FOR A PERSONALISED LEARNING EXPERIENCE. THE RESPONSIBLE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION

Elsa Maria Bruni, Patrizia Garista

Abstract


The human thought exists in a situation of emotional predisposition, defined by Heidegger as a fundamental emotional state. Artificial intelligence aims at calculation for which any emotional intrusion is a hindrance. The contribution aims to provide a pedagogical and didactic reading aimed at reflecting on the possible contribution of human intelligence, capable of creativity, and artificial intelligence inspired to human brain activity, to the learning personalisation in educational contexts.


Full Text:

PDF

References


Barone P., Barbanti C. (2022). Soggettività Ibride tra Umano e non Umano. Metis, 12 (2) pp. 1-18.

Bocchi G., Ceruti M. (2009). Origini di storie. Milano: Feltrinelli.

Boden, M. A. (2018). Artificial intelligence: A very short introduction. Oxford, UK: Oxford University Press.

Bonetta G. (2016). Il docente e la cura. Oltre la pedagogia razionale. in Pedagogia oggi, 1, pp. 156-168.

Bonetta, G. (2017). L’invisibile educativo. Pedagogia, inconscio e fisica quantistica. Roma: Armando.

Bradley J. P.N., Kennedy D. (edited by) (2021). Bernard Stiegler and the Philosophy of Education. London: Routledge.

Briggs, A., Burke, P. (20052). A social History of the Media. From Gutenberg to the Internet. Cambridge: Polity Press.

Bruni E.M. (2019). I giovani di oggi e la domanda formativa. Education Sciences & Society, 2, 103-122.

Bruni, E.M. (2018). Dalla logofilia educativa alla riscoperta della sorgente formativa. In S. Ulivieri, L. Binanti, S. Colazzo, M. Piccinno (edited by). Scuola Democrazia Educazione. Formazione ad una nuova società della conoscenza e della solidarietà (pp. 559-564). Lecce: Pensa Multimedia.

Bruni, E.M. (2021a). Complessità, pedagogia e i rischi di riduzionismo. Nuova Secondaria Ricerca, 38 (10), 80-86.

Bruni, E.M. (2021b). Ispirarsi alla paideia. I modelli classici nella formazione. Roma: Carocci.

Bruni, E.M. (2022). The philosophy of education and the educational challenge of complexity. Paideutika. 35 (38), 29-40.

Buckingham, D. (2009). The future of media literacy in the digital age: some challenges for policy and practice. Medienimpulse,47(2). https://doi.org/10.21243/mi-02-09-13 (last acceded 25.04.2023).

Cambi, F. (2006). Metateoria pedagogica. Bologna: Clueb.

Cambi, F. (2015). La forza delle emozioni: per la cura di sé. Pisa: Pacini Editore.

Coccimiglio C. (2019). Re-enchantment and care policies in the digital society. a critical reading of resilience based on Bernard Stiegler's philosophy, in Proceedings of the 1st International Conference of the Journal Scuola Democratica “Education and post- democracy”, Vol. 2, Teaching, Learning, Evaluation and Technology, 45-49.

Coccimiglio C. (2023). Verso un’ecologia del tecnologico. Jacques Ellul. Filosofo della tecnica tra etica, estetica e politica. Verona: Ombrecorte.

Coccimiglio C., Garista P. (2020). Il debito della ragione. L’attualità dell’estetica di Schiller per l’educazione permanente. Ricerche di Pedagogia e Didattica – Journal of Theories and Reasearch in Education, 15, 1.

Damasio, A.R. (1994). Descartes’ Error: Emotion, Reason and the Human Brain. New York: G.P. Putnam.

Davis H.A. (2003). Conceptualizing the role and influence of student-teacher relationships on children’s social and cognitive development. Educational Psychologist, 38(4), 207-234.

De Monticelli, R. (2012). L’ordine del cuore. Etica e teoria del sentire. Milano: Garzanti.

Dewey, J. (1938a). Experience and Education. Kappa Delta Pi: International Honor Society in Education.

Dewey, J. (1938b). Logic: The Theory of Inquiry. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Di Tore, P.A. (2023). Metawelt. Corpi, interazioni, educazioni. Roma: Studium.

Falcone, R., Capirci, O., Lucidi, F., Zoccolotti, P. (2018). Prospettive di intelligenza artificiale: mente, lavoro e società nel mondo del machine learning. Giornale italiano di psicologia, 1, pp. 43-68.

Ferraris, M. (2014). Documentalità. Perché è necessario lasciar tracce. Roma-Bari: Laterza.

