TEACHING/LEARNING PROCESSES AND INCLUSION: PSYCHO-PEDAGOGICAL PERSPECTIVES

Francesca Latino, Francesco Tafuri

Abstract


The international scenario is moving rapidly towards the promotion of an inclusive school. In Italy, this reality has been faced for many years, but the transformations and international discussion have raised new questions and critical reflections. In particular, the focus of research in the pedagogical and psychological fields is now placed on what are considered the key factors of integration and inclusion processes, namely teacher training, the development and monitoring of educational contexts, as well as the production and increase of inclusive teaching practices. The heated debate that has been open for several years now on issues related to the inclusive process at the national level, represents the background from which the idea of the research presented in this work starts and develops.


Keywords


academic achievement; special pedagogy; educationa process

Full Text:

PDF

References


Aiello, P., Pace, E. M., & Sibilio, M. (2023). A simplex approach in Italian teacher education programmes to promote inclusive practices. International Journal of Inclusive Education, 27(10), 1163-1176.

Anello, F., & Pitingaro, S. (2020). Progettare, scegliere, risolvere problemi: il tirocinio nella formazione universitaria per il docente inclusivo. Formazione & insegnamento, 18(4), 133-153.

Bodhi, R., Singh, T., Joshi, Y., & Sangroya, D. (2022). Impact of psychological factors, university environment and sustainable behaviour on teachers' intention to incorporate inclusive education in higher education. International Journal of Educational Management, 36(4), 381-396.

Cajola, L. C., & Ciraci, A. M. (2018). Il docente inclusivo tra bisogni formativi e pratiche didattiche. Un’indagine empirica sulla efficacia dei corsi di formazione. MeTis-Mondi educativi. Temi indagini suggestioni, 8(2), 292-329.

Camedda, D., & Santi, M. (2016). Essere insegnanti di tutti: atteggiamenti inclusivi e formazione per il sostegno. L’integrazione scolastica e sociale, 15(2), 141-149.

Canevaro, A., & Ianes, D. (2023). Un'altra didattica è possibile: Esempi e pratiche di ordinaria didattica inclusiva. Edizioni Centro Studi Erickson.

Castillo Escareño, J. R. (2016). Docente inclusivo, aula inclusiva. Revista de educación inclusiva.

Cornoldi, C., De Beni, R., Zamperlin, C., & Meneghetti, C. (2005). AMOS 8-15. Abilità e motivazione allo studio: prove di valutazione per ragazzi dagli 8 ai 15 anni. Manuale e protocolli. Edizioni Erickson.

De Angelis, M. (2021). Valutare le competenze del docente inclusivo: revisione sistematica nei corsi di specializzazione sul sostegno in Italia. Form@ re, 21(1).

de Anna, L. (2014). La scuola inclusiva: ruoli e figure professionali. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 2(2), 109-127.

Dewsbury, B., & Brame, C. J. (2019). Inclusive teaching. CBE—Life Sciences Education, 18(2), fe2.

Escareño, J. R. C. (2017). Docente inclusivo, aula inclusiva. Revista de educación inclusiva, 9(2).

European Agency for Special Needs and Inclusive Education (EASNIE) (2012). Teacher ed-ucation for inclusion. Profile of inclusive teachers. Estratto da: https://www.european-agency.org.

Favorini, A. M. (2015). La formazione degli insegnanti per una scuola inclusiva. STUDIUM EDUCATIONIS-Rivista semestrale per le professioni educative, (3), 61-76.

Finkelstein, S., Sharma, U., & Furlonger, B. (2021). The inclusive practices of classroom teachers: A scoping review and thematic analysis. International Journal of Inclusive Education, 25(6), 735-762.

Fiorucci, A. (2019a). La funzione docente nello sviluppo e nella promozione di una scuola inclusiva. CQIIA Rivista, 20, 79-90.

Fiorucci, A. (2019b). Inclusione, disabilità e formazione docenti. Uno studio sulla rilevazione degli atteggiamenti e dei fattori associati in un gruppo di futuri insegnanti. La scala OFAID. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 7(2), 271-293.

Gardner, H., & Hatch, T. (1989). Educational implications of the theory of multiple intelligences. Educational researcher, 18(8), 4-10.

Gibbs, S. (2007). Teachers' perceptions of efficacy: Beliefs that may support inclusion or segregation. Educational and Child Psychology, 24(3), 47.

