INCLUSIVE ASSESMENT? A POSSIBLE APPROACH. DEVELOPING INCLUSIVE EVALUATION THROUGH UNCONVENTIONAL EVALUATION APPROACHES

Maria Luisa Boninelli

Abstract


In debates on didactics and, more generally, in the world of education, assessment of learning is one of the most important pedagogical topics.

Assessment is the cornerstone of scientific research as it assumes a new centrality in the human and social sciences.

This paper highlights the crucial role of assessment in learning contexts and how the pedagogical actions of the teacher can be seen as central to developing students' cognitive processes.


Keywords


Narrative assessment, formative autobiography, inclusion assessment, primary school

Full Text:

PDF

References


Baldacci (2006). Individualizzazione o personalizzazione. Trento: Centro Studi Erickson.

Bertagna G.(2008).Dietro una riforma. Quadri e problemi pedagogici dalla riforma Moratti (2001-2006) al “cacciavite” di Fioroni. Soveria Mannelli (CZ): Rubbettino

Booth & Ainscow (2014). Nuovo index per l’inclusione. Percorsi di apprendimento e partecipazione a scuola. Roma: Carocci Faber

Bruner J. (1956). A study of thinking. John Wiley & sons. New York. Trad. It. Il pensiero. Strategie e categorie. Roma: Armando editore (1969).

Bruner J. (1988). Actual minds, possible words. Harvard University Press, Cambridge trad.it. La mente a più dimensioni. Roma-Bari: Editori Laterza.

Bruner J. (1990). Acts of meaning. Harvard University Press, Cambridge trad.it. La ricercar del significato. Torino: Bollati Borignhieri.

Cambi F. (2002). L’autobiografia come metodo formative. Roma-Bari: Editori Laterza

Cambi F. (2003). Formare alla complessità. Roma: Carocci editore.

Carr M. (2001) Assessment in early childhood settings. Learning stories. London: Paul Chapman.

Chiappetta Cajoloa L., Cirani A. (2013). Didattica inclusiva. Quali competenze per gli insegnanti? Roma: Armando Editore

Cullen J., Williamson D. e Lepper (2005). Exploring narrative assessment to promote empowerment of educators and parents of children with special educational needs. Inclusive and supportive education congress. International Special Education Conference, Inclusion: celebrating diversity?. Scotland, Glasgow 1-4 August.

Cottini L. (2016). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci Editore

Crispiani P. (2004) Didattica cognitivista. Roma: Amando editore

Damiano E. (2007). Il Sapere dell’insegnare. Introduzione alla didattica per concetti, con esercitazioni. Milano: Hoepli editore.

Damiano E. (2011). Il senso della valutazione. Fenomenologia sociale e opzioni epistemologiche. Education Science and Society, 2, pp. 10-39.

Demetrio D. (1996). Raccontarsi. L’autobiografia come cura di sé. Milano: Raffaello Cortina editore.

Demetrio D. (1998). Pedagogia della Memoria. Roma: Meltemi editore.

Demetrio D. (1999). L’educazione non è finita. Milano: Raffaello Cortina editore.

Demetrio D. (2008). La scrittura clinica. Consulenza autobiografica e fragilità esistenziali. Milano: Raffaello Cortina editore.

Demetrio D. (2013). Educare è narrare. Le teorie, le pratiche, la cura. Sesto San Giovanni (MI): Mimesis Edizioni.

Florian L. e Linklater H. (2010). Preparing Teachers, for inclusive education unsing inclusive pedagogy to enhance teaching and learning for all. Cambridge Journal of Education, 40, 4 pp. 369-386.

Medeghini R. (2006). Dalla qualità dell’integrazione all’inclusione. Analisi degli integratori di qualità per l’inclusione. Brescia: Vannini editore.

Miur (2020b). Ordinanza Ministeriale del 4 dicembre 2020, n.172. Valutazione periodica e finale degli apprendimenti delle alunne e degli alunni delle classi della Scuola Primaria e Linee Guida per la formulazione dei giudizi descrittivi nella valutazione periodica e finale della scuola primaria. Testo disponibile sul sito www.miur.gov.it

Mulè P. (2022) La scuola Inclusiva tra problemi e prospettive. Educrazia, rivista di riflessioni pedagogiche e didattiche vol 1, Num 1

Organizzazione Mondiale della Sanità (2002). ICF. Classificazione del Funzionamento, della Disabilità e della Salute. Trento: Centro Studi Erickson.

Rondanini L. (2019). L’ICF e la progettazione partecipata del PEI. Per una scuola come comunità e sostegno. Napoli: Editrice Tecnodid

Smorti A. (2006). L’interpretazione dei cambiamenti incongruenti nelle relazioni tra pari: un approccio narrativo. Milano: Franco Angeli editore

William D. (2011a). Embedded Formative Assessment. Bloomington: Solution Tree Press.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i1.1051

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296