PLAY-MOTOR-SPORTS COMPETENCE IN THE EXPLORATORY QUESTIONNAIRE AREAS OF PARENTING DEVELOPMENT IN THE FAMILY AND AT SCHOOL
Abstract
Starting from the assumption that today, more than ever, we are witnessing a fragilisation of family ties and aware of the shared responsibility of the current educational-parenting crisis, the QEASCG (Romeo, 2024), an acronym for Exploratory Questionnaire for the Development of Parenting Competences, is grafted on, an avalutative pedagogical tool for investigation and action, capable of storing up the most relevant conceptualisations on the modern-contemporary family and the research and reflections on the structures it has taken on (civil unions, de facto cohabitations, extended family models, step families, etc.)
The aim of this contribution is to briefly present this interdisciplinary investigation tool, which takes an initial ‘snapshot’ of Physical Literacy in the family, as well as a possible definition of play-motor-sports competence in the school context, also through an analysis of ministerial documents. We also wanted to emphasise the playful and creative dimension of education both at school and in the family, within the possible definitions of Physical Literacy (PL), in order to restore to play (individual, social, social with rules, traditional, skill, memory, street, etc.) the dignity it rightly deserves within the developmental pathway of children, understanding it as a fundamental prerequisite for their development at the same time as physical, cognitive, metacognitive, emotional-affective, social-relational and moral.
Full Text:
PDFReferences
Aime, M., Charmet, G.P. (2014). La fatica di diventare grandi. La scomparsa dei riti di passaggio. Torino: Einaudi.
Barca, A. (2024). La competenza di corresponsabilità scuola-famiglia. In QEASCG. Questionario esplorativo aree di sviluppo delle competenze genitoriali di Romeo F.P. (Eds). Milano: FrancoAngeli.
Bateson, G. (1996). Questo è un gioco. Perché non si può mai dire a qualcuno «Gioca!» Raffaello Milano: Cortina Editore
Belgianni, C. (2017). Educazione corporea e al movimento. Il ruolo educativo del corpo e del movimento nella Scuola Primaria Italiana. Rivista Italiana di pedagogia dello Sport, 1, 18-25.
Bobbio, A., Bandioli, A. (2021). Gioco e infanzia. Teorie e scenari educativi. Roma: Carocci Editore
Bruner, J. (2005) Il conoscere. Saggi per la mano sinistra. Roma: Armando editore.
Cajola Chiappetta L. (2013). Didattica del gioco e integrazione: progettare con l’ICF. Roma: Carocci.
Casolo, F. (2011). Educazione fisica e sportiva nella scuola italiana. Milano: Sport Educational Press.
Ceciliani, A. (2017). Corpo e movimento nelle scuole dell’infanzia. Riflessioni e suggerimenti per itinerari educativi nella fascia tre- sei anni. Bergamo: edizioni junior.
Colella, D. (2018). Physical Literacy e stili d’insegnamento. Ri-orientare l’educazione fisica a scuola. Formazione & Insegnamento, 16(1 Suppl.), 33-42.
Gjergji, I. (2021). Istruzione 4.0: l’impatto della digitalizzazione sul lavoro dei docenti scolastici in Italia. Socioscapes. International Journal of Societies, Politics and Cultures, 2(2), 207-243.
Gul, S.B.A. (2023). Early Childhood Care and Education (3-6 Years) and the Role of Traditional Games: An Exploratory Sudy of Jammu and Kashmir. Asian Juornal of Education and Social Sudies., vol. 39, n. 1, pp. 53-59.
Lagardera, F., Lavega, P. (2003). El juego motor: Bases para un desarrollo humanizador. Spagna: Editorial Inde.
Lonsdale, C., Richard. R., Rosenkranz. L.R., Peralta, A.B., Fahey, P., Lubans, D.R. (2013). A systematic review and meta-analysis of interventions designed to increase moderate-tovigorous physical activity in school physical education lessons. Preventive Medicine, 56, 152-161.
Lubans, D., Richards, J., Hillman, C., Faulkner, G., Beauchamp, M., Nilsson, M., Kelly, P., Smith, J., Raine, L, Biddle, S. (2016). Physical activity for cognitive and mental health in youth: A systematic review of mechanisms. Pediatrics, 138(3), e20161642
Meinel, K. (2011). Teoria del movimento. Abbozzo di una teoria della motricità sportiva sotto l'aspetto pedagogico. Roma: Società stampa sportiva
Meyer, U., Roth, R., Zahner, L., Gerber, M., Puder, J.J., Hebestreit, H., Kriemler, S. (2013). Contribution of physical education to overall physical activity. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 23, 600-606.
Novara, D., Passerini, E. (2005). La strada dei bambini. 100 giochi di strada. Torino: EGA - Edizioni gruppo Abele
Palumbo, C., Ambretti, A. (2021). Giochi popolari infantili: potenzialità didattiche di un patrimonio storico-progettuale nei contesti scolastici. MeTis. Mondi educativi. Temi, indagini, suggestioni. Vol. 11, n. 1/2021, pp. 141-163.
Pesce, C., Crova, C., Cereatti, L., Marchetti, R., Alessio G., Bellucci, M. (2010). Attività fisica e prestazione mentale nei preadolescenti. SdS, Rivista di cultura sportiva, 86, 25-30.
Romeo, F.P. (2024). (Eds). QEASCG. Questionario esplorativo aree di sviluppo delle competenze genitoriali. Milano: FrancoAngeli.
Romeo, F.P. (2024). Dalla vita “mortificata” al progetto di vita indipendente. Deprivazione giovanile contemporanea e politiche educative, in «Educazione. Giornale di pedagogia critica», 14, 2.
Romeo, F.P. (2022). Insegnare e apprendere nelle emergenze: scritture resilienti, in «Quaderni di didattica della scrittura», 38, 2.
Romeo, F.P. (2021). Gli adolescenti dell’era Covid. Emergenze, disagio esistenziale e immagini del domani, in A. Mongelli, (a cura), Altri modi di apprendere. Sociologia, Psicologia e Pedagogia in dialogo. Napoli: Diogene Edizioni.
Sallis, J. F. (2000). The role of parents in the physical activity and dietary patterns of children. Health Promotion International, 15(1), 113-118.
Singh, A., Uijtdewilligen, L., Twisk, Jos,W.R., van Mechelen, W., Chinapaw, Mai, J.M. (2012). Physical activity and performance at school. A Systematic review of the literature including a methodological quality assessment. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 166, 1, 49-55.
Staccioli, G. (2021). Il gioco e il giocare. Elementi di didattica ludica. Roma: Carocci editore.
UNESCO (2015). Quality Physical Education (QPE): guidelines for policy makers. McLennan, N., Thompson, J. (Eds). Paris: UNESCO, ISBN 978-92-3-100059-1
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i4.1257
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296