THE INCLUSIVE VALUE OF MOTOR EDUCATION AT SCHOOL

Antonio Ascione, Maria Giovanna Tafuri

Abstract


The history and value of physical education from an inclusive point of view differs based on the ideology of the Nation. In Italy, starting from the seventies, pupils suffering from disabilities, regardless of their health conditions, participate in physical activities together with all children. The aim of this work is to demonstrate, through a study carried out in a primary school in the province of Bari, the inclusive potential of physical education in schools. Specifically, 7 motor education teachers from 4 primary schools were selected, and the effort they had to make to include pupils with difficulties in a general motor education context was observed and evaluated.


Full Text:

PDF

References


Bailey, R. (2017). Physical Education and Sport in Schools: A Review of Benefits and Outcomes in “Journal of School Health”, 76, 8, 2006, pp. 397-401; Sport England, Review of evidence on the outcomes of sport and physical activity, London, Sport England Org.

Bianchi, A. (2020). Una proposta di educazione fisica inclusiva nella scuola primaria. Indagine e intervento sullo sviluppo delle capacità psicomotorie in una classe seconda.

Caldin, R. (2019). Voce Inclusione in Dizionario di Pedagogia speciale, a cura di L. D’Alonzo, Brescia, Scholè, p. 261.

Cappuccio, G., & Maniscalco, L. (2020). Physical and Inclusive Education. Un percorso di ricerca Inquiry based con i futuri docenti di sostegno. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 4(4_sup).

Cottini, L. (2018). Universal design for learning e curricolo inclusivo, Firenze, Giunti.

Cottini, L. (2022). Un insegnante inclusivo per una scuola che sa fare i conti con le differenze. RicercAzione, 14(2), 57-64.

De Luca, C. (2013). Pedagogia della cittadinanza ed educazione motoria. Esperienze di inclusione. I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA, 431-450.

De Vita, T., & Rosa, R. (2017). Attività motorie, corporeità, educazione, inclusione nella prospettiva di una didattica speciale. Italian Journal of Health Education, Sport and Inclusive Didactics, 1(3).

Di Palma, D., Ascione, A. (2017). Le Scienze Motorie e Sportive per favorire un Sistema Inclusivo dei BES, in “Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva”, 1, 3, p. 35.

Fiore, I., & Baldassarre, M. (2022). Ripensare gli spazi: l’educazione all’aperto come proposta per il benessere e il miglioramento dell’apprendimento degli alunni. IUL Research, 3(6), 137-149.

Galanti, M. A., Giaconi, C., & Zappaterra, T. (2021). Didattiche e progettazioni: storie e tracce evolutive verso l’inclusione. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 9(1), 007-014.

Gaspari, P. (2022). Nuovo PEI-Progetto di vita: l’esigenza di una rinnovata professionalità del docente specializzato. Alcune riflessioni critiche sulle possibili proposte evolutive. L'integrazione scolastica e sociale, 21(3), 39-55.

Giaconi, C., D’Angelo, I., Marfogli, A., & Gentilozzi, C. (2023). Ecosistemi formativi inclusivi.

Mazzantini, M. (2020). L'educazione motoria nella scuola primaria, metodologia dell'insegnamento per la classe quarta e quinta.

Moliterni, P. (2013). Didattica e scienze motorie, Roma, Armando, p. 239.

Murdaca, A. M., & Oliva, P. (2015). Educazione motoria, attività sportiva e inclusione scolastica. In Didattica in movimento (Vol. 32, pp. 69-90). La Scuola.

Orsomarso, V. (2021). Recensione a: L. Bellatalla, E. Marescotti (a cura di), Tra Scienza e Storia dell’educazione. In dialogo con Giovanni Genovesi, Roma, Anicia, 2021. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 13(22), 152-155.

Palumbo, C. (2018). Il corpo inclusivo. Educazione, espressività e movimento, Napoli, Edises, 2018

Perla, L., & Martini, B. (2019). Professione insegnante. Idee e modelli di formazione. Franco Angeli.

Perla, L., & Vinci, V. (2021). La formazione dell’insegnante attraverso la ricerca. Un modello interpretativo a partire dalla didattica dell’implicito. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 13(21), 38-67.

Pierobon, R. (2023). Educazione motoria inclusiva: analisi dei benefici attraverso una proposta di basket integrato e stato dell'arte.

Pittalis, M. (2019). Sport e diritto. L'attività sportiva fra «performance» e vita quotidiana, Padova, CEDAM.

Saturno, M.T. (2021). Storia dell'inclusione scolastica in Italia. Lettura pedagogica della normativa, Milano, StreetLib.

Sgambelluri, R., Vinci V. (2020). Corporeità e inclusione. Una ricerca con i futuri insegnanti specializzati, in “Formazione & Insegnamento”, XVIII, 1.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i1.1039

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296