LEARNING AND KNOWLEDGE CONSTRUCTION: KNOWING TO LEARN AND LEARNING TO KNOW

Vincenzo Biancalana, Eleonora Lazzaro

Abstract


ENGLISH



The inevitable and necessary telematic adaptation of educational activities resulting from the pandemic period induced more than significant "learning losses" in average students. It is estimated that for female and male pupils in lower secondary schools, there has been a loss equivalent to that theoretically induced by a prolonged absence from educational activities of 0.6 years and a 25 percent increase in the same pupils/children below the minimum level of proficiency (Dorn et al. 2020, Hanushek, E. A., & Woessmann, L. (2020), Zhao 2021).

We speak of learning loss or "loss of learning" at a time in history when the use of technological devices has taken hold to avoid the fear of a "gap." It seems more necessary than ever, however, to reappropriate the "human touch" as an element of knowledge co-construction through the creation of bonds of relationships.

Let us take advantage of this fact for some considerations related to learning and knowledge processes.

 

ITALIANO

L’inevitabile e necessario adattamento telematico delle attività didattiche conseguente al periodo pandemico ha indotto negli studenti medi “perdite di apprendimento” più che significative. Si stima che per alunne e alunni delle scuole secondarie inferiori ci sia stato un danno equivalente a quello teoricamente indotto da un’assenza prolungata dalle attività didattiche di 0,6 anni e un aumento del 25% degli stessi alunni/e al di sotto del livello minimo di competenze (Dorn et al. 2020, Hanushek, E. A., & Woessmann, L. (2020), Zhao 2021).

Si parla di learning loss o “perdita di apprendimento” in un momento storico in cui l’utilizzo dei dispositivi tecnologici ha preso consistenza per evitare la paura di un “vuoto”. Appare quanto mai necessario, tuttavia, riappropriarsi del “tocco umano” come elemento di co-costruzione della conoscenza attraverso la creazione di legami di relazioni.

Approfittiamo di questo dato per alcune considerazioni relative ai processi di apprendimento e conoscenza.


Keywords


ENGLISH The inevitable and necessary telematic adaptation of educational activities resulting from the pandemic period induced more than significant "learning losses" in average students. It is estimated that for female and male pupils in lower secondary

Full Text:

PDF

References


Ausubel, D. P. (2004). Educazione e processi cognitivi. Milano: Angeli.

Morin, E. (1999). La testa ben fatta. Raffaello Cortina Ed.

Dewey, J. (1938). Esperienza e educazione. Raffaello Cortina.

Hull, C. L. (1943). Principles of behavior: an introduction to behavior theory. Appleton-Century:

Oxford, England.

Canevaro, A. (2015). Sul rapporto tra educazione e mondo più giusto. Studium Educationis anno XVI - n. 3.

Lizzola, I. (2019). Condividere la vita. Legami, cura, educazione. AVE Ed.

De Beni, R. Moè, A. (2000). Motivazione e apprendimento. Il Mulino Ed.

Gaspari, I. (2001). Vita segreta delle Emozioni. Super ET Ed.

Varela, F. Thompson, E. Roch, E. (1991). The embodied Mind - Cognitive Science and Human Experience. Mit Press.

Benasayag, M. Schmit, G. (2003). L’epoca delle passioni tristi. Feltrinelli Ed.

Vigotskij, L. (1934). Pensiero e linguaggio. Giunti-Barbera.

Lucangeli, D. (2021). La mente che sente. EricksonEd.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i3.1142

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296