THE IMPORTANCE OF BODY NARRATIVE IN ADULT LEARNING PROCESS
Abstract
In the contemporary society, increasingly permeated by technology, social networks and virtual worlds driven by artificial intelligence, the processes of interaction and learning are transforming. These changes, as shown by studies on embodied cognition, knowledge is rooted in physical experience and, consequently, the body takes a prominent role in learning pathways. Starting from a series of considerations on the relationship between the body and learning in an interdisciplinary perspective, this article aims to investigate the importance of body narrative in the context of adult education.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bruni E.M. (2008), Pedagogia e trasformazione della persona. Lecce: PensaMultimedia.
Colella D. (2016), Stili d’insegnamento, apprendimento motorio e processo educativo. Formazione & Insegnamento, XIV -1- Supplemento, 25-34.
Colella, D. (2017), Valutazione delle abilità motorie e processo metacognitivo. Scuola e Didattica, 7, marzo, 10-13.
Dewey J. (1949), Esperienza e educazione. Firenze: La Nuova Italia.
Demetrio, D. (1996). Raccontarsi: L'autobiografia come cura di sé. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Demetrio D. (1997), Manuale di educazione degli adulti. Roma-Bari: Laterza.
Dominicé, P. (2000), Learning from our lives: Using educational biographies with adults. San Francisco: Jossey-Bass.
Formenti, L., Rossi, G. (2001), Formazione e trasformazione: Un modello evolutivo e complesso. Milano: Unicopli.
Formenti L. (2018), Storie che trasformano: Raccontare e raccontarsi nell’educazione degli adulti. Milano: Guerini.
Gamelli I. (2001), Pedagogia del corpo. Milano: Raffaello Cortina.
Gardner H. (2007), Five Minds for the future. Boston, MA: Harvard Business School Press. Trad. It. Cinque chiavi per il futuro, Milano: Feltrinelli, 2007.
Mariani A. (2008), Educazione in età adulta: Metodologie autobiografiche e narrative. Firenze: Firenze University Press.
Mariani A. (2011), Le storie siamo noi: Metodologia della narrazione e processi formativi. Firenze: Firenze University Press.
Massa R. (1996), Le tecniche e i corpi. Verso una scienza dell’educazione. Milano: Edizioni Unicopli.
Monacis D. (2023), Attività motorie, processo educativo e tecnologie per l’insegnamento. Attualità e prospettive. Bari: Progedit.
Palmer W., Crawford J. (2013), Leadership Embodiment: How the Way We Sit and Stand Can Change the Way We Think and Speak. South Carolina: CreateSpace Independent Publishing Platform.
Sirignano F.M. (2019), L’intercultura come emergenza pedagogica. Modelli e strategie educative, Pisa: Ets.
Zedda M. (2010), Corpo e autobiografia. Una riflessione pedagogica, Roma: Carocci.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i4.1255
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296