DIGITAL AUTOBIOGRAPHY. THE CONTRIBUTION OF TECHNOLOGY AND AI IN INITIAL TEACHER TRAINING COURSES

Stefania Maddalena

Abstract


All’interno del dibattito sorto a livello internazionale nell’ambito di ricerca dell’AIED (artificial intelligence in education), volto ad indagare il ruolo delle nuove tecnologie nei processi di educazione, insegnamento e apprendimento, il presente contributo intende approfondire le potenzialità riflessive ed autoriflessive della Digital Autobiography che si configura come una originale opportunità per arricchire l’esperienza della tradizionale narrazione autobiografica, attraverso l’utilizzo di un AI chat boot. Nello specifico, sarà presentato uno studio di caso, che ha visto coinvolti un gruppo di futuri insegnanti di scuola primaria, in una duplice esperienza di “autobiografia educativa” realizzata con un AI chat boot preventivamente addestrato e con la modalità “carta e penna”. L’obiettivo sarà quello di operare un confronto tra i diversi dispositivi narrativi proposti per comprendere come l’utilizzo di applicazioni digitali in ottica autobiografica possa contribuire a far emergere anche gli stati affettivo/emozionali dei vissuti personali degli intervistati.

 

Within the international debate that emerging in the field of AIED (Artificial Intelligence in Education) research, aimed at investigating the role of new technologies in educational processes, this contribution intends to investigate the reflective and self-reflective potential of Digital Autobiography, which is configured as an original opportunity to enrich the experience of traditional autobiographical narration, through the use of an AI chatbot. Specifically, the paper presents a case study involving a group of future primary school teachers, in a dual experience of “educational autobiography” realised with a previously trained AI chatbot and handwriting mode. The aim is to Explore the relationship between different narrative devices proposed to understand how the use of digital applications in autobiographical perspective can also contribute to bringing out the affective/emotional states of the interviewees’ personal experiences


Keywords


Educational autobiographies, AI chat-bots, reflexivity, emotions, teacher training

Full Text:

PDF

References


Baldacci, M., Frabboni, F. (2013). Manuale di metodologia della ricerca educativa. Torino, UTET.

Boffo V. (2012). L’insegnante riflessivo: tra teoria e prassi, in Ulivieri S., (a cura di) Insegnare nella scuola secondaria. Per una declinazione della professionalità docente. (pp. 43-67). Pisa, ETS.

Bruni, E.M. (2023). Meaningful, Affective and Social Learning in the Algorithm Domain. Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics, 7,2.

Cambi, F., Piscitelli, M. (2005). Complessità e narrazione paradigmi di trasversalità dell’insegnamento. Roma, Armando Editore.

Clandinin J.D., Connelly M.F. (2000), Narrative Inquiry: Experience and Story in Qualitative Research. San Francisco, JosseyBass Publishers.

Dewey, J. (1929). Le fonti di una scienza dell’educazione, trad. it. M. Tioli Gabrieli, L. Borrelli (1994). Firenze, La Nuova Italia.

Fabbri L., Striano, M., Melacarne, C. (2008). L’insegnante riflessivo. Coltivazione e trasformazione delle pratiche professionali. Milano, FrancoAngeli.

Floridi, L. (2022). Etica dell’intelligenza artificiale: sviluppi, opportunità, sfide. Milano: Raffaello Cortina.

Kreknin, I. (2019). Digital Life Narratives/Digital Selves/Autobiography on the Internet. Handbook of Autobiography/Autofiction, 1, 557-564.

Mariani A. (Ed.). (2014). L’orientamento e la formazione degli insegnanti del futuro. Firenze, Firenze University Press.

McNeill, L. (2022). Digital Posthuman Autobiography. In Oxford Research Encyclopedia of Literature. Oxford, Oxford University Press.

Morsanuto, S., Cipollone, E., & Peluso Cassese, F. (2023, July). Learning Labs and Virtual Reality. The Metaverse to Enhance Learning. In International Conference on Human-Computer Interaction (pp. 63-80). Cham: Springer Nature Switzerland.

Panciroli, C., Rivoltella, P.C. (2023). Pedagogia algoritmica. Per una riflessione educativa sull’Intelligenza Artificiale. Brescia, Editrice Morcelliana.

ShÖn, D.A. (1999). Il professionista riflessivo per una nuova epistemologia della pratica professionale. Bari, Edizioni Dedalo.

Sirignano, F.M., Maddalena, S. (2012). La pedagogia autobiografica. Riflessioni e percorsi formativi, Lecce, Pensa Multimedia.

Tacconi, G. (2011). La didattica al lavoro. Analisi delle pratiche educative nell’istruzione e formazione professionale. Milano. Franco Angeli.

Libro Bianco per l’Intelligenza Artificiale al servizio del cittadino.

https://nexa.polito.it/nexacenterfiles/librobianco_AI.pdf

The Future of Education and Skills: Education 2030. https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf

Risks and benefits of Artificial Intelligence

https://www.europarl.europa.eu/topics/it/article/20200918STO87404/quali-sono-i-rischi-e-i-vantaggi-dell-intelligenza-artificiale




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i2.1082

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296