Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

La rivista offre uno spazio di condivisione, che valorizzi la ricerca scientifica, sui temi dell’educazione alla salute attraverso lo studio delle Neuroscienze Educative applicate alla scuola (Didattica e Didattica inclusiva), allo sport ed alle Nuove Tecnologie.  L’interesse per la divulgazione dei lavori di ricerca è ispirato a “Health 2020”.
Particolare attenzione è rivolta da tali attività ai processi di inclusione di soggetti con disabilità.
Il modello di politica europea elaborato dall’OMS spinge tutti i governi ad azioni concrete, in tutti i settori, a tutti i livelli e in ogni paese, coinvolgendo le parti interessate, affinché tutti i cittadini possano vivere meglio e più a lungo grazie a uno stile di vita che preveda lo svolgimento di attività fisica su base regolare e l’uguaglianza nei diritti alla pratica sportiva. La ricerca scientifica in questi ambiti, sia a livello italiano che europeo, è florida, trasversale e di buon livello e può contribuire alla spinta che l’OMS vuole dare alla concezione educativa del movimento.
In questo contesto, è importante non sottovalutare l’influenza e l’impatto che le nuove tecnologie hanno nella vita degli individui. Lo sviluppo tecnologico è un fattore di accelerazione dei fenomeni che sono direttamente connessi. Rappresenta un veicolo di socialità con nuovi aspetti ed è strumento per il lavoro, lo scambio e la cultura sui quali è di sicuro interesse sviluppare riflessioni ed effettuare ricerca per individuarne le potenzialità e i rischi. Lo studio delle tecnologie è trasversale agli studi in ambito psicologico e pedagogico offrendone una visione di maggiore dettaglio. 

 

The Journal offers a space for sharing, which enhances scientific research, on health education issues through the study of Educational Neurosciences applied to schools (Didactics and Inclusive Teaching), Sports, and New Technologies. The interest of scientific publication of research works is inspired by "Health 2020".
Particular attention is paid by these activities to the processes of inclusion of people with disabilities.
The European policy model developed by OMS pushes all governments to take concrete action, in all sectors, at all levels and in every country, involving stakeholders, so that all citizens can live better and longer thanks to a lifestyle that includes the exercise of physical activity on a regular basis and equality in the rights to sports. Scientific research in these sectors, both at Italian and European level, is flourishing, transversal and of a good standard. It can contribute to the boost that WHO wants to give to the educational concept of the movement. The Physical Activity Strategy aims to push governments and stakeholders to work to increase levels of practice for all European citizens.
In this context, it’s important not to underestimate the influence and impact that new technologies have on individuals' lives. Technological development is a factor accelerating the phenomena that are directly connected. It represents a vehicle for socializing with new aspects and it is a fundamental tool for work, exchange, and culture. So, it is interesting to develop reflections and carry out research to identify its potential and risks. The study of technologies is transversal to those both in the psychological and pedagogical fields, offering a vision of greater detail.

AIMS AND SCOPES

The journal is aimed at researchers, educators, trainers and teachers; it publishes original empirical research papers, case studies and experiences, critical and systematic studies, adapted translations and brief reports on recent developments in these sectors.

The goal is to spread scientific and methodological culture, to encourage debate and stimulate new research.

DIRETTORE/EDITOR IN CHIEF Francesco Peluso Cassese (Unicusano - Italy)

MANAGING EDITOR Stefania Morsanuto (Unicusano - Italy)

COMITATO SCIENTIFICO / EDITORIA L BOARD: Beatrice Aurelia Abalasei (Alexandra Ioan Cuza University - Romania), Antonio Ascione (University of Naples “Parthenope” - Italy), Javier Brazo-Sayavera (University of the Republic of Uruguay), Onofrio Antonio Catalano (University of Harvard -USA), Francesco Casolo (Cattolica - Italy), Andrea Ceciliani (Alma Mater Studiorum University of Bologna - Italy), Dario Colella ( Foggia University - Italy), Paola Damiani (University of Turin), Henriette Danes (University of Eotvos - Hungary), Davide Di Palma (University of Naples “Parthenope” - Italy), Monica Dragoicea (University Politehnica of Bucharest- Romania), Ario Federici (University of Urbino “Carlo Bo” - Italy), Francesco Fischetti ( Bari University) Filippo Gomez Paloma (University of Salerno - Italy), emilia Florina Grosu (Bolyai University - Romania), Luca Impara (Unicusano University - Italy), Bela Molnar (University of Eotvos - Hungary), Stefania Morsanuto ( Unicusano - Italy) Agnes Nemeth-Toth (University of Budapest - Hungary), Goran Oreb (University of Zagreb - Croatia), Elvira Padua (San Raffaele Rome University), Valentina Perciavalle (University of Catania - Italy), Eliisa Pitkasalo (University of Tampere - Finland), Gaetano Raiola (University of Salerno - Italy), Antonio Donato Sciacovelli (University of Turku - Finland), Domenico Tafuri - Co Editor ( Parthenope Naples University),Mirela Vasilescu (University of Craiova - Romania).

Comitato Editoriale/Editorial Committee

Anna Maria Mariani ( Niccolò Cusano Rome University), Luigi Piceci ( Niccolò Cusano Rome University), Stefania Morsanuto ( Niccolò Cusano Rome University), Luisa Bonfiglio ( Niccolò Cusano Rome University)


ISSN: 2532-3296

Indexin

 

 

 

DOI® number           

Each paper published in Italian Journal of Health Education, sports and inclusive didactics is assigned a DOI® number. The DOI of this journal is //doi.org/10.32043/gsd

Avvisi

 
Non è stato pubblicato nessun avviso.
 
Altri avvisi...

V. 4, N. 3 (2020): Research and reflections on education, technologies and psychofisical wellbeing in difficoulties - Ricerca e riflessioni su istruzione, tecnologie e benessere psicofisico in situazioni di disagio

Sommario

Articoli

Francesco Peluso Cassese
PDF
Patrizia Belfiore, Pompilio Cusano
PDF
Pierre-Olivier WEISS
PDF
Anna Maria Mariani
PDF
Stefania Morsanuto, Luigi Piceci, Francesco Peuso Cassese
PDF
Tiziana De Vita, Domenico Tafuri
PDF
Angela Magnanini, Alessandro BORTOLOTTI
PDF
Italo Sannicandro
PDF
Dario Colellla, Cristina d'Arando, Sergio Bellantonio
PDF
Pierre-Olivier Weiss, Maurizio Alì, Cédric Ramassamy, Gabriella Alì
PDF
Ivano Giuseppe Gamelli, Nicoletta Ferri, Nicoletta Ferri, Laura Corbella, Laura Corbella
PDF