Sport e inclusione: l’esperienza del Rugby Mixed Ability nella prospettiva dell’Embodied Cognition Sport and inclusion: the experience of the Rugby Mixed Ability in the Embodied Cognition perspective

Paola Damiani, Domenico Tafuri, Enrico Colzani, Filippo Gomez Paloma

Abstract


 

The purpose of this contribution is to highlight the prospects of study and research in a field, that is  a border among sport, pedagogy and neuroscience, aimed to stimulate inclusive processes.

The Embodied Cognition approach favours, especially, the relationship of “subjective dimensions” (the bodily and emotive-relational ones) with the inclusive dimension. The setting of the sport Mixed Ability is coherent and favourable to the realisation of the processes of learning and participation according to the model of the Embodied Cognition. A research project is therefore presented for the understanding and the application of the Rugby Mixed Ability’s activities, according to the pedagogical inclusive perspective.

 

Lo scopo del presente contributo è quello di evidenziare le prospettive di studio e di ricerca in un campo, di confine tra sport, pedagogia e neuroscienze volte a potenziare i processi inclusivi. L’approccio dell’Embodied Cognition, in particolare,  favorisce la messa in relazione delle “Subjective dimensions” (corporee ed emotivo-relazionali) con la dimensione inclusiva. Il setting dello sport Mixed Ability risulta coerente e favorevole alla realizzazione dei processi di apprendimento e partecipazione secondo il modello dell’Embodied Cognition. Viene pertanto presentato un progetto di  ricerca per la comprensione e l’applicazione delle attività del Rugby Mixed Ability, secondo la prospettiva pedagogica inclusive


Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Bellantonio, S. (2015). Embodiment e Pedagogia: lo sport come dispositivo di educazione corporea, in Cunti A. (a cura di) Sfide dei corpi, Milano: Franco Angeli.

Buccino, G., Lui, F., Canessa, N., Patteri, I., Lagravinese, G., Benuzzi, F., Porro, C.A., Rizzolatti, G. (2004). Neural circuits involved in the recognition of actions performed by nonconspecifics: an fMRI study. J. Cogn Neurosci. (Vol. 16, pp. 114–126).

Brittain, I. (2004). Perceptions of Disability and their Impact upon Involvement in Sport for People with Disabilities at all Levels. Journal of Sport and Social Issues, 28: 42.

Brittain, I. (2010). The role of schools in constructing self-perceptions of sport and physical education in relation to people with disabilities. Sport, Education and Society, (9:1, pp. 75-94).

Caldin, R. (2016). Il futuro dell‟inclusione tra disabilità, autodeterminazione e contesti facilitanti, in A.M. Favorini, Conoscenza formazione e progetto di vita. Metodi e prospettive per l‟inclusione universitaria, Milano: FrancoAngeli (pp. 106-128).

Canevaro, A. (2016). Atti del convegno Come fare inclusione? Proposte, idee, progetti. Arona (NO), Novembre, 2016.

Castelfranchi, C. (2002). Fare, avere, essere: riabilitazione e restituzione dei poteri, e cambiamenti della mente. Gruppi Appartamento: progetti ed esperienze nuove. Torino: Anankè edizioni.

Coalter, F. (2005). The Social Benefits of Sport. An Overview to Inform the Community Planning Process. Sport Scotland Research Report no. 98.

Corazza, M., Dyer, J. (2017). A New Model for Inclusive Sports? An Evaluation of Participants’ Experiences of Mixed Ability Rugby. Cogitatio Social Inclusion (Vol. 5 N. 2).

Correale, A. (1999). Il lavoro di équipe. In Berti Ceroni G., Correale A. (a cura di), Psicoanalisi e psichiatria. Milano: Raffaello Cortina.

Contini, M.G. (2009). Etica della professionalità educante: competenze, saperi e passioni. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 4, 2 - Filosofia dell’educazione.

Damiani, P. (2017). Embodied Cognition as Inclusive Approach for Special Educational Needs, in Gomez Paloma, F. (a cura di), (2017), Embodied Cognition: Theories and Applications in Education Science; New York: Nova Science Publishers.

Damiani, P., Ascione, A. (2017). Body, movement and educational robotics for students with Special Educational Needs, Giornale italiano della ricerca educativa, N. 18. Lecce: Pensa Multimedia.

Damiani, P., Colzani, E., Gomez Paloma, F. (2018). Rugby Mixed Ability e Inclusione. Un’analisi di caso tra Sport, Pedagogia e Neuroscienze, Formazione & Insegnamento, Lecce: Pensa multimedia (Vol. 16 – N.1 pp 195-203)

Damiani, P., Gomez Paloma, F. (2018). Educational ECS Un approccio “embodied cognitive” per le scuole, Giornale Italiano della Ricerca Educativa, Lecce: Pensa MultiMedia.

