GIFTEDNESS AND INCLUSIVE EDUCATION: QUESTIONS E PROSPECTIVES

Alessia Travaglini, Maria Buccolo

Abstract


Although gifted students represent about 5% of Italian pupils, this special educational need is still poorly known and recognized. Thus, students with high potential often don’t live appropriate learning experience at school (Ruzzante & Travaglini, 2023). Consequently, they could feel a situation of estrangement, boredom, and demotivation. Moreover, gifted student could present lacks in social and prosocial abilities: several studies stress that they tend to avoid group activities because they prefer working alone, according to their personal interests, that in many cases are very different from their schoolmates’ ones (Lucangeli, 2019; Zanetti, 2017). To improve the quality of their participation to school activities, it’s important to adopt different teaching strategies, aimed to increase the creativity (Reis & Renzulli, 2010) and the social skills (Buccolo, Pilotti & Travaglini, 2021), such as the cubing strategies, the learning menu and the tic tac toe (Pinnelli, 2019).


Keywords


giftdeness, inclusion, emotions,

Full Text:

PDF

References


Albisetti, Z. I. (2017). Psychological safety at school: a multidimensional concept to analyse the feeling of well-being in the classroom setting. Well-being in education systems, 223-231.

Baldacci, M. (2014). La formazione dei docenti e il tirocinio. La formazione dei docenti e il tirocinio, 37-42.

Baldacci, M. (2023). Appunti sulla formazione dei docenti. Lifelong, Lifewide Learning (LLL), Edaforum, 19, 42, 7-13.

Becchi, E. (1962). L’identificazione e l’educazione dei superdotati. Scuola e città, 1, 125-129 e 510-516.

Blandino, G. & Granieri, B. (1995). La disponibilità ad apprendere. Dimensioni emotive nella scuola e formazione degli insegnanti. Milano: Raffaello Cortina.

Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H. & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: David McKay Company.

Bocci, F. (2015). Un tentativo di ulteriore problematizzazione dell’attuale dibattito sul sistema di istruzione in Italia mediante lo sguardo dei Disability Studies. L’integrazione scolastica e sociale, 14(2), pp. 12-21.

Bocci, F. (2019). Presentazione. In S. Pinnelli. Plusdotazione e scuola inclusiva. Modelli, percorsi e strategie di intervento, Lecce: PensaMultimedia, 9-11.

Bocci, F., Guerini, I., & Travaglini, A. (2021). Le competenze dell’insegnante inclusivo. Riflessioni sulla formazione iniziale tra aspettative e conferme. Form@re, 21(1), 8-23.

Brazzolotto, M. (2019). La didattica per lo sviluppo dei talenti. Teorie, riflessioni e metodologie. Bologna: Pitagora.

Brazzolotto, M. (2020). “Io mi chiedo: ma è veramente plusdotato?”. Genialità e plusdotazione a scuola. Formazione & insegnamento, 18(3), 339-354.

Bronfenbrenner, U. & Ceci, S. J. (1994), Nature-Nurture reconceptualized in Ddevelopmental Perspective: A bioecological model, Psychological Review, 43, 713-720.

Buccolo, M. (2019). L'educatore emozionale: percorsi di alfabetizzazione emotiva per tutta la vita. Milano: FrancoAngeli.

Buccolo, M. (2015). Formar-si alle professioni educative e formative. Università, lavoro e sviluppo dei talenti. Milano: FrancoAngeli.

Buccolo, M., Mongili, S. & Tonon, E. (2012). Teatro e formazione. Teorie e pratiche di pedagogia teatrale nei contesti formativi. Milano: FrancoAngeli.

Buccolo, M., Pilotti, F. & Travaglini, A. (2021). Una scuola su misura. Progettare azioni di didattica inclusiva. Milano: FrancoAngeli.

Ceci, S. J. & Williams, W. (1997). Schooling, intelligence, and income. American Psychologist, 52, 1051-58.

Comoglio, M. (1999). Il cooperative learning. Torino: Gruppo Abele.

Consiglio Nazionale Ordine Psicologi (CNOP) (2018). Linee Guida per la Valutazione della Plusdotazione in Età Evolutiva.

In https://www.centrophoenix.net/wp-content/uploads/2020/12/Linee-Guida-per-la-Valutazione-della-Plusdotazione-Cognitiva-in-Eta%CC%80-Evolutiva_16_2_2019-1.pdf. [last access 28/04/2024]

Cottini, L. (2014). Editoriale-Promuovere l’inclusione: l’insegnante specializzato per le attività di sostegno in primo piano. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 2(2), 10-20.

D’Alessio, S. (2011) Inclusive Education in Italy. A Critical Analysis of the Policy of Integrazione Scolastica. Rotterdam: Sense Publishers.

Demetrio, D. (2003). Ricordare a scuola: fare memoria e didattica autobiografica. Bari: Laterza.