Gardner, H. (2006). The Development and Education of the Mind. The Selected Works of Horward Gardner. London: Routledge.

Garista P. (2022). Attraversare le conoscenze. L’interlocuzione pedagogica come cura educativa in tempo di crisi. MHMN, vol. 4, n.2. Roma: Aracne.

Granese, A. (1990) (edited by). La condizione teorica. Milano: Unicopli.

Han, B.-C. (2021a). Undinge:Umbrüche der Lebenswelt. Berlin: Ullstein Verlag.

Han, B.-C. (2021b). Infokratie. Berlin: Msb Matthes & Seitz.

Heidegger, M. (1927). Sein und Zeit. Halle: Max Niemeyer.

Immordino-Yang M.H., Damasio A.R. (2007). We feel, therefore we learn: The relevance of affective and social neuroscience to education. Mind, Brain, and Education, 1 (1), pp. 3-10.

Ko D., Bal A. (2019). Rhizomatic Research Design in a Smooth Space of Learning: Rupturing, Connecting and Generating. Critical Education, 10(17), pp.1-20.

Laporta, R. (1996). L’assoluto pedagogico. Firenze: La Nuova Italia.

Lozza, G. (1990). (edited by). Platone. La Repubblica. Milano: Mondadori.

Lyotard, J.-F. (1979). La Condition postmoderne. Rapport sur le savoir. Paris: Les Édition de minuit.

Maira, G. (2019). Il cervello è più grande del cielo. Milano: Solferino.

Mazzoni, G. (2005). L’apprendimento. Comportamento, processi cognitivi, neuurobiologia. Roma: Carocci.

Morin, E. (2014). Enseigner à vivre. Arles: ACTES SUD/PLAY BAC.

Morin, E. (2017). Connaissance, Ignorance, Mystère. Paris: Librairie Arthème Fayard.

Morin, E. (2022). Réveillon-nous!. Paris: Denoël.

Mortari L. (2017). La materia vivente e Il pensare sensibile. Per una filosofia ecologica dell’educazione, Mimesis, Milano.

Mortari L. (2019). Aver cura di sé. Milano: RaffaelloCortina.

Nussbaum, M.C. (2001). Upheavals of Thougth. The intelligence of Emotions. Cambridge: Cambridge University Press.

Palmieri C. (2011). Un’esperienza di cui aver cura… Appunti pedagogici sul fare educazione. Milano: FrancoAngeli.

Pedró, F., Subosa, M., Rivas, A., & Valverde, P. (2019). Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development. Paris: Unesco.

Pestalozzi, E. (1781-1787). Lienhard und Geltrud. In Leonardo e Gertrude. G. Sanna (trad.it) (1928). Firenze: La Nuova Italia.

Pestalozzi, E. (1825). Schwanengesang. In Il Canto del Cigno. G. Tarozzi (it.transl.) (edited by) (1934). Enrico Pestalozzi. Passi scelti. Torino: G.B. Paravia & C.

Prinsloo, P. (2017). Fleeing from Frankenstein’s monster and meeting Kafka on the way: Algorithmic decision-making in higher education. E-Learning and Digital Media. 14(3), 138–163.

Rescher, N. (1988). Rationality. A Philosophical Inquiry Into the Nature and the Rationale of Reason. Oxford: Oxford University Press.

Reveley J. (2015). School-Based Mindfulness Training and the Economisation of Attention: A Stieglerian View. Educational Philosophy and Theory, 47(8): 804-821, DOI: 10.1080/00131857.2014.914880

Rivoltella, P.C., Rossi, P.G. (2019). Il corpo e la macchina. Tecnologia, cultura, educazione. Brescia: Editrice Morcelliana.

Sibilio, M. (2023). La semplessità. Brescia: Morcelliana.

Sini, C., Pievani, T. (2020). E avvertirono il cielo. La nascita della cultura. Milano: Jacabook.

Stiegler B. (2012). Reincantare il Mondo. Naples-Salerno: Orthotes.

Stiegler B. (2014). Prendersi cura. Della gioventù e delle generazioni. Naples-Salerno: Orthotes.

Tagliapietra, A. (2011). (edited by). Platone. Fedone o Sull’Anima. Milano: Feltrinelli.

Talia, D. (2021). L’impero dell’algoritmo. L’intelligenza delle macchine e la forma del futuro. Soveria Mannelli: Rubettino.

Zellini, P. (2018). La dittatura del calcolo. Milano: Adelphi.

Zuboff, S. (2019). The Age of Surveillance Capitalism. The Fight for the Future at the New Frontier of Power. New York: PublicAffairs.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i2.1220

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296