De Anna, L. (2005). Progettare e promuovere Attività Motorie e Sportive Integrate nella formazione di persone con disabilità, L'integrazione scolastica e sociale, Trento: Erickson, 4/1, 39-45.

De Anna, L. (2006). Disabili in movimento, L'integrazione scolastica e sociale, Trento: Erickson, 5/3, 215- 245.

Farber, B., (1959). Effects of a several mentally retarded child on family integration, Monographs of the Society for Research. Child Development, (Vol, 24, n.71).

Federici, A. (2016). Atti Seminario EPALE Itinerari educativi nello sport!, Urbino 21 marzo 2016, https://ec.europa.eu/epale/nb/node/20284

Fogassi, L. (2015). Proprietà cognitive del sistema motorio nella corteccia cerebrale, in Bonalli M., Stefanini L., Antonietti A., La bussola della mente funzionale. Dal corpo intelligente al sé operativo; LED.

Fredricks, J.A., Blumenfeld, P. C., Paris, H. A., (2004). The concept of school engagement has attracted increasing attention School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence. Review of Educational Research Spring 2004, Vol. 74, No. 1, pp. 59-109.

Gallese, V., Lakoff, G. (2005). The brain’s concepts: The role of sensory-motor system in conceptual Knowledge. Cognitive Neuropsychology (Vol. 21, n.0).

Galloni, G. (2009). Basi motorie dell’empatia cognitiva? Teorie & Modelli, n.s., (XIV, 1, pp. 134-147).

Gamelli, I. (2011). Pedagogia del corpo, Milano: Raffaello Cortina.

Glenberg, A.M., Witt, J.K., Metcalfe, J. (2013). From the Revolution to Embodiment: 25 Years of Cognitive Psychology. Perspectives on Psychological Science (Vol. 8, n. 5, 573-585).

Gomez Paloma, F. (2013). Embodied Cognitive Science. Atti incarnati della didattica. Roma: Edizioni Nuova Cultura.

Gomez Paloma, F. (a cura di), (2017). Embodied Cognition: Theories and Applications in Education Science; New York: Nova Science Publishers, Incorporated.

Gomez Paloma, F., Damiani, P. (2015). Cognizione Corporea, Competenze Integrate e Formazione dei Docenti. I tre Volti Dell’Embodied Cognitive Science per una Scuola Inclusiva, Trento: Erickson.

Gomez Paloma, F., Tafuri, D. (2016). The body in didactics. Napoli: Idelson Gnocchi.

Gomez Paloma, F., Ascione, A., Tafuri, D. (2016). Embodied Cognition: il ruolo del corpo nella didattica, Formazione & Insegnamento, (Vol. 14 N. 1 – Supplemento).

Husserl, E. (1950). Cartesianische Meditationen und Pariser Vorträge. L’Aia: Nijhoff .

Kagan J. (2013). Le tre culture. Milano: Feltrinelli Editore.

Maulini, C., Migliorati, M., Isidori, E (2018). La valorizzazione dell’educazione fisica, motoria e sportiva nella scuola italiana: il caso degli “Stati Generali dello Sport di Cremona. Formazione & Insegnamento (Vol. 16-n. 1 Supplemento).

Merleau-Ponty, M. (1945). Phénoménologie de la perception, Gallimard, Paris (trad. it.: Fenomenologia della percezione, Milano: Il Saggiatore.

Moreira, P. A. S., Dias, P., Vaz, F. M., & Vaz, J. M. (2013). Predictors of academic performance and school engagement: Integrating persistence, motivation and study skills perspectives using person-centered and variable-centered approaches. Learning and Individual Differences, 24(2), pp. 117-125.

Nussbaum, M. (2002). Giustizia sociale e dignità umana. Da individui a persone, Bologna: il Mulino.

Nussbaum, M. (2004). L’intelligenza delle emozioni. Bologna: il Mulino.

Rizzolatti, G., Sinigaglia, C. (2006). So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Simplican, S. C., Leader, G., Kosciulek, J., & Leahy, M. (2015). Defining social inclusion of people with intellectual and developmental disabilities: An ecological model of social networks and community participation. Research in Developmental Disabilities, 38, 18-29.

Sugden, D.A., Chambers, M.E. (2006). Stability and change in children with developmental coordination disorder. Child: Care, Health and Development.

Sugden, D.A., Henderson, S.E. (2007). Ecological Intervention for children with movement difficulties. London: Harcourt Assessment.

Vicini, M. (2015). Le scienze motorie e Sportive nel Mondo e in Europa. Nuova Secondaria Ricerca, Speciale Scienze Motorie e Sportive, 9, 43-78.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v3i4.150

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Copyright (c) 2020 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.