The Index for Inclusion

Tiziana De Vita, Roberta Rosa

Abstract


The change that has marked the educational planning and the organizational-didactic practices has been defined by its integration into the school of students with disabilities, from Law 118/1971 to Law 517/1977, from the Judge- ment of the Constitutional Court n. 215/1987 to the framework law n. 104/1992.
These laws have marked the steps that go from exclusion to inclusion and integration.

This path has accompanied the debate on the meaning of integration, inclusion and SEN.
Integration is only a matter of disabled students. Inclusion, otherwise, responds in an individualized way to the different Special Educational Needs manifested by the students (even by those not certified with any disabilities). The Index calls for a reflection on the difference between the expressions “integration” and “inclusion”, which refer to different educational contexts.


Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Booth T. E Ainscow M., L‟Index per l‟inclusione, Erickson, Trento 2008.

Booth T. E Ainscow M., Nuovo Index per l‟inclusione, Carocci Faber Roma 2014.

Canevaro A. , Scuola inclusiva e mondo più giusto, Erickson, Trento 2013.

Canevaro A., Ianes D., Buone prassi di integrazione scolastica, Trento, Erickson 2002

Di Palma, D., & Tafuri, D. (2016). Special needs and inclusion in sport management: a specific literature review. Sport Science, 9(Suppl. 2), 24-31.

Dovigo F., Pedagogia e didattica per realizzare l’inclusione, Roma, Carocci 2017

Ianes D., Il bisogno di una “speciale normalità per l’integrazione”, in “Difficoltà di apprendimento”, vol. 7, n. 2, pp. 157-164 2001.

Ianes D. Come cambiano i bisogni: dall’integrazione degli alunni con disabilità all’inclusione dei molti alunni con bisogni educativi speciali, in “Rassegna”, Istituto Pedagogico Provinciale di Bolzano, Anno XI, 2003.

Ianes D., La diagnosi funzionale secondo l’ICF. Il modello OMS, le aree e gli strumenti. Trento, Erickson 2004.

Ianes D.,Biasioli U., L’ICF come strumento di classificazione, descrizione e comprensione delle competenze, in “L’integrazione scolastica e sociale”, vol. 4, n. 5, pp. 391-422 2005.

Ianes D. , Bisogni Educativi Speciali e inclusione, Erickson,Trento 2005.

Ianes D., Didattica inclusiva con la LIM, Erickson, Trento 2009.

Ianes D., La speciale normalità, Erickson, Trento 2006.

Ianes D., Tortello M. (a cura di), La qualità dell’integrazione scolastica, Erickson, Trento 1999.

Ianes D., Qualche spunto di riflessione su integrazione, inclusione, disabilità e Bisogni educativi Speciali, in «L‟integrazione scolastica e sociale», vol. 8, n. 5, pp. 440-445, 2009.

Ianes D., Canevaro A., Facciamo il punto su… L‟integrazione scolastica, Erickson,Trento 2008.

Ianes D., Macchia V., La didattica per i Bisogni Educativi Speciali, Erickson, Trento 2008.

Ianes D., Cramerotti S., Tait M., Dislessia, Erickson, Trento 2007.

Ianes D., Cramerotti S., Alunni con BES – Bisogni Educativi Speciali, Erickson, Trento 2013.

Ianes D., Cramerotti S.,Usare l’ICF nella scuola, Erickson, Trento, 2011; Nocera S., Il diritto all‟integrazione nella scuola dell‟autonomia, Erickson,Trento 2001.

Organizzazione Mondiale della Sanità (1980), ICIDH. International Classification of Impairements, Disabilities, and Handicaps. A manual of classification relating to conseguences of diseases, Geneve, W.H.O.

Organizzazione Mondiale della Sanità (1997), ICIDH-2: International Classification of Functioning and Disability, Geneve, W.H.O.

Organizzazione Mondiale della Sanità(2002), ICF/International Classification of Functioning, Disability and Health, trad. it. Classificazione Internazionale del Funzionamento, della Disabilità e della Salute, Trento, Erickson.

Organizzazione Mondiale della SanitàICF-CY (Classificazione Internazionale del Funzionamento, della Disabilità e della Salute - Versione per bambini e adolescenti), OMS, Erickson, Trento, 2007;

Perla L., (29-30 aprile 2010). Didattica dell’implicito. Brecia: La scuola

Perla L., La ricerca didattica sugli impliciti d’aula. Opzioni metodologiche. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 6, pp.119-130 2011.

Warnock Committee (1978), Special Educational Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People, London, D.E.S.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v0i2.77

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2018 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.