WHATSAPP GROUPS AMONG (FUTURE) SUPPORT TEACHERS: REFLECTION ON SHARED PROFESSIONAL DEVELOPMENT
Abstract
The relationship between teacher training and education quality, particularly under Law 107/2015, has sparked debate. While formal training is crucial, it often lacks teaching methods. Informal training within schools is gaining recognition, tapping into teachers experiential knowledge. Communities of practice and informal exchanges among teachers are vital for sharing this knowledge. This necessitates reflection on school restructuring, emphasizing teach’rs'roles as knoledge mediators. Utilizing netnography methodology, this contribution proposes investigating chats to enrich professional development by sharing knowledge, emotions, and experiences.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Addeo F., Paoli A.D., Esposito M., & Bolcato M.Y. (2020). Doing social research on online communities: The benefits of netnografy. Athens Journal of Social Sciences, 7 (1), pp. 9-38.
Alessandrini G. (2010). Il modello della comunità di pratica: uno schema di lavoro per la cooperazione tra docenti. In G. Alessandrini & M. Buccolo (a cura di), Comunità di pratica e pedagogia dl lavoro: un cantiere per un lavoro a misura umana. Lecce: Pensa MultiMedia, pp. 219-227.
Biasin C. (2016). Adultità, riflessione critica e apprendimento trasformativo. Metis-numero speciale EDA nella contemporaneità, pp. 140-152.
Bryman A. (2012). Social research methods (4° ed.). Oxford: Oxford University Press.
Costello L., McDermott M.L., & Wallace R. (2017). Netnography: Range of practices, misperceptions, and missed opportunities. International Journal of Qualitative Methods, 16, pp. 1-12.
Cranefield J., & Yoong P. (2009). Crossings: Embedding personal professional knowledge in a complex online community environment. Online Information Review, 33(2), pp. 257-275.
Kozinets R. V. & Gretzel U. (2023). Netnography evolved: New contexts, scope, procedures and sensibilities. Annals of Tourism Research, 104, pp. 1-13.
Macià M., & García I. (2016). Informal online communities and networks as a source of teacher professional development: A review. Teaching and teacher education, 55, pp. 291-307.
Mezirow J. (2003). Apprendimento e trasformazione. Milano: Raffaello Cortina.
Morais G.M., Santos V.F., & Al-Masri N. (2020). Netnografy: Origins, Foundations, Evolution and axiological and methodological developments and trends. The Qualitative Report, 25(2), pp. 441-455.
Mortari, L. (2004). Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo della formazione. Roma: Carocci.
Newman M. (2014). Transformative Learning: Mutinous Thoughts Revisited. Adult Education Quarterly, 64, pp. 1-11.
Patton M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
Perla L. & Vinci V. (2021). La formazione dell’insegnante attraverso la ricerca. Un modello interpretativo a partire dalla didattica dell’implicito. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 13(21), pp. 38-67.
Pimmer C. et al. (2018). Facilitating professional mobile learning communities with instant messaging. Computers and Education, 128, pp. 102-112.
Ranieri M., & Manca S. (2013). Reti professionali di insegnanti su Facebook: studio di un caso. Form@ re-Open Journal per la formazione in rete, 13(1), pp. 44-54.
Salatin A. (2012). Formare gli insegnanti tra formale ed informale. Formazione & insegnamento, 10(1), pp. 95-104.
Schön D. (2006). Formare il professionista riflessivo. Per una nuova prospettiva della formazione e dell’apprendimento nelle professioni. Milano: FrancoAngeli.
Striano M. (2008). Formazione degli insegnanti e dispositivi riflessivi. In L. Fabbri, M. Striano, & C. Malacarne, L’insegnante riflessivo. Coltivazione e trasformazione delle pratiche professionali. Milano: FrancoAngeli, pp. 67-101.
Trentin G. (2014). Formazione degli insegnanti: tra formale, informale e digitale. In M.E. Cadeddu (a cura di), Il CNR e la Scuola. Roma: Edizioni CNR.
Valenzano N. (2017). La formazione informale tra docenti. Comunità di pratiche, conoscenze tacite e conversazione. Formazione & Insegnamento, XV, 3, pp. 135-147.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i3.1157
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296