EMOTIONAL NARRATIVES AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN SUPPORT TEACHER TRAINING
Abstract
Unquestionably, the debate on Artificial Intelligence and its implications for the future of humanity is becoming increasingly heated, for better or for worse. Within this context, the research line proposed in this paper aims to identify the possible pedagogical implications of generative AI on teaching and learning processes, specifically about Emotional Intelligence. To explore the impact of integrating emotional intelligence into AI systems, an initial study was conducted with a group of TFA support trainees from the University of Tuscia, which highlighted opportunities and critical issues regarding the potential of inclusive teacher training.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ashok, M., Madan, R., Joha, A. & Sivarajah, U. (2022). Ethical Framework for Artificial Intelligence and Digital Technologies. International Journal of Information Management. 62, 102433. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2021.102433.
Badiou, A. (2023). Osservazioni sul disorientamento del mondo. Milano: Neri Pozza.
Bauman, Z. (2018). L’ultima lezione. Bari: Laterza.
Benanti, P. (2022). Tecnologia per l’uomo. Cura e innovazione. Milano: San Paolo.
Bocci, F., Guerini, I. & Travaglini, A. (2021). Le competenze dell’insegnante inclusivo. Riflessioni sulla formazione iniziale tra aspettative e conferme. Form@re, 21 (1), 8-23.
Boden, M.A. (2018). Artificial intelligence. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.
Canevaro, A. & Ianes, D. (eds.) (2019). Un altro sostegno è possibile. Pratiche di evoluzione sostenibile ed efficace. Trento: Erickson.
Cerulo, M. (2023). Giovani, emozioni, social network. il Mulino, 4,13-121.
Chen, X., Zou, D., Xie, H., Cheng, G. & Liu, C. (2022). Two Decades of Artificial Intelligence in Education: Contributors, Collaborations, Research Topics, Challenges, and Future Directions. Educational Technology & Society, 25 (1), 28-47.
Clarke, A.E. (2005). Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. London and New York: Sage.
d’Alonzo, L. (2019). Ognuno è speciale. Strategie per la didattica differenziata. Milano: Pearson Academy.
Eco, U. (1984). Apocalittici e integrati. Milano: Bompiani.
Floridi, L. (2022). Etica dell’intelligenza artificiale: Sviluppi, opportunità, sfide. Milano: Cortina.
Frenzel, A.C., Daniels, L. & Burić, I. (2021). Teacher emotions in the classroom and their implications for students. Educational Psychologist, 56 (4), 250-264.
Goleman, D. (1996). Intelligenza emotiva. Che cos’è e perché può rendere felici. Milano: Rizzoli.
Holmes, W., Persson, J., Chounta, I.A., Wasson, B. & Dimitrova, V. (2022). Artificial intelligence and education. A critical view through the lens of human rights, democracy and the rule of law. Council of Europe.
Ianes, D. (2022). L’evoluzione dell’insegnante di sostegno. Verso una didattica inclusiva (nuova ediz.). Trento: Erickson.
Jonas, H. (2002). Il principio responsabilità. Un’etica per la civiltà tecnologica. Torino: Einaudi.
Gratani, F. (2023). Makers at school: L’apprendimento nell’era post-digitale. Milano: FrancoAngeli.
Maccarini, A.M. (ed.) (2021). L’educazione socio-emotiva. Character skills, attori e processi nella scuola primaria. Bologna: il Mulino.
MiSE (2020). Strategia italiana per l’Intelligenza Artificiale. https://www.mimit.gov.it/images/stories/documenti/Proposte_per_una_Strategia_italiana_AI.pdf.
Montanari, M. & Sibi, P. (2024). Intelligenza artificiale e educazione. Nuove sfide per la formazione degli insegnanti inclusivi. Nuova Secondaria, XLI (8), 322-334.
Morganti, A. (2018). L’insegnante efficace. Promuovere le competenze socioemotive per l’inclusione. Roma: Carocci.
Mortari, L. (2011). Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione. Roma: Carocci.
Mosaiyebzadeh F., Pouriyeh S., Parizi, R., Dehbozorgi N., Dorodchi M. & Macêdo Batista D. (2023). Exploring the Role of ChatGPT in Education: Applications and Challenges. In Y. Xie, B. Rutherfoord, H. Park, Proceedings of the 24th Annual Conference on Information Technology Education (pp. 84-89). New York, Association for Computing Machinery.
de Anna, L., Gaspari, P. & Mura, A. (2015). L’insegnante specializzato. Itinerari di formazione per la professione. Milano: FrancoAngeli.
Pavone, M. (2014). L’inclusione educativa. Indicazioni pedagogiche per la disabilità. Milano: Mondadori Università.
Panciroli, C., & Rivoltella, P. C. (2023). Pedagogia algoritmica. Brescia: Scholé.
Pedró, F., Subosa, M., Rivas, A. & Valverde, P. (2019). Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development. Paris: Unesco.
Pontillo, M. & Vicari, S. (2020). L’ansia nei bambini e negli adolescenti. Riconoscerla e affrontarla. Bologna: il Mulino.
Revelli, M. (2020). Umano Inumano Postumano. Le sfide del presente. Torino: Einaudi.
Rivoltella, P.C. & Rossi, P.G. (eds.) (2022). Nuovo agire didattico. Brescia: Scholé.
Sannipoli, M. & Gaggioli, C. (2021). Per una formazione a partire dagli atteggiamenti: la competenza riflessiva come possibilità inclusiva. Form@re, 21 (1) 38-52.
Sharma, U. & Nuttal, A. (2014). The impact of training on pre-service teacher attitudes, concerns, and efficacy towards inclusion. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 44 (2),142-155.
Tapalova, O. & Zhiyenbayeva, N. (2022). Artificial Intelligence in Education: AIEd for Personalized Learning Pathways. The Electronic Journal of e-Learning, 20 (5), 639-653.
Tarozzi, M. (2008). Che cos’è la Grounded Theory. Roma: Carocci.
Watkins, A. (Ed.). (2012). La formazione docente per l’inclusione. Profilo dei Docenti Inclusivi. European Agency for Development in Special Needs Education. https://www.european-agency.org/sites/default/files/te4i-profile-of-inclusive-teachers_Profile-of-Inclusive-Teachers-IT.pdf.
Xia, Q., Chiu, T.K.F., Zhou, X., Chai, C.S. & Cheng, M. (2023). Systematic literature review on opportunities, challenges, and future research recommendations of artificial intelligence in education. Computers & Education: Artificial Intelligence, 4, 1-15.
Yonck, R. (2017). Heart of the machine. Old Saybrook (CT): Tantor Audio.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i2.1159
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296