Goleman, D., Boyatzis, R. E., & McKee, A. (2013). Primal leadership: Unleashing the power of emotional intelligence. Harvard Business Press.

Gulisano, D. (2023). Quale profilo per il docente inclusivo? Alcune risultanze di un’indagine esplorativa effettuata al Corso di Specializzazione per le Attività di Sostegno Didattico agli Alunni con Disabilità dell’Università degli Studi di Catania. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 15(25), 273-290.

Herman, K. C., Sebastian, J., Eddy, C. L., & Reinke, W. M. (2023). School Leadership, Climate, and Professional Isolation as Predictors of Special Education Teachers’ Stress and Coping Profiles. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 31(2), 120-131.

Ianes, D., & Canevaro, A. (2016). Orizzonte inclusione: Idee e temi da vent'anni di scuola inclusiva. Edizioni Centro Studi Erickson.

Larios, R. J., & Zetlin, A. (2023). Challenges to preparing teachers to instruct all students in inclusive classrooms. Teaching and Teacher Education, 121, 103945.

Letzel, V., Pozas, M., & Schneider, C. (2023). Challenging but positive!–An exploration into teacher attitude profiles towards differentiated instruction (DI) in Germany. British Journal of Educational Psychology, 93(1), 1-16.

Montesano, L., & Straniero, A. (2019). Un questionario per indagare convinzioni e atteggiamenti degli insegnanti in formazione rispetto all’inclusione e alla disabilità. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 7(2), 309-321.

Orozco, I., & Moriña, A. (2023). How to become an inclusive teacher? Advice from Spanish educators involved in early childhood, primary, secondary and higher education. European Journal of Special Needs Education, 1-16.

Pijl, S. J., & Meijer, C. J. (2002). Factors in inclusion: A framework. In Inclusive Education (pp. 8-13). Routledge.

Pugnaghi, A. (2020). L'insegnante specializzato per le attività di sostegno nella scuola inclusiva: dalla delega alla corresponsabilità educativa. L'integrazione scolastica e sociale, 19(1), 82-108.

Ruzzante, G. (2017). La scuola come comunità inclusiva. Una rilettura in chiave inclusiva del Rapporto Delors. Formazione & insegnamento, 15(2 Suppl.), 257-262.

Sandrone, G. (2019). Scuola inclusiva: una ricerca-azione per la professionalità docente. CQIIA Rivista, 20, 37-49.

Schladant, M., Ocasio-Stoutenburg, L., Nunez, C., Dowling, M., Shearer, R., Bailey, J., ... & Natale, R. (2023). Promoting a culture of inclusion: impact of professional development on teachers’ assistive technology practices to support early literacy. Journal of Early Childhood Teacher Education, 44(2), 147-166.

Schwarz, N., & Bless, H. (2013). Constructing reality and its alternatives: An inclusion/exclusion model of assimilation and contrast effects in social judgment. In The construction of social judgments (pp. 217-245). Psychology Press.

Senge, P. M. (1990). The art and practice of the learning organization.

Sisti, F. (2020). Enneagramma, motivazione e stile cognitivo: una prospettiva inclusiva per lo studio delle lingue straniere. EL. LE, 9(2), 295-316.

Sternberg, R. J., & Smith, E. E. (Eds.). (1988). The psychology of human thought. CUP Archive.

Suzic, N. (2009). Passi verso una scuola inclusiva. Dai principi alle competenze necessarie. Edizioni Erickson.

Turano, A. (2023). La formazione dei docenti di sostegno. Profili normativi e una discussione. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 15(25), 303-320.

Venema, E., Otten, S., & Vlaskamp, C. (2015). The efforts of direct support professionals to facilitate inclusion: The role of psychological determinants and work setting. Journal of Intellectual Disability Research, 59(10), 970-979.

Vergani, F., & Kielblock, S. (2021). Atteggiamenti dei docenti nei confronti dell'inclusione scolastica. L'integrazione scolastica e sociale, 20(1), 124-156.

Vianello, R., & Di Nuovo, S. (2015). Quale scuola inclusiva in Italia?: Oltre le posizioni ideologiche: risultati della ricerca. Edizioni Centro Studi Erickson.

Wiebe Berry, R. A., & Kim, N. (2008). Exploring teacher talk during mathematics instruction in an inclusion classroom. The Journal of Educational Research, 101(6), 363-378.

Zanazzi, S. (2018). I docenti inclusivi tra teoria e pratica. Italian Journal of Educational Research, (21), 261-274.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i1.1018

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296