Demo, H. (2015). Didattica delle differenze: un'introduzione. In H. Demo (a cura di). Didattica delle differenze: proposte metodologiche per una classe inclusiva. Trento: Erickson. 11-26

Elia, G. (2017). La relazione educativa: strumento privilegiato del fare educazione. In S. Kanizsa & A.M. Mariani (a cura di). Pedagogia generale. Torino: Pearson. 132-146.

Gagné F. (2009-04a). Building gifts into talents: brief overview of the DMGT 2.0. IGifted. (152), 5-9. In https://talentfuldeunge.dk/sites/default/files/dmgt.pdf

[last access 18/04/2024]

Kanizsa, S. & Mariani, A. M. (2020). Introduzione alla pedagogia generale. Milano:

Pearson.

Lucangeli, D. (a cura di) (2019), Gifted. La mente geniale. Riconoscere e educare bambini plusdotati. Firenze: Giunti Scuola.

Margiotta, U. (2018). La formazione dei talenti: tutti i bambini sono un dono, il talento non è un dono. Milano: FrancoAngeli.

McBer, H. (2000). Research into teacher effectiveness: A model of teacher effectiveness report by Hay McBer to the Department for Education and Employment. Report prepared by Hay/McBer for the government of the United Kingdom. In: http://www.teachernet.gov.uk/teachinginengland/detail.cfm?id=521 [last access 28/04/2024]

Morganti, A., & Robert, R. (2017). Prosocialità ed emozioni: un’alleanza per l’inclusione a scuola. Psicologia e scuola, 50, 30-37.

Neihart, M., & Betts, G. (2010). Revised profiles of the gifted and talented. https://sciencetalenter.dk/sites/default/files/revised_profiles_of_the_gifted_and_talented_-_neihart_and_betts.pdf ] [last access 28/04/2024]

Novello, A. (2018). Gli studenti gifted: riflessioni e proposte per la loro valutazione linguistica. EL. LE, 7(3), 391-412.

Novello, A. (2021). La progettazione inclusiva per gli studenti gifted nella classe di lingua. SAIL, 17, 291-300.

Nussbaum, M. (2012). Creare capacità: liberarsi dalla dittatura del Pil. Bologna: Il Mulino.

Pfeiffer, S. (2015). Essentials of Gifted Assessment. Hoboken: Wiley.

Pinnelli S. (2019) (a cura di). La didattica per l’alunno plusdotato: modelli, strategie e metodologie di intervento. Lecce: PensaMultimedia. pp. 221-247.

Polito, M. (2000). Attivare le risorse del gruppo classe: nuove strategie per l'apprendimento reciproco e la crescita personale. Trento: Erickson.

Postic, M. (1986). La relazione educativa. Oltre il rapporto maestro-scolaro. Roma: Armando.

Reis, S.M. & Renzulli, J.S. (2010), The schoolwide enrichment model: A focus on student strengths & needs, Gifted Education International, 26, 2, 140-156.

Reis, S. M., Renzulli, J. S. & Milan, L. (2021). Il Modello di Arricchimento Scolastico Un approccio di sviluppo del talento per la scuola italiana, L’integrazione scolastica e sociale, 4, 3-15.

Robinson, K. (2017). Fuori di testa: perché la scuola uccide la creatività. Trento: Erickson.

Sandri, P., & Brazzolotto, M. (2017). Quando la plusdotazione non porta al successo scolastico, L'integrazione scolastica e sociale, 16(1), 66-71.

Sorrentino, C. (2017). Giftedness e contesti secondo una prospettiva pedagogica, Italian journal of special education for inclusion, 5(1), 161-170.

Tavolo Tecnico Scientifico Regione Veneto (2015), Linee Guida per i Gifted Children a supporto del sistema scolastico per i gifted children e per i ragazzi/ragazze con buon potenziale cognitivo - Potenziare il potenziale nel sistema scolastico. https://www.icgabrielimirano.edu.it/wp-content/uploads/2-LINEE-GUIDA-Gifted-Children.pdf. [last access 28/04/2024]

Tomlinson, C. A., & Strickland, C. A. (2005). Differentiation in practice: A resource guide for differentiating curriculum, grades 9-12. ASCD.

Tomlinson, C. A. & Imbeau, M.B. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria, Virginia: Ascd.

Vinci, V., & Sgambelluri, R. (2020). Riconoscere e promuovere il talento e l’alto potenziale di studenti Gifted: dai test di valutazione alle strategie didattiche personalizzate. Formazione & insegnamento, 18(2), 253-269.

Winebrenner, S. (2012). Teaching Gifted Kids in Today's Classroom: Strategies and Techniques Every Teacher Can Use (Revised & Updated Third Edition). Free spirit publishing.

Zanetti, M. A. (2020). Plusdotazione non solo QI: tra mito e realtà. Giornale italiano di psicologia, 47(3-4), 889-896.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i2.1090

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296