino, M. (1992). Educazione e psicomotricità. Salerno: Edisud.
Wilson, M. (2002). Six views of Embodied Cognition. Psychonomic Bulletin & Review, 9: 625. Doi:10.3758/BF03196322.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v5i1_sup.224